B.G Knocc Out & Dresta - Real Brothas (1995)

Label: Def Jam

1. Everyday All Day (3:15)
  2. Jealousy (4:30)
  3. Whose the "G" (4:09)
  4. Compton Swangin (3:47)
  5. Life's a Puzzle (4:22)
  6. B.G. Knocc Out (5:35)
  7. Compton Hoe (4:58)
  8. Micc Checc (4:22)
  9. Compton & Watts (4:21)
  10. 50:50 Luv (4:31)
  11. Real Brothas (4:31)
  12. Do Or Die (4:57)
  13. Take a Ride (4:34)
  14. Down Goes Another Nigga (4:15)
  15. D.P.G.:K (3:55)
X-man
In de rubriek Afgestoft recenseert Hiphopleeft oude albums die het niet verdienen in de vergetelheid te raken. Ditmaal Real Brothas uit 1994, gereleased in een periode van beef tussen Death Row en Ruthless Records.

Begin jaren negentig. N.W.A. is met veel bombarie uit elkaar gegaan en de kampen van Death Row (Dr. Dre) en Ruthless Records (Eazy-E) bestoken elkaar met lyrical bullets. Dre’s protégé Snoop Dogg richt zich op alltime classic The Chronic (1992) onder andere tegen Eazy-E en daarmee ook Ruthless Records. De toon is gezet voor de komende jaren, waarin verschillende disses vanuit beide kampen vliegen. Eazy-E besteedt er zelfs een hele EP aan: It's On (Dr. Dre) 187um Killa.

Wanneer het jaar 1994 aanbreekt is de beef tussen Death Row en Ruthless Records nog steeds gaande en worden allerlei andere groepen erbij betrokken. Vanuit de kant van Death Row komt vooral Tha Dogg Pound met een aantal verwoede pogingen Ruthless Records te beschadigen. Zie hier het antwoord van het Ruthless-kamp: Real Brothas.

Het eerste (en tot zover laatste) album van B.G. Knocc Out & Dresta kenmerkt zich door de sound die op bijna alle Westcoastplaten uit die tijd te horen is: G-Funk. Verwacht geen diepgaande teksten of onderwerpen die je tot nadenken zetten. Dit is gewoon gangstarap in de puurste vorm, maar dit hoeft helemaal niet verkeerd uit te pakken. Integendeel, het album is juist sterk door zijn laagdrempeligheid. Tel daarbij op dat het een, historisch gezien, interessante plaat is en je komt tot de conclusie dat het wel een luisterbeurt waard is.

Het voordeel van beide rappers is dat ze allebei een sterke flow hebben; de lyrical bullets worden vloeiend afgeschoten. Daarnaast zijn de producties voor de echte G-Funk-liefhebber goed te pruimen, hoewel het ironisch genoeg in geen geval aan de schepper van de G-Funk-sound - aartsrivaal Dr. Dre - kan tippen.

Toch blijft het album te veel steken in herhaling. Na vier nummers weten we wel dat Daz, Kurupt en Snoop Dogg niet zulke goede rappers zijn en is het woord Compton na vijftig keer genoemd te zijn wel genoeg aan bod geweest. Wat dat betrteft is de eerste verse uit het nummer Compton Swingin' samenvattend voor het hele album:

Yeah, you know in '94 // Me and my bro / /Hit your ass with a blast // Now we gotta hear this trash // From this busta named Daz (but Daz) // Ain't nothin' but a mark who be buggin' out // Stop the monkey shit // Put my fist in your monkey mouth // So everybody swing with me // D-R-E, O-B-G from the C-P-T // It's on again so tell a friend // We got it poppin' // Me and B.G. Knocc Out swingin' back to Compton

De rest van de nummers heeft andere titels, maar dezelfde inhoud. Hierdoor verliest de plaat vanaf Micc Checc aan kracht en blijf je er met de aandacht niet altijd bij. In dit opzicht werken de vloeiende (en een tikkeltje eentonige) raps van B.G. Knocc Out en Dresta niet altijd even goed, hoewel het wel goed in het gehoor ligt.

Het mag duidelijk zijn dat dit gangstarap is, voornamelijk gericht tegen het Death Row-kamp, en dat de plaat verder weinig te bieden heeft qua inhoud. De beide rappers klinken niet verkeerd, maar zijn verder niet zo bijzonder als bijvoorbeeld Snoop Dogg of Eazy-E. Het album ontstijgt de middelmaat dan ook op geen enkel punt. De kwaliteit moet voor dit album dan ook niet alleen gezocht worden in de muziek zelf, maar voor een groot deel ook in de historische context. Het is één van de belangrijkere hoofdstukken in de geschiedenis van de Westcoast hiphopscene en voert de huidige luisteraar voor een uur mee naar de Westcoast in 1994. Aangezien de release destijds vrij stilletjes verliep, is de kans groot dat de luisteraar van tegenwoordig nog niet bekend is met dit schijfje. In dat geval is het zeker een aanrader om eens te luisteren.

Bron: www.hiphopleeft.nl

avatar van Jorge-E
Goeie review. Best vreemd dat je DPG Killa niet vernoemd hebt, omdat je in je review vaak verwijst naar de beef.

X-man
Jorge-E schreef:

Tja, dat was een keuze. Het is nu al vrij lang en mag ook niet te lang zijn.

En het hele album staat verder vol met steken naar DPG en Dre.

Vind het verder ook niet echt een supergoed nummer, maar dat terzijde. Ik vind voornamelijk het begin vrij sterk.

avatar van No Surrender
Heb dit album nog nooit volledig gehoord. Maar ik heb wel wat losse nummers gehoord en moet zeggen dat Dresta maar vooral BG Knocc Out erg veel talent had. Jammer dat BG bij een drive by betrokken raakte en daarmee zijn eigen carriere verkloot heeft. Dit is naast Bone Thugs, Eazy-E's beste ontdekking.

DPG Killa en Whoz the G

avatar van MAS
MAS
Geniale plaat. Als van G-Funk houd kun je dit zeker waarderen!

Bendeleden van de Crips die gaan rappen. Het klinkt nog goed ook, tenminste rappen ze over dingen die ze echt meemaakten.

Deze CD van BG Knocc Out & Dresta weer eens op gezet met het mooie zomerse weer van afgelopen tijd. Ik voelde me echt even in Los Angeles, California.
Deze twee rappers hadden echt talent. Goede stemmen en flow. De beats zijn echt Westcoast, soms wat vlak, maar dat zijn de teksten ook.
Inhoudelijk gaat het over het leven in Compton als bendelid van Nutty Blocc Compton Crips.
Het wegvallen van Eazy-E heeft duidelijk invloed gehad op hun carierre. Nooit echt iets meer gehoord van ze. Ze zaten ook wel diep in het gangbangen, geloof ik.
Kortom: classic!