Luke James - Luke James (2014)

R&B
Label: Island

1. Love XYZ (2:49)
  2. Dancing in the Dark (3:41)
  3. Don't Do It [Interlude] (1:37)
  4. Trouble (3:26)
  5. The Run (3:08)
  6. Glass House (3:54)
  7. Exit Wounds (4:26)
  8. TimeX [Interlude] (2:40)
  9. Options (4:06)

met Rick Ross

10. Insane / Bombin' Out [Interlude] (6:35)
  11. I Want You (3:41)
  12. Exposé (4:53)
  13. Make Love to Me * (5:05)
  14. Options [WolfJames Version] * (3:42)
  15. Stay with Me * (2:56)
avatar van Yestsida
De producers:

*Tracks 1, 5, 7, 8, 10 produced by Danja
*Tracks 2, 4, 6, 9, 12, 14 produced by The Alliance
*Track 11 produced by Kadis & Sean
*Track 13 produced by Salaam Remi
*Tracks 3, 15 produced by Luke James

avatar van Jordyp
Heerlijke stem en uitstekende producties. Gezien de lijst met producers, kon dat echter ook haast niet anders. Eerste luisterbeurt(en) viel het mij nog wat tegen, maar dit is zeker een groeier.

avatar van Reijersen
Luke James, een voor mij tot op heden onbekende naam. Na wat zoekwerk blijkt dat deze man uit het muzikale New Orleans komt en dat hij weleens de nieuwe grote naam in de R&B zou kunnen zijn. Hebben we hier te maken met een kopie van de al bestaande R&B-zangers of is Luke James anders?

Als ik een blik werp op de lijst van producers dan staan daar een hele hoop grote namen tussen. Dat zegt natuurlijk niks, maar die heb je als nieuwbakken talent wel mooie achter je. Uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen. Welke kant zal deze plaat op gaan? Opener Love XYZ doet vermoeden dat Luke James zich gaat begeven in de soort van futuristische R&B hoek. Er kleeft zeker een bepaalde originaliteit aan deze zanger. Dat zorgt niet altijd voor succes want op Dancing in the Dark is de combinatie van stem en productie er vaag. Er lijkt gewoon iets niet te kloppen. Een stuk meer ben ik dan ook te spreken over het fijne Don’t Do It en Trouble.

Zingen kan Luka James wel. Dat blijkt ook uit The Run. Hier hoor je duidelijk dat deze man vocaal echt iets in zijn mars heeft. Dan leidt de productie op de nummer misschien iets teveel af. Die productie had veel meer in dienst van zijn stem moeten staan. Naast een goede stem zit tot nog toe dit album best prima in elkaar. Ook Glas House bewijst dat weer, alleen is het jammer dat we dan weer een standaard R&B-ballad voorgeschoteld krijgen bij Exit Wounds. Time X is dan duidelijk een stuk leuker, net als Options. Het euvel is dan wellicht dat dit album een bepaalde consistentie mist. Want hierna zijn Insane, I Want You en Exposé eigenlijk niet zo heel goed. Het album gaat dus een beetje uit als een nachtkaars, maar de potentie van deze man is duidelijk. Naar mijn mening is het nu alleen nog zaak zijn sterke stem meer als hoofdingrediënt te gebruiken en de producties de bijrol te geven. Dan komt het wel goed met Luke James.

(bron: Opus de Soul)

avatar van into_soul
Dat James kan zingen is duidelijk en hij is ook een goede componist. Zijn liedjes – hij schreef eerder voor Chris Brown en Justin Bieber – hebben originele arrangementen en hij gebruikt zijn stem veelzijdig. Gek genoeg maakt zijn gouden keeltje toch geen heel album lang indruk.