In the Woods... - Omnio (1997)

Noorwegen
Label: Misanthropy

1. 299 796 Km / S (14:46)
  2. I Am Your Flesh (7:07)
  3. Kairos! (3:34)
  4. Weeping Willow (11:39)
  5. Omnio? (Pre) (11:59)
  6. Omnio? (Bardo) (5:54)
  7. Omnio? (Post) (8:09)
avatar van Sanvean
Subliem album van In The Woods...

Deze Noorse band, oorspronkelijk afkomstig uit de Noorse doom/ blackscene, is de favoriete band uit mijn metalperiode.
In The Woods... kan me meer bekoren dan Tiamat, Amorphis, Anathema, My Dying Bride en alle andere sfeervolle (voormalige) doombands.

Omnio is een plaat die klopt van begin tot eind, en schier briljant is opgezet. De vaak lange songs kenmerken zich door hypnotiserende, experimentele doom, die door In The Woods... meesterlijk zijn vermengd met progressieve elementen en met elementen uit de klassieke muziek.

Meer uitleg over dit sublieme album kan ik niet geven. In The Woods... is veel onbekender dan zowat elke andere doomband, maar steekt met kop en schouders boven alle andere bands uit.

Magnifieke sfeerplaat!

avatar van cornucopia
Het was hier onder al goed en duidelijk uitgelegd: echt een top plaat!

JJJ
En toch missen ze tchort!

avatar van Tha)Sven
Idioot hoge score zeg

Idioot goede plaat zeg

Beter dan dit wordt doommetal volgens mij niet. Mocht iemand menen van wel, dan houd ik me aanbevolen...

avatar van AOVV
Wauw.. Indrukwekkende plaat, zeg! Sanvean zegt het helemaal, die invloeden uit de klassieke muziek vind ik geweldig goed gedaan. Erg sfeervolle muziek, en dit is één van de eerste metalplaten waarop ik vocals van een vrouw kan waarderen. Het past er gewoon bij. Later meer, maar dit zou wel eens een erg hoge score kunnen krijgen in de toekomst.

avatar van miob
299 796 Km / S komt toch akelig dichtbij als beste nummer ooit gehoord.

avatar van musicborst
Nooit gehoord van deze.... Maar Brunniepoo geeft een 5! Gaan we opzoeken....

avatar van musicborst
Gevonden!
Prima plaatje hoor! Wel jammer van de zanger die is niet helemaal naar mijn smaak maar gelukkig verpest hij het niet voor de rest.. Muzikaal past dit wel in mijn straatje. Een toppertje kan ik er helaas niet van maken. Na 5x luisteren blijft de teller steken op 4 sterren. Over een maandje weer eens opzetten!

avatar van Zagato
Geweldig album van een geweldige band, die overigens weer bij elkaar zijn. Ben erg benieuwd!

avatar van Kayan
Nieuwe komt er aan. Begin september 2016. Titel: Pure

avatar van Brunniepoo
Een nieuwe In the Woods...? Wow, daar ben ik echt heel benieuwd naar. Dit blijft toch een van de beste - zo niet het beste - metalalbums allertijden.

avatar van Alicia
Ondanks de gezwollen zang bevat dit album van In The Woods prachtig gecomponeerde en mooi uitgevoerde metalmuziek. Maar die zanger is er nu eenmaal en hoewel ik daar nog wel mee zou kunnen leven, hoor ik zo nu en dan en vaker dan mij lief is, ook een zangeres en dit type zang maakt voor mij de drempel een flink stuk hoger.

Enfin, ik zal dit album vast en zeker nog een keer beluisteren bij het sfeervolle warme licht van enkele kaarsjes in de nachtelijke tuin. Negen van de tien keer komt de muziek dan beter tot zijn recht.

avatar van Brunniepoo
Dat zou inderdaad wel eens kunnen helpen (al is dit album natuurlijk elk moment van de dag briljant). Sowieso gaaf dat je het album een kans hebt gegeven!

Alicia schreef:

Het is een groeiplaat Alicia.

avatar van Alicia
Ik hoor nu al dat het allemaal erg mooi is. Er blijft helaas een ding overeind. Dat kan ik niet snoeien, ook al gaat dit album nog groeien en dat is deze zangeres. Dit ligt dus aan mij. De zangeressen, die ik wel mooi vind, zingen meestal in de lagere registers zoals bijvoorbeeld Melanie De Biasio. Dit geldt overigens ook voor zangers, al zijn er enkele uitzonderingen. Maar een paar, hoor!

Alicia schreef:

Op het album van vorig jaar hebben ze de zangeres achterwege gelaten ?

Ha... ! Dat is mooi!

*er naar toe zweeft*