Skyclad - The Answer Machine? (1997)

Metal / Roots
Label: Massacre

1. A Clown of Thorns (1:37)
  2. Building a Ruin (3:55)
  3. Worn Out Sole to Heel (3:59)
  4. Single Phial (6:08)
  5. Helium (4:25)
  6. The Thread of Evermore (6:56)
  7. Eirenarch (4:01)
  8. Troublesometimes (4:23)
  9. Isle of Jura (3:59)
  10. Fainting by Numbers (3:44)
  11. My Naked I (3:46)
  12. Catherine at the Wheel (3:44)
  13. Dead Angels on Ice (3:12)
avatar van lennert
In tegenstelling tot de 2 andere stemmers is dit 1 van mijn favoriete Skyclad albums. Minder metal, meer folk, maar de prachtige lyrics van Martin Walkier zijn geweldig als altijd

avatar van Sinner
Het meest toegankelijke album uit de Skyclad collectie, inderdaad meer folky dan rock en zelfs Martin Walkier "zingt" hier meer dan op de overige releases. Het album bevat met Building A Ruin en Single Phial twee van mijn favoriete Skyclad nummers, maar haalt het niet bij bvb Irrational Anthems. Toch nog ruim voldoende met 3,5.

Dit is inderdaad een prima instapper voor mensen die Skyclad willen leren kennen, maar niet van te veel herrie houden.
De folk muziek is nadrukkelijk aanwezig, natuurlijk blijft er altijd een rock/metal sfeer op de achtergrond, maar het klinkt goed.
De teksten zijn ook wat minder politiek gericht. Natuurlijk komen er nog allerlei misstanden in de wereld aan de orde, maar er zijn ook een aantal persoonlijkere teksten. Teksten over mislukte relaties, verdriet. Verder moet er veel humor verscholen zijn in de teksten. Waarschijnlijk moet je Engels dan wel op orde zijn om dat eruit te halen. Zo rond de eeuwwisseling maakt Skyclab een aantal meer toegankelijke albums, Maar daarna wordt het weer meer metal tot en met Folkeman, dat beduidend steviger is. Dat is het laatste album met bandleider Martin Walker in de gelederen.