Run the Jewels - Run the Jewels 2 (2014)

Alternatieve titel: RTJ2

Label: Mass Appeal

1. Jeopardy (3:21)
  2. Oh My Darling Don't Cry (3:24)

met Michael Winslow

3. Blockbuster Night, Pt. 1 (2:32)
  4. Close Your Eyes (And Count to Fuck) (3:54)

met Zack de la Rocha

5. All My Life (3:07)
  6. Lie, Cheat, Steal (3:28)
  7. Early (3:44)

met Boots

8. All Due Respect (2:47)

met Travis Barker

9. Love Again (Akinyele Back) (3:45)

met Gangsta Boo

10. Crown (3:45)

met Diane Coffee

11. Angel Duster (5:09)
  12. Blockbuster Night, Pt. 2 * (2:39)

met Despot en Wiki

Rene1979
Vandaag het vinyl binnen gekregen, misschien wel beste plaat van het jaar.

Oh my darling don't cry is toch wel heel bruut.

Ik hoor ook meer EL-P invloeden, wat voor mij een plus is. Dit album luisterend snap ik ook waarom Justin Broadrick veel hiphop luistert om zijn projecten loodzwaar te laten klinken.

avatar van Timmie
eerste keer dat ik het luisterde was gewoon op mn laptop, maar het moet echt op boxen geluisterd worden en hard!

avatar van Mark17
Angel Duster is de ultieme afsluiter. Nu niet direct zo briljant qua muziek, eerder vanwege de teksten.

You love fear and division
I ain't fuck with your symbolism
I don't give a fuck about power
I'll pluck an eye out a pyramid
Cut a ear from a mouse hat
Go Van Gough on a house rat

Bij iedere luisterbeurt hoor ik weer iets nieuws, kom een doordachte tekst tegen en vraag me daarbij af of het beter kan. Daarom nu al een plek in mijn jaarlijst. 4,5*

avatar van MJ_DA_MAN
Voor de liefhebbers (zo'n beetje iedereen behalve ik blijkbaar): er komt ook een deel 3. Wanneer is nog niet bekend.

avatar van Supersid
Staat op de luisterpaal momenteel...

Veelbelovend!

avatar van Slowgaze
Go Van Gough on a house rat

Amerikan en spelling.

avatar van -SprayIt-
Slowgaze schreef:

Amerikan en spelling.

Gaat jou zelf ook niet echt goed af, zie ik.

PETExFISH
Van EL-P heb ik enkel ooit C4C gecheckt en Killer Mike heeft (ondanks vele aanbevelingen) nog nooit mijn oor bereikt. RTJ2 is dus mijn eerste kennismaking met laatstgenoemde en van het duo in het algemeen. En ik ben helemaal weggeblazen. Originele, gelaagde maar bovenal keiharde beats die naadloos aansluiten bij de geweldige rapstem die Killer Mike bezit. De komende weken ga ik voor deze plaat de repeatknop molesteren en daarna als de wiedeweerga deel 1 en de mannen hun eerdere solowerk tot me nemen.

avatar van Slowgaze
-SprayIt- schreef:
Gaat jou zelf ook niet echt goed af, zie ik.

Ik ga mijn diploma's inleveren.

avatar van lowieke
Wauw. Echt wauw....

avatar van Appels123
Kneiterhard.

avatar van Coma Cat
Kandidaat voor plaat van het jaar dit. De productie is geweldig, eigentijds en hard. Killer Mike en El-P doen het erg goed, beide hebben een fijne stem en flow. Het zit perfect in elkaar, maar is toch totaal niet glad. Dit is moderne hip-hop zoals het moet klinken, voor mij dan. De plaat is echt voorbij voor je het weet, maar elke track is raak.

avatar van Xinray
Beste album van het jaar.

avatar van Nr.4
Keihard! Krijg zin om dit live te zien/horen.

avatar van Tha)Sven
Oei, ik wist niet dat El-P hierachter zat. Had deel 1 compleet gemist. Heerlijke plaat. Sowieso een van de hiphop hoogtepunten dit jaar, vind Busdriver alleen net wat beter.

avatar van Chronos85
Nummer 1 albums bij pitchfork. En ook als niet echt hiphopliefhebber/conaisseur kan ik het met goed voorstellen. Fantastische plaat!

avatar van Oldground
De opener vind ik echt geweldig.

avatar van wandelindenatuur
Ik kijk al meer dan een maand uit naar het optreden van Run The Jewels op zaterdag 20 december aanstaande in Tivoli in Utrecht. In een tijd waarin pijnlijk duidelijk werd dat de emancipatie van de gekleurde mens in de VS nog niet af is brachten de mensen van Run The Jewels een prachtig, confronterend, opruiend album uit: Run The Jewels 2. Ik beluister het vrijwel dagelijks. Hiphop, rap leeft! Het album is op verschillende plaatsen tot het Album van het Jaar uitgeroepen. Geweldig. Nog een paar nachtjes slapen...

avatar van soer1988
Blockbuster night part 1 fucking hell!!!! geweldig nummer

avatar van lowieke
WAUW nog steeds WAUW

avatar van Harderwiek
MJ_DA_MAN schreef:
Dit hoop ik eerlijk gezegd niet, in ieder geval niet op korte termijn. Hoewel ik nog steeds heerlijk ga op dit album en deel 1, denk ik dat het teveel wordt om op korte termijn een deel 3 erbij te krijgen, ben bang dat het dan een 'overload' wordt, wat ook af zal doen aan de eerste 2 delen. Of ze moeten natuurlijk een hele andere richting inslaan met deel 3.

Hoe dan ook, dit blijft een briljant album en zeker 1 van de beste van dit jaar!

avatar van wandelindenatuur
Harderwiek schreef:

Volgens de berichten wordt er vanaf januari gewerkt aan deel 3. Lees verder: NME News Zack de la Rocha to work on solo material with Run The Jewels in January | NME.COM .

avatar van Pinsnider
Dit vind ik echt geweldig klinken! Wat een mooie vondsten! Zowel tekstueel als muzikaal! Alleen: de thematiek spreekt deze blanke gezinsman uit de nieuwbouwwijk allemaal niet zo aan. Heeft iemand een tip voor mij? Zijn er wellicht tegenwoordig nog troonopvolgers van De La Soul en A Tribe Called Quest? Of een gezelschap dat net zo creatief en venijnig uit de hoek kan komen als de heren op deze plaat, maar dan zonder de dicks en de guns?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Als dat de boodschap is die je uit de teksten haalt, heb je echt niet goed genoeg geluisterd. Dat gezegd hebbende:
The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin (2014)
Atmosphere - Southsiders (2014)
CYNE - All My Angles Are Right (2014)

avatar van Pinsnider
Dat idee had ik op zich ook wel, dus ik zal deze zeker na jouw woorden ook nog eens een paar keer vaker luisteren. Maar ook al heel veel dank voor de tips!!! Die ga ik zeker eens horen. The Roots is inderdaad ook erg tof, die anderen zeggen me (nog) niks.

avatar van music4life
milo - a toothpaste suburb flauw.. Nee maar echt, het is toffe muziek en tekstueel van een hoog niveau vind ik, net als sadistik die slowgaze noemt!

avatar van Frenz
Tivoli was helemaal in lijn met de kritieken hier, heb nog nooit een hiphop optreden gezien waar zo het dak eraf ging (lees de Volkskrant recensie maar, bepaald geen azijnpisserig stukje).

De laag eronder is mss wel het mooist, ze hebben echt wat te melden, ach nee, het is gewoon vet, RTJ raakt je tussen je ogen, vol.