Bob Dylan and The Band - The Basement Tapes Raw (2014)

Alternatieve titel: The Bootleg Series Vol. 11

Rock / Folk
Label: Columbia

1. Open the Door, Homer [Restored Version] (2:52)
  2. Odds and Ends [Alternate Version] (1:48)
  3. Million Dollar Bash [Alternate Version] (2:52)
  4. One Too Many Mornings [Unreleased] (3:23)
  5. I Don't Hurt Anymore [Unreleased] (2:15)
  6. Ain't No More Cane [Alternate Version] (1:57)
  7. Crash on the Levee [Restored Version] (2:05)
  8. Tears of Rage [Without Overdubs] (4:14)
  9. Dress It Up, Better Have It All [Unreleased] (2:52)
  10. I'm Not There (5:12)
  11. Johnny Todd [Unreleased] (2:04)
  12. Too Much of Nothing [Alternate Version] (2:52)
  13. Quinn the Eskimo [Restored Version] (2:16)
  14. Get Your Rocks Off [Unreleased] (3:46)
  15. Santa-Fe (2:08)
  16. Silent Weekend [Unreleased] (3:00)
  17. Clothes Line Saga [Restored Version] (2:59)
  18. Please, Mrs. Henry [Restored Version] (2:34)
  19. I Shall Be Released [Restored Version] (3:55)
  20. You Ain't Goin' Nowhere [Alternate Version] (2:48)
  21. Lo and Behold! [Alternate Version] (2:53)
  22. Minstrel Boy (1:39)
  23. Tiny Montgomery [Without Overdubs] (2:56)
  24. All You Have to Do Is Dream [Unreleased] (3:23)
  25. Goin' to Acapulco [Without Overdubs] (5:36)
  26. 900 Miles from My Home [Unreleased] (2:13)
  27. One for the Road [Unreleased] (4:49)
  28. I'm Alright [Unreleased] (1:45)
  29. Blowin' in the Wind [Unreleased] (6:35)
  30. Apple Suckling Tree [Restored Version] (2:50)
  31. Nothing Was Delivered [Restored Version] (4:26)
  32. Folsom Prison Blues [Unreleased] (2:46)
  33. This Wheel's on Fire [Without Overdubs] (3:54)
  34. Yea! Heavy and a Bottle of Bread [Restored Version] (2:15)
  35. Don't Ya Tell Henry [Alternate Version] (2:30)
  36. Baby, Won't You Be My Baby (2:52)
  37. Sign on the Cross [Unreleased] (7:21)
  38. You Ain't Goin' Nowhere [Without Overdubs] (2:43)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
De wel betaalbare versie van deze Bootleg Series.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !

Nog een album vol digitaal opgepoetste keutels waar weer lekker zinloos gediscussieerd kan worden

Stalin schreef:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !

Dylan and The Band zijn losgekoppeld en hebben een eigen albumpagina
Dit is toch gewoon een Dylan album.
Het is nog niet zo erg als bij Zappa hier

avatar van Stalin
2CD versie nu € 19,99 op Bol.com en de 6CD versie is daar ook al te bestellen voor € 99,99 inclusief verzending.

Die € 99,99 lijkt vooralsnog de scherpste aanbieding te zijn.

Rudi S schreef:

Dylan and The Band zijn losgekoppeld en hebben een eigen albumpagina
Dit is toch gewoon een Dylan album.
Het is nog niet zo erg als bij Zappa hier

Dit is niet ''gewoon'' een Dylan album.
In 1967 opgenomen met The Band (zonder drummer Levon Helm), alhoewel ze toen nog bekend stonden als The Hawks.

avatar van Rudi S
Ik zie bv geen verschil met dit album: Bob Dylan - The Bootleg Series Vol. 4: Live 1966 (1998)
Verder waren die jongens gewoon zijn begeleiders.

Rudi S schreef:
Verder waren die jongens gewoon zijn begeleiders.

Daar heb je eigenlijk wel een goed punt
Op Live 1966 speelt, op drummer Mickey Jones na, dezelfde begeleidingsband als op Basement Tapes.
Op zijn minst opmerkelijk om nu ineens The Band wel op de hoes te vermelden met deze wetenschap.

avatar van Rudi S
Ach, ik vind het gewoon vervelend dat de discografie van artiesten als Zappa, Neil Young en nu Dylan hier weer zo verspreid wordt.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Helemaal met je eens Rudi S! Voor het overzicht wordt het er niet gemakkelijk op.

avatar van Stalin
Interessant artikel over de geschiedenis van het uitlekken van de Basement Tapes.

In 1969, I bought my first version of the Basement Tapes on a white label vinyl LP from a record store in Grand Rapids Michigan. Which gives you some indication of how widely those early bootlegs traveled. Grand Rapids did have an active hippie, anti-war, pot-smoking scene, but it certainly was not New York or Chicago. It was easy enough to find bits and pieces of the basement tapes.. but it took decades to hear them all. As they trickled out, I was first to find them, be they offered through tape-trading ads in record collector magazines or record racks in my local head shop. Everyone needs a hobby.

Fedde
Erg goed stuk, Stalin. Ik ga 'm kopiëren en plakken in mijn Dylan-dossier.

avatar van Stalin
De 2CD-versie bevat stiekem toch 16 al eerder uitgebrachte nummers...
Link

Ben er helaas weer met open ogen ingetrapt,
Na onlangs toch Another Self Portrait gekocht te hebben, ben ik tegen beter weten in ook eigenaar geworden van deze 2CD-variant van de Digitaal Opgepoetste Kelder Keutels van Dhr. Zimmerman en zijn Bandje.

Net in de stad bij de lokale platenboer binnengelopen en hij had een stapel naast de kassa liggen.
Als een junkie ging ik klakkeloos tot aanschaf over en zit nu weer met schuldgevoelens...

Fedde
Stalin schreef:
Ben er helaas weer met open ogen ingetrapt,

Wil je erover praten?

Fedde schreef:

Wil je erover praten?

Professionele hulp is het enige wat mij wellicht nog kan helpen...

Trouwens erg jammer dat een van de mooiste nummers uit De Kelder niet op de 2CD versie staat.

avatar van Flottante
Die 6-CD box hoef ik niet, 138 nummers waaronder re- en re-re- en re-re-retakes van dezelfde song, dat trek ik slecht als toegewijd 'full-album listener'. Maar deze dubbelaar is fantastisch. Twee uur briljante, vrolijk bezeten rammelfolk. Geluid is crisp n clean, die doffe opgepompte sound van de 1975 is verdwenen. Alleen maar goede liedjes. Parel.

avatar van Cor
Cor
Wat een muzikale rijkdom, wat een speelplezier, wat een inventiviteit. Prachtig om nu de originele opnamen nog eens te beluisteren. Toch moet ik zeggen dat ik die door Robbie Robertson opgepimpte versie uit 1975 nu niet ineens heel storend vind.
Maar dit is genieten, vooral als je bedenkt dat deze 'oermuziek' stamt uit het jaar dat bol stond van de psychedelica.