Moondog Jr. - Everyday I Wear a Greasy Black Feather on My Hat (1995)

3,87

Belgiƫ
Roots / Rock
Label: Island

1. Love 609 (2:08)
  2. Moondance (4:36)
  3. Jintro & the Great Luna (3:22)
  4. Moondog (3:16)
  5. Canto Hondo (1:10)
  6. Cachita (4:55)
  7. Waiting 'Till You're Gone (5:51)
  8. TV Song (4:24)
  9. Jo's Wine Song (4:11)
  10. Shall I Let This Good Man In (4:32)
  11. Canto Hondo 2 (2:00)
  12. Love Is a Heavy Brick (4:22)
  13. Bombo (5:19)
  14. Blues for Sammy (2:56)
  15. The Ricochet (5:16)
  16. Ice Guitars (5:04)
  17. Francis (1:49)
  18. Jintro & the Great Luna [Band Version] * (2:46)
33 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Zachary Glass

TV - Song is hier in mijn stad zowat het lokale anthem geworden (allez, 't is te zeggen op de plaatsen waar ik kom ).

Heb me destijds dit album niet gekocht. Kan me niet herinneren waarom - waarschijnlijk zinsverbijstering

Heb het toen wel gekocht en zag dit bandje live: dat was verpletterend. De cd vond ik iets minder, maar de live-uitvoeringen waren zo veel beter. Nog steeds 1 van mijn favoriete live-bands. Ik zie ze graag. En TV song is 1 van mijn favoriete nummers ooit.

En laat ik vandaag pas ontdekken dat "TV song" wel heel erg geinspireerd is door het Tom Waits nummer "Martha" van zijn album "Closing time".
Op zich niet zo vreemd, want het hele album ademt toch wel een Tom Waits-sfeertje uit .

Geweldige CD! En voor mij geldt ook dat ik TV Song het mooiste nummer vind! Maar inderdaad live is Moondog Jr./Zita Swoon helemaal goed, wat een energie. 4*

avatar van Dielie
idd, geweldig album! "Waiting 'Till You're Gone" :

Het beste werk van Stef Kamil nadat hij vertrokken is uit dEUS. TV Song blijft een wereldnummer wat zich kan meten met een Roses en Hotellounge van dEUS. Niet dat het latere werk met Zita Swoon slecht is. In tegendeel; maar ik heb wel wat minder met die disco-deuntjes. En verder verdiend dit album het wel om eens in de belangstelling te staan.

Joy
ook mijn favoriete kamil plaat

wat rauwer en ongepolijster dan later werk

de clip van TV song, very low budget maar ook erg grappig

op de fiets Benoît Poelvoorde

(cést arrive pres de chez vouz )

klein landje dat belgie:)

Ik hoorde onlangs "Martha" van Tom Waits en moest onwillekeurig aan TV song denken. Ter gelegenheid daarvan dit fijne plaatje nog eens bovengehaald.

[Roel]
ik heb deze cd gekregen voor nieuwjaar meteen mijn beste cadeau ooit, prachtige cd met als hoogtepunten: de hele cd( enkel cachita vind ik iets minder maar ik denk dat die nog moet groeien) ik vraag mij trouwens af waarom de snelle versie van jintro hier niet vermeldt wordt want dat is toch wel de beste afsluiter die ik ooit gehoord. heb een dikke 5*

[Roel]
en de tekst van shall i let this good man in is werkelijk schitterend echt zeer mooi

EVANSHEWSON
Ooit per vergissing gekocht omdat ik zoveel positieve dingen gelezen had... sindsdien koop ik nooit nog katten in zakken, of toch zelden, want dat breekt je vaak duur op.

Neen, deze muziek, ik kan er erg weinig mee, voor mij veel te chaotisch, en te veel neigend naar noise en richtingloze chaos, waar ik totaal niet kan inkomen.

Zita Swoon is wat dat betreft een stuk toegankelijker, maar een fan van Stef Kamil Carlens zal ik nooit worden, zoveel is me duidelijk.

[Roel] schreef:

Ik heb deze cd gekocht toen die net uit was en daar stond de snelle versie niet op.
Toen het op single verscheen was dat dus die snelle versie en ik neem aan dat die toegevoegd is aan het album als bonustrack? (of bedoelde je dat niet en is er geen bonustrack en doelde je op de single?).

begrijp ik weing van, muziek is redelijk rustig, af en toe idd wat chaos, maar pret niet minder

je moet dit een beetje zien als een ouderwetse demo, maar wel 1 van een hoog niveau, karmens liet zien zich in zijn uppie zonder dEUS meer dan staande te kunnen houden

EVANSHEWSON
Ja, Joy, er naar luisteren zal niet meer lukken... ik heb hem dan maar cadeau gedaan aan een vriend die er wel wat aan had, anders lag dit toch stof te vergaren...

zonde

nummer 2 , 3, 7, 8 10 12, allemaal rustige nummers

het doet wat experimenteel aan, de intermezzos' (canto hondo) geven de plaat bij vlagen ff wat rust

de hardere nummers (moondog, ice guitar ) zij ook zeer genietbaar

(captain beefheart doemt op)

aERodynamIC schreef:

bij mij staat hij erop als bonus track ik heb de nieuwe versie

Dan ga ik die nieuwe versie ook maar eens opzoeken denk ik
Ik heb in elk geval het nummer toegevoegd aan de tracklist hier op de site.

edit: ik zag zojuist de hoes van de vernieuwde versie: daar staat de naam Zita Swoon vrolijk naast die van Moondog Jr...... dat vind ik dan weer minder (ook al snap ik het wel).

[Roel]
ja die heb ik dat vondt ik ook minder op de achterkant staat zita swoon heel groot en moondog jr ergens weggestopt in een hoekje

1 van de meest boeiende en fascinerende cd's die ik thuis heb liggen, al op deze was duidelijk dat er een onwaarschijnlijke vooraad aan talent in deze band aanwezig was. Dit is net als 'in a bar under the sea' van dEUS een album dat ik nooit beu zal geraken

wcs
Ik moet ook zeggen dat dit een geweldige hoes is .

[Roel]
niet alleen de hoes, ook de tekeningen en foto's binnenin zijn geweldig

Toen Stef Kamil Carlens nog in dEUS zat was hij wel één van mijn favoriete bandmembers: zijn enthousiasme was altijd groot en zijn inbreng niet te onderschatten.
Veel dEUS-leden verlieten de band en gingen zich met eigen projecten bezig houden maar juist voor Stef had ik de meeste interesse en het was dus niet meer dan logisch dat ik deze cd kocht en de band live ging volgen (toen nog met saxofonist Benjamin Boutreur). Dat Moondog Jr mijn favoriete live-band werd hoef ik verder niemand meer te vertellen en dat zette zich voort na de naamswijziging tot Zita Swoon.
Terug naar Moondog Jr, terug naar dit album dat swingend opent met Love 609* (jawel, het sterretje hoort erbij ).
Dat het op dit album niet moeilijk is om te achterhalen naar welke muziek Carlens luisterde blijkt al uit Moondance, een jazzy nummer waar Tom Waits wel in te herkennen is.
Jintro & The Great Luna is een ingetogen piano-nummer waar de hese stem van Carlens goed uit de verf komt. Opvallend is dat dit nummer live een grote favoriet is geworden in een veel snellere versie waar het publiek telkens begint te kolken. Later is het er als extra track bijgevoegd omdat dit nummer ook als snelle versie op single verscheen in die tijd.
Moondog is een van de oudste nummers van de band en behoort nog steeds tot mijn favorieten. Van alle kanten komen de instrumenten en stemmen op je af zonder dat het chaos dreigt te worden. Het nummer eindigt met hondengeblaf.
Canto Hondo is een kort instrumentaal intermezzo waar verder niet zo veel over valt te vertellen zoals wel vaker het geval is met dit soort tussenstukjes.
Cachita is een opvallend stuk muziek dat een spannende opbouw kent en wat zijn geheimen maar moeilijk prijsgeeft. De piano krijgt in de loop van het nummer een steeds grotere rol en dat eindigt uiteindelijk in een heel eigen leven.
Hierna komen we tot rust met Waiting 'til You're Gone. Het is een zeer mooi nummer met een wat ijzige ondertoon hierdoor krijgt het wel het meeslepende dat het nummer kenmerkt.
En dan zijn we toe aan wat ik nog steeds als één van mijn lievelingsliedjes beschouw: TV Song. Dit nummer heeft inmiddels een heel eigen, persoonlijke geschiedenis en laat ik die kort samenvatten door te zeggen dat er menig traantje bij gelaten is, gelachen, gefeest, gedronken en gesombermanst. Het zijn van die nummers die in je ziel zijn gekrast en wat niemand je meer kan afnemen. De band speelt het niet vaak meer live, maar als ze dit doen dan is dat voor mij telkens weer een magisch moment.
Jo's Wine Song laat horen dat ook Neil Young van invloed is geweest. Het is een nummer met een dwingend ritme en het kent halverwege een prima rol voor het orgel.
Een andere grote favoriet van mij is Shall I Let This Good Man In wat als een smachtend nummer overkomt. Het heeft haast iets gospelachtigs.
Canto Hondo 2 spreekt voor zich. Het is wederom een instrumentaal intermezzo en gaat verder waar Canto Hondo is gebleven.
Love Is a Heavy Brick klinkt een beetje desolaat door de slide-gitaar. Het heeft een prachtige opbouw en weet een bijzondere sfeer neer te zetten. Tevens maken we kennis met ene Josie die we nog vaker gaan tegenkomen in de teksten van Carlens.
Bombo laat weer het jazzy karakter horen en dat slaat halverwege over in een bigband-achtig geluid om vervolgens weer langzaam terug te dwarrelen naar hoe dit nummer begon.
Blues for Sammy is zoals de titel al aangeeft bluesy. Het is een vrolijk up-tempo liedje wat duidelijk wat luchtiger klinkt als het merendeel op dit album.
Het spannende, haast sinistere van Cachita keert terug in The Ricochet. Stef praat meer dan hij zingt en doet dat monotoon terwijl allerlei geluiden hem daarbij begeleiden. Het is een sfeertje die Tom Waits ook goed weet neer te zetten. Bijzonder nummer.
Ice Guitars is een sterk nummer dat de kwaliteit van deze band aantoont. Waar de latere Zita Swoon luchtig te noemen valt daar is dit een stuk donkerder en spannender. Het nummer heeft een opbouw die duidelijk naar een climax toewerkt die er niet echt komt, ook niet in de vorm van het instrumentale slot Francis. Het is het zelfde verhaal als bij de 2 Canto Hondos.
En hiermee is er een einde gekomen aan dit bijzondere album dat indertijd wel wat aandacht kreeg als zijnde 'zijprojectje' van de dEUS bassist Carlens maar waarvan niemand kon vermoeden dat het zou uitgroeien tot de band met die grote live-reputatie die een heel eigen leven is gaan leiden naast grote broer dEUS.
Net als bij dEUS zijn de personeelswisselingen niet van de lucht: alleen drummer Aarich Jespers is nog van de partij want Tom Pintens (te beschouwen als belangrijkste man naast Stef Kamil Carlens) stopt er ook mee na de huidige Zita Swoon tour.
Het is jammer want ik denk dat hij van grote invloed is geweest. Op dit album is Pintens mede verantwoordelijk voor de tekeningen die te zien zijn in het boekje. Naast Tom zijn die ook toe te schrijven aan Stef en aan saxofonist Benjamin Boutreur.
Everyday I Wear a Greasy Black Feather on My Hat is een album waar een behoorlijk persoonlijke geschiedenis aan vast zit: het is echt zo'n plaat geworden dat een belangrijk deel van mijn (muzikale) leven is gaan vormen; alleen om die reden al kan ik er nog steeds heel erg graag en met veel plezier naar luisteren.

[Roel]
inderdaad zeer ontroerend album dat op elk moment past, zowel in een droevige als in een euforische stemming

Joy
ook ik ben zeer gecharmeerd door deze plaat

het is nog lekker ongepolijst, de invloeden zijn duidelijk te horen en dat maakt het zeker niet minder

carlens laat horen van vele markten thuis te zijn en vooral de rustige nummers met piano in de hoofdrol, en zijn gebroken stem vind ik erg mooi

avatar van Shelter

Kom ik ineens deze weer tegen hier op de site... middelbare school tijd veel geluisterd. Het is niet echt meer mijn soort muziek, maar toch leuk om weer eens te draaien.

Na My Sister = My Clock van dEUS wel benieuwd geworden naar Moondog Jr. van Stef Kamil Carlens.
Het is allemaal een stuk toegankelijker dan mijn verwachtingen.
Bij Moondance en Cachita klinkt hij als zijn mede bandgenoot Tom Barman.
Een jonge Tom Waits zonder de baard in zijn keel.
De gekte wordt af gewisseld met pure gevoelige nummers.
De swing is hier al aanwezig maar de flirt met disco is pas hoorbaar op de Zita Swoon albums.
Het eigen geluid zal zich dan steeds meer ontwikkelen.

Misschien is dat wel de reden waarom dit album mij het meeste aan spreekt.
Stef bevind zich in een fase waarin hij zweeft tussen het kiezen van een eigen band, of mee gaan in het succes.
Hier is nog de aansluiting met dEUS.
Hij laat de deur op een kiertje open.
Uiteindelijk zal zijn keuze op een eigen carrière vallen.
Liefhebbers van dEUS zullen ook dit album aanschaffen.
En hij kan het altijd nog af doen als een overschot aan creativiteit.
Die niet allemaal in het plaatje paste.
Hij bewijst hier wel dat hij net zo’n belangrijk spil is als Barman.

De sterspeler Stef Kamil Carlens zou de club waarschijnlijk gaan verlaten.
De trainer Tom Barman had al een nieuwe aankoop gedaan.
Craig Ward zou in gespeeld worden.
Er waren al gesprekken gaande met Danny Mommens.
Al was hij niet zeker van een basisplaats.
Hij zou ook een jaar op de reservebank kunnen belanden.

Bij Zita Swoon zouden de vergelijkingen met Barman zich blijven aan houden.
Carlens ontwikkelt zich mede tot architect.
Hij zoekt de personen bij de songs.
Ook hier een groot verloop van leden.
Maar wel weer muzikanten met grote kwaliteiten.

avatar van bart1989
TV Song.. Hoe goed is dat lied?

Erg goed.

avatar van Arrie

dEUS is een van mijn favoriete bands, sterker nog, ik denk dat het mijn favoriete band is, en ik kan ook zeker de experimentelere beginperiode waarderen. En Stef Kamil Carlens was toch wel mede verantwoordelijk voor dat geluid, toen hij dEUS verliet (en Trouve ja, Sandokan ), veranderde het geluid behoorlijk. Het is voor mij dus erg interessant om de band van Stef te proberen en dat heeft succes gehad: A Songs About A Girl is een van mijn favoriete albums. Maar met dit album heb ik altijd wat minder gehad, al heb ik het vaak geprobeerd. Hoe komt dat?

Ik heb altijd voorgehouden dat dat aan het songmateriaal lag, maar ik besef nu dat dat ook zeker komt door zijn stem, of beter gezegd, zijn stemgebruik. Stef kan mooi zingen, maar hoe hij op dit album zingt (vaak in ieder geval), heb ik erg weinig mee. Het doet inderdaad wat denken aan Tom Waits. Maar verder vind ik ook echt niet alle songs zo sterk. Ik denk ook dat er een hele hoop van deze plaat had weggelaten kunnen worden, en het dan een veel beter album was geweest.

Maar! Er staan zeker een aantal parels van songs op: TV Song, Waiting 'Til You're Gone, en Shall I Let This Good Man In. Het zijn de drie uitschieters van het album, alledrie prachtig! Verder weet het album me niet echt te boeien helaas, al heeft het zo z'n aardige momenten. Toch is het zeker genoeg voor een voldoende: drie sterren.

Volgende week komt ie voor het eerst uit op vinyl. Toch wel erg tof vind ik zelf.

avatar van jurado
aERodynamIC schreef:

Het is een waar genot, deze parel op vinyl.

Dat ben ik geheel met u eens. Nu I Paint Pictures graag nog een re-release (want ik ga niet over de 100 euro besteden aan deze versie zoals nu het geval is).

avatar van EttaJamesBrown
Het beste album dat dEUS nooit gemaakt heeft.