Arca - Xen (2014)

4. Sad Bitch (1:55)
  5. Sisters (2:21)
  6. Slit Thru (2:12)
  7. Failed (3:40)
  8. Family Violence (2:13)
  9. Thievery (2:33)
  10. Lonely Thugg (5:56)
  11. Fish (2:07)
  12. Wound (2:09)
  13. Bullet Chained (2:51)
  14. Tongue (2:59)
  15. Promise (2:52)
avatar van Ola
Ola
Eerste single Thievery is hier te beluisteren:
Arca - Thievery by arca - Hear the world?s sounds - soundcloud.com

avatar van WeztSide
Hier kijk ik ongelofelijk naar uit! Zijn vorige werken en samenwerking met FKA twigs zijn in ieder geval al erg intrigerend.

Arca - Thievery (Official Video) - YouTube

Wat een track + Video!! Kan niet wachten op deze plaat. Vond zijn producties op het album van Twigs ook echt geweldig.

avatar van rolandobabel
hele album staat op youtube, voor hoe lang is de vraag....

Groots! Met Xen en thievery als uitschieters, waanzinnig album.

Te zien op 4 dec. tijdens Rewire festival!

YES

Hmm, nee..
Ik was zeer enthousiast na het horen van single Thievery maar dat niveau wordt nergens anders op dit album ook maar benaderd.

Ik Doe Moeilijk
Ik heb zo'n vermoeden dat het overgrote deel van de hip-hoppers dit niet gaat trekken. Dit is tamelijk abstract of impressionistisch allemaal. Weinig houvast, ideeën lijken alweer vervlogen voor ze zijn uitgesproken; een experimentele, vloeibare geluidsbrij die slechts tijdelijk soms vaste vorm aanneemt. Bijvoorbeeld op de track Thievery, waar dan eventjes iets dat duidelijk herkenbaar is als een (Dance Hall (?)) beat de luisteraar verrast in al zijn concreetheid.

Straf spul dit! Ik kijk uit naar het optreden 4 december, samen met Jesse Kanda! (die de visuals doet voor bv. Arca en FKA Twigs).

avatar van FlyLo
Ik mis de "rolleyes"-smiley nu wel heel erg. Alsof mijn muzieksmaak zich beperkt tot hiphop en hapklare brokken
Op Thievery na is dit album gewoon saai. Niet moeilijk, niet abstract, maar makkelijk, leeg en saai.

avatar van Oepsje
FlyLo schreef:

Ik ben het hier eigenlijk in grote lijnen mee eens. Album blind ge-pre-ordered na de heerlijke mixtape, lekkere beats voor FKA Twigs en de single Thiervery, maar wat valt dit album tegen. Het is nergens slecht maar inderdaad ronduit saai op veel momenten. Er gebeurd veel te weinig, meer soundscape achtige stukjes in plaats van nummers met een beat. Nee, laat Arca maar blijven produceren voor andere mensen maar zelf een plaat uitbrengen....

FlyLo schreef:
Ik had het, voor alle duidelijkheid, niet over jouw muzieksmaak toen ik sprak van de gemiddelde hip hop liefhebber. Geen reden meteen in de verdediging te schieten. Dit is gewoon iets totaal anders dan de gangbare opvatting van hip hop, dat wilde ik maar zeggen.

avatar van FlyLo
Waarom begin je dan over de gemiddelde hip-hopper en niet over de gemiddelde metalhead ofzo?
Je reactie kwam er overduidelijk nalv mijn bericht, doe nu niet zo flauw door daar omheen te praten.

Hmm, nee..

hmmm eeh..... JA! Vanavond in de 301. Ben benieuwd

FlyLo schreef:
Ok, je bent een gemiddelde hip hopper, met een smaak ver beneden elk wenselijk niveau? Zo beter?

Over het concert: Arca toonde zich toch een beetje een crowd pleaser. Maar hoe gaaf is het om hem met zijn SM-tuigje en hoge leren laarzen aan te zien optreden. Een plezierige afwijking in de over het algemeen toch tamelijk masculiene hip hop cultuur.

avatar van Paalhaas
Unieke muziek, erg desoriënterend, maar dan op een goede manier. Ik ken nauwelijks muziek die zo extreem buitenaards klinkt! Het voornaamste minpunt vind ik heel pakkend verwoord door Piero Scaruffi:
"The limit of this highly creative music [...] is that it is so fragmented (even within each song). There is a chronic inability to reach closure, but then, maybe, this is precisely Arca's point."

avatar van Juul1998B
Dit lijkt door buitenaardsen gemaakt. Mooi hoe arca dit bij me los weet te maken zeg.
Erg vreemd maar tussen het vreemde ook een soort rust die de plaat uitstraalt!