The Velvet Underground - The Very Best of the Velvet Underground (2003)

Label: Universal

1. Sweet Jane (4:09)
  2. I'm Sticking with You (2:32)
  3. I'm Waiting for the Man (4:44)
  4. What Goes On (4:36)
  5. White Light / White Heat (2:50)
  6. All Tomorrow's Parties (6:02)
  7. Pale Blue Eyes (5:46)
  8. Femme Fatale (2:43)
  9. Heroin (7:14)
  10. Here She Comes Now (2:05)
  11. Stephanie Says (2:53)
  12. Venus in Furs (5:13)
  13. Beginning to See the Light (4:51)
  14. I Heard Her Call My Name (4:40)
  15. Some Kinda Love (3:43)
  16. I Can't Stand It (3:26)
  17. Sunday Morning (2:58)
  18. Rock and Roll (4:48)
thejazzscène
Venus in furs heb ik live gezien. Je kan deze nog live horen op de site van lou reed. Ongelofelijk. Gitaar spelen op een cello.

avatar van Toon1
Als er één band is van wie je geen verzamelaar moet luistereni s het deze wel. Waar is 'Sister Ray' ?!

Mojo Pin
Waarom staat Who Loves The Sun hier niet op?

avatar van avdj
Dat had precies de 80 minuten vol gemaakt.
Verder een vrij goede verzamelaar. Niet helemaal top maar zeker 4*

avatar van Ducoz
6 nummers van VU & Nico
3 nummers van White Light/White Heat
3 nummers van The Velvet Underground
2 nummers van Loaded.
4 nummers van VU

Samen 18 'essentiele' tracks van de Velvet Underground die zouden moeten dienen als perfecte instapper.
Ondanks een aardige selectie uit alle albums van de groep durf ik te betwisten of dit nou de juiste instapper is.
Voor mensen die even leuk een liedje opzetten van de Velvet Underground is deze CD uitermate geschikt en kom je geen moeilijkheden tegen.
Buiten dat alles wat op deze plaat puur kwaliteit is, vormt het toch geen geheel(zou een verzamelaar dat moeten doen?), bied het maar een beperkt inzicht in de cariere van deze groep.

Het punt waarmee ik start, als oude zuurpruim, is met dat Doug Yule hier erg onderbelicht is.
Zelf ben ik geen groot fan van de man, maar hij maakte toch een belangrijk deel uit van de Velvets na '68. Toen Cale het ruime sop koos en solo verder ging en een gapend gat in de groep achter liet. Yule zingt een hoop nummers op Loaded, waarvan er hier maar 2 Reed nummers van op staan. Zoals een voorganger al noemde, "Who Loves The Sun" had niet misstaan. Dan hadden we toch net even wat anders geproefd dan de standaard collectie Velvet nummers. "Oh! Sweet Nuttin'" had ook een waardevolle toevoeging geweest, maar qua lengte niet voor iedere groep luisteraars geschikt. Misschien 1 nummer van 'Squeeze' als contrast had ook leuk geweest, ondanks dat deze finaal is afgeschreven en totaal anders is dan de 'normale' albums van de Velvet Underground staat er toch nog wel wat aardig materiaal op, al is het Doug solo. Dat vind ik een minpuntje. 'Little Jack' had een leuke toevoeging geweest.

Tweede minpuntje, weinig 'uitdaging'. De Velvet Underground kreeg/krijgt vaak het label Avant-Gardisme mee. Hier op deze verzamelaar horen we daar nauwelijks wat van terug, we komen in de buurt met 'Heroin' en 'Venus in Furs'. Nico geeft de nummers een wat buitenaardse sfeer mee door haar naargeestige stemgeluid op 'All Tomorrow's Parties' en 'Femme Fatale', maar om nou direct van avant-gardistisch te spreken? Op deze verzamelaar horen we de prima pop/rock nummers, en -omdat sommige users die term preferen- folk/rock nummers.
Nummers die een goed inzicht hadden gegeven in het werk van de groep, waren bijvoorbeeld nummers als 'The Black Angel's Death Song', waarin de viool van John Cale een grote rol speelt, even als 'European Son' maar niet echt uitnodigend op een verzamelaar door de tijdsduur. 'Lady Godiva's Operation' had ook wel kunnen worden gebruikt, omdat dat een frisse wind is tussen alle Reed vocalen. Dat nummer wordt namelijk vertolkt door John Cale.
'Sister Ray' zou ik juist niet op een verzamelaar zetten, misschien wel essentiël voor de groep en diens status, maar niet essentiël in een vlugge kennismaking. Die parels zijn eigenlijk voor 'later'. 'The Gift' had weer een hele andere vorm van avant-gardisme laten zien. Ondanks dat tijdgenoot Jim Morrison ook wel eens gedichten over de muziek heen voorlas, is dit toch vernieuwend en blijft het verhaal ook keer op keer interessant. Als laatste wil ik 'The Muder Mystery' nog even aanhalen, omdat dat ook een monsterlijk nummer is, waarin wordt gespeeld met de vocaltrack en er een dimensie opzich wordt gecreëerd. Het nummer heeft wat weg van the Doors. Ook 'There She Goes Again' had leuk geweest, juist omdat die niet zo bijzonder is. Een typisch garage 60's nummer.

Nog een laatste puntje, waarom niet een demotake of een live versie tussendoor? De ultime kennismaking met een band zou eigenlijk moeten bestaan uit een wisselwerking tussen studionummers, livenummers en demoversies om een goed overzicht te krijgen van de band in zijn kunnen en progressie door de jaren heen. Dan is het misschien jammer dat de plaat niet chronologisch is, maar misschien is dat ook wel een pre. Daar ben ik niet uit.
Zo hadden ze de live versie van 'Venus in Furs' van Live MCMXCIII kunnen gebruiken, inplaats van de studio versie. Of 'Sweet Jane' of 'New Age' van Live at Max's Kansas City, ondanks dat die plaat niet een hele goede sound heeft.

Ik sluit af met dat dit toch een prima verzameling liedjes is, ondanks de kuren die ik eerder opnoemde. Dit is de Velvet Underground die iedereen kan belusiteren, zonder al te veel 'bumps in the road' en composities die ontaarden in noise of andere herrie.

Voor mij begon het allemaal met deze verzamelaar, mijn muzikale avontuur.

Bijlage:
Genoemde nummers als aanvulling op de verzamelaar, mocht je verder willen luisteren dan deze plaat maar de reguliere albums nog net een stap te ver zijn.

Who Loves the Sun
The Murder Mystery
There She Goes Again
Venus in Furs [Live]
New Age [ Live]

De versie van Sweet Jane kon ik helaas niet op Youtube vinden.

En als allerlaatste, een heeulle lange jam uit de tijd van het eerste album, met de banaan.
The Velvet Underground and ...