Maurizio - Maurizio (1997)

Duitsland
Dance
Label: Maurizio

1. M6B [Edit] (6:40)
  2. M7A [Edit] (8:16)
  3. M4A [Original 12" Mix] (6:39)
  4. M5A [Edit] (7:31)
  5. Domina [Maurizio Mix] [Edit] (11:23)
  6. M4B [Edit] (6:10)
  7. M7B [Unreleased Mix] (8:26)
  8. M4.5A [Edit] (9:44)
  9. M6A [Edit] (6:42)
avatar van Bruno Banani
Waarom zijn er toch zo weinig stemmers voor deze grondlegger van het Basic Channel label en dus ook verantwoordelijk voor al het moois daarna (Chain reaction, Burial Mix, Rhythm & Sound) ?

avatar van T.O.
Ik vind het ook erg mooi, maar het is (begrijpelijk) niet echt voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Bruno Banani schreef:

Ik kom er pas net achter dat dit album ueberhaupt bestaat. Maar ik ga er meteen achteraan!

Ik Doe Moeilijk
Mooie CD, nu nog steeds. Het klinkt hier en daar wel wat '90s techno, maar zeker niet storend. Wel is duidelijk dat dit een invloedrijk album is in dit vakgebied(Dub techno).

avatar van dj maus
Selecteer 2 favoriete tracks hmmm

Het duurde even voordat de verschillende 'nummers' zich van elkaar onderscheidden, maar inmiddels heb ik een duidelijke voorkeur voor M4. En natuurlijk de remix van Domina, die helaas op (mijn) vinyl behoorlijk zwabbert. Daarom toch fijn dat ie op deze CD staat.

tuktak
ontzettend vette plaat,71minuten repititief met je hoofd op de maat bewegen, daar komt dit toch op neer. als mensen buiten langs zouden lopen en door het raam naar binnen zouden kijken, zouden ze zich een neurotisch gestoorde inbeelden.ultieme ochtendplaat om een of andere reden.

avatar van Gyzzz
Eigenlijk heb ik met de eerste twee tracks het meeste moeite, wat goed kan komen omdat ze toevallig het album openen. Pas daarna kom ik in de niet aflatende sfeer die je automatisch in het album zuigt en meevoert langs alle subtiliteiten die daarvoor niet zo opvielen. Alle versies van M4 en Domina staan bovendien als een huis: het ultra robuuste geluid dat bijna alles van Basic Channel zo karakteriseert, wordt in het bijzonder door die delen uitgedragen.

Ook is dit een album dat op hoog volume veel diepte biedt, terwijl het zachtjes heerlijke muziek is om bij te werken. Ik heb zelfs het idee dat hij helpt om in concentratie te blijven. Ik merk ook dat naarmate ik de nummers vaker hoor, ze veel meer eigen identiteit krijgen, zonder zich nadrukkelijk te profileren. Wel kostte het me aardig wat tijd om in de juiste 'luisterruimte' te komen hiervoor.

Misschien niet helemaal op z'n plaats hier, maar de vergelijkingen die ik later over Echospace en consorten las die hierop terugsloegen, vind ik niet zo terecht. Niet alleen is Basic Channel/Maurizio telkens stukken rechtlijniger en strakker afgemeten, ook vind ik dit kwalitatief sterker. Effectiever. Het lijkt de grooves allemaal wat strakker vast te houden en langer in hetzelfde systeem te laten doorwerken, zonder daar meer tijd voor te nemen.

avatar van John Doe
Op techno gerelateerd gebied is dit ook wel zo ongeveer het sterkste album dat ik tot nog toe heb ontdekt. Mooie reviews altijd Gyzzz.

Gyzzz schreef:

De vergelijking is zeker een beetje geforceerd en komt waarschijnlijk doordat dubtechno (in ieder geval tot voor kort) niet zo'n heel breed gedragen genre was. Maar probeer deze ook eens, daar zie je wel meer overeenkomsten vind ik. Wordt ook wat langer de tijd genomen

avatar van Gyzzz
Waanzinnig goed inderdaad! Al die platen lopen werkelijk als een trein (precies het verschil met Echospace nu ik er over nadenk). Dank voor de tip.

avatar van sander.
Wow, 1997!? Nog steeds een geweldig hard én subtiel geluid.

avatar van dj maus
T.O. schreef:

En wanneer je naar het oude Deepchord/DC-werk luistert, hoor je, als het goed is, ook wel meer overeenkomsten.

sander. schreef:
Wow, 1997!? Nog steeds een geweldig hard én subtiel geluid.

Merendeel is zelfs nog ouder (het is eigenlijk een verzamelaar).

avatar van sander.
Halfje erbij! Briljante loops, prachtig hoe die ruizige en metalen synths echoën en galmen, over de diepe bassen heen, het loopt inderdaad als een trein... Godsamme wat een monument.

avatar van sander.
En weer een verhoging, 5* waard! Het kwartje is gevallen, alles begint nu echt goed te resoneren, precies wat Gyzzz eerder al zei:

Ongekend hoe deze man een 4/4 dik zes minuten onafgebroken kan laten lopen zonder dat het gaat vervelen. Geweldig hoe subtiel en tegelijkertijd hoe hard de kick is, die op sommige tracks ondergedompeld lijkt te zijn in water, wat een energie. En wat een ruimte en diepte in de melodieën! De simpele delays weten enorm brede spanningsvelden te creeëren. Het galmt prachtig boven de ritmes. De bass blijft ook goed hangen, tumdumdum tumdum, keer op keer, als dat eenmaal in je hoofd zit gaat het er niet meer uit.

Wat deze plaat misschien wel zo goed maakt is dat het écht uniek is, ook al klinkt het zo simpel en zo degelijk. Toch is het moeilijk om de schoonheid van deze klassieker in andere producties te kunnen vinden, althans, ik heb 't nog niet gevonden. Aanraders op dat gebied? Heb al veel van Basic Channel zelf gecheckt natuurlijk, maar dat gaat toch een andere kant uit.

avatar van brooklyn
Erg vet, hoog knikkende hoofdeneffect en de minimale aanpak werkt behoorlijk. Toch geef ik de voorkeur aan de wat vollere stijl van acts als Echospace of Convextion (om die vergelijking toch maar weer te maken)

M4

Waarschijnlijk heb ik hem al meer dan 300 keer gedraaid, en nog steeds vind ik hem geniaal alsof ik hem voor het eerst opzet

avatar van John Doe
sander. schreef:
Aanraders op dat gebied?
Niet precies hetzelfde, maar zal je vast bekoren: Porter Ricks - Biokinetics (1996)

Poa
Ik kan deze plaat ook gewoon niet hard genoeg zetten. Het liefst kruip ik in de speaker.

avatar van Gyzzz
Ook hier nog altijd een relatief laag stemmenaantal gezien de iconische status van het geboden materiaal.

Voor elke liefhebber van (de wat minimalere) house en techno is dit essentieel. Stuk voor stuk elementaire classics, die een op verschillende volumes gedraaid kunnen worden en dan voor een hele verschillende beleving zorgen. Bezinning en ambientesque subtiliteit zoals Brian Eno het ooit bedoeld had wanneer je hem zacht zet over de koptelefoon. Subliem uitgaansmateriaal voor tochtige bunkers op hoog volume. En zelfs een geschikt huiskameralbum daartussenin, zolang je er een beetje aandacht voor reserveert en het niet snel probeert te consumeren.

Als popmuziek (in de brede zin van het woord) eenzelfde 'established' vorm van kunstkritiek zou krijgen als visuele kunst, had dit duo allang de status van een Mondriaan of Rothko gehad. Omdat techno echter doorgaans gepositioneerd wordt als functionele muziek, bedoeld voor clubs (en in die vorm is het natuurlijk ook heel effectief), krijgt het nooit een grondigere canonisering. Onterecht mijns inziens, maar daardoor blijft het meer een niche die sterker afhankelijk is van slimme promotie. En die daardoor ook onnodig tijdsgebonden wordt, ongeacht of het geboden materiaal tijdloos is. Het zou niet of-of hoeven zijn, maar zo'n canonisering is misschien iets dat meer tijd nodig heeft.

Voor de muziek maakt het uiteindelijk ook niets uit: 'M4' is voor mij hoe dan ook een goede contender voor het beste stuk muziek dat ooit gemaakt is.