Now vs. Now - Earth Analog (2013)

Jazz

8. Traveler (5:56)
  9. Intelligentlemen (7:15)
  10. Drift (6:51)
avatar van Norrage
27 maart stond jazz-trio Now vs Now in Bimhuis, en dat was fantastisch. Dat was ter ere van het uitbrengen van hun album Earth Analog, en dit is de recensie van het album. Now vs Now is het spacy New York underground-jazz trio van Jason Lindner. Lindner, begaafd jazz-pianist, kennen we van veel samenwerkingen, onder andere met Lauren Hill, bassist Avishai Cohen en vele andere genre-genoten. Hier werkt hij samen met meester beat-maker en drummer Mark Guiliana en elektrische bassist Panagiotis Andreou, en legt hij een weergaloos origineel, spacy, onbeschrijfelijk en groovend album neer. Hoewel Lindner de meest mooie piano-albums heeft uitgebracht, onder andere het fenomenale Ab Aeterno, is een vleugje experiment nooit ver weg en dit is het resultaat.

Earth Analog is in lijn met dat andere onbeschrijfbare album van 2014 dat we al eerder recenseerden (Mehliana), en is het vervolg op het (nog op solo-naam uitgebrachte) Now vs Now debuut uit 2009. Op al deze 3 groovende electric spacy-future-jazz albums deed Guiliana mee trouwens, toeval? Beat-maker Guiliana legt dan ook wel duidelijk zijn geluid in deze releases, maar in de basis is Earth Analog gevormd door de vindingrijkheid van Lindner zijn composities. Opener Ancient Alien is al een ongekend hard binnenknallende epic, en ook op Activity en het experimentele Future Favela wordt het uiterste van de instrumenten gevraagd. Haast achteloos knallen de drums van Guiliana door de ruimte heen, en Lindner weet op ongekende wijze akoestische piano met spacy keyboard te combineren tot een experimenteel doch toegankelijk geheel. Tel daarbij de sublieme bas-ritmes van Andreou bij op, en we hebben hier een album dat zijn gelijke niet kent. Zet het op, en vertel ons eens wat hier op lijkt? Ik weet het niet. Soms schieten er wat poppy melodieën uit de speaker en denk ik aan de R&B geschiedenis van Lindner, soms hoor ik Andreou scatten en op de voorgrond treden met wat solo's en krijgen we ineens associaties met zijn New York Gypsy All Stars plaat, en soms lijkt de jazz-fusion de overhand te hebben. Maar over het algemeen is dit een originele, futuristische en bewonderenswaardige plaat die we niet in een hokje hoeven te plaatsen.

Jason Lindner is dé underground jazz-sensatie uit New York, en bewijst hier dat hij alles in huis heeft om de jazz-wereld op stelten te zetten. Het album is veelzijdig, groovend, experimenteel en vooral vol sterke nummers. Het is echter ook een beetje vreemd - ergens toch ook niet zo heel erg behapbaar, en vergt wel behoorlijk wat moeite voor de luisteraar - maar wel lekker.

avatar van Cellulord
Gratis te zien & horen op Cultura Nova te Heerlen op 29 augustus (2018).

avatar van Cellulord
Norrage schreef:

Waarschijnlijk ligt het eraan wat men gewend is want experimenteel vind ik dit zeker niet en het is zeer hapbaar. Daarvan of is het zeker een lekker swingend en grooving plaat, die gerust wat meer stemmen mag hebben.