Bobby McFerrin & Chick Corea - Play (1990)

Jazz / Pop
Label: Blue Note

1. Spain (10:13)
  2. Even from Me (6:35)
  3. Autumn Leaves (11:41)
  4. Blues Connotation (7:13)
  5. Round Midnight (8:00)
  6. Blue Bossa (6:14)
avatar van Suicidopolis
Adembenemend mooie muziek is dit. Ik kan bijna niet geloven dat niemand hier nog iets bij geschreven heeft!

Corea begint de CD met wat piano solo werk (een klassiek stuk, maar ben vergeten wat het nu weer juist is), om na enige tijd stilaan de sfeer te veranderen, en zijn eigenste Spain in te zetten... En vanaf dan is elke noot die volgt, zij het van hem of van McFerrin, pure pure pu-re magie. Ze spelen op elkaar in, versnellen, vertragen, steken elkaar de loef af, leiden elkaar om de tuin, maar altijd met respect, en vooral, met massa's liefde voor de muziek. En eens ze samen op dreef komen, tijdens bv. McFerrin's solo op Autumn Leaves, en alle hek van dam zijn, zijn de muziek en de emoties zo puur dat je op je tanden moet bijten om toch geen traan van pure ontroering te laten (ja, ik weet het, ik zeg dit wel vaker, maar ik meen het ook telkens!).

Topklasse! En wat mij betreft uniek in zijn soort... Het enige dat in de buurt komt zijn de Bill Evans/Jim Hall platen, die, alhoewel anders qua toon en sfeer, getuigen van een gelijkaardige compliciteit tussen de betrokken muzikanten.

avatar van kaztor
Is dit dezelfde grapjurk van Don't Worry Be Happy....

....samen met Chick Corea!!?????

avatar van Suicidopolis
Yups, dat is 'em! Maar laat je daardoor niets wijsmaken, dit is echt prachtig! Bobby McFerrin zingt hier ook geen teksten (tenzij dan bij Autumn Leaves, waar hij eerst wat ligt te klooien met de oorspronkelijke tekst, wat een vrij geestige situatie geeft), maar... "zingt" gewoon, en maakt allerlei vreemde klanken, en wat nog allemaal. Best wel indrukwekkend wat ie allemaal aankan met z'n stembanden.

Al kan ik ook begrijpen dat sommige mensen "dat gepiep van 'em" misschien minder indrukwekkend en eerder irritant vinden. Ik vind het alleszins subliem!

avatar van frankmulder
Suicidopolis schreef:

Joaquín Rodrigo - Concierto de Aranjuez

avatar van citizen
Bobby Mc.Ferrin een grapjurk...dat is dan je lot na het scoren van een noveltyhit. Deze stemkunstenaar was al eerder te horen op Duets van Rob Wasserman (ex-bassist Lou Reed) en Strange Angels van Laurie Anderson. Verder heeft hij enkele zeer beluisterbare platen gemaakt welke bij letterlijk nog niemand binnen de MUME-gelederen een reactie heeft losgemaakt. Moet ik me bij gelegenheid toch eens aan wagen.
Wat deze man (hier) doet is uniek!

avatar van frankmulder
Een erg leuke plaat; vooral voor het publiek moet het leuk geweest zijn om erbij te zijn. Voor op nummertje drie is McFerrin vaker een komediant dan een zanger, en zijn grapjes weet ik na een tijdje wel (maar als je het voor het eerst hoort is het wel leuk). Maar voor de rest laat hij hier zien dat hij een echte stemkunstenaar is, en wel in een goede combinatie met het pianospel van Chick Corea. Een toegankelijk maar onderhoudend album, dat ik vast nog eens vaker zal draaien. 4*

avatar van we tigers
Ik vind Bobby McFerrin tamelijk fantastisch. Een ontzettend positieve persoonlijkheid waarbij het plezier van het podium de zaal in straalt. McFerrin is een artiest die je live moet zien. Dan is het een groot feest en heb je een geweldige avond. Op Mezzo komt er af en toe een een concertregistratie voorbij waarbij het ook genieten is.

Het lastige van zijn 'instrument' is om dit speelplezier en het knappe te vertalen naar een album. Ik merk dat bij mij halverwege het op is en ik er geen zin meer in heb. Leuk om per nummer te beluisteren en live te zien en ervaren, maar een album vol is mij teveel.

avatar van blabla
we tigers schreef:
Ik merk dat bij mij halverwege het op is en ik er geen zin meer in heb.

Ik kan mij hier volledig in vinden, het is heel knap wat hij doet maar na verloop van tijd krijg ik het gevoel dat ik naar een gimmick luister.

avatar van sq
sq
Ik wist dat het zijn specialiteit was, maar hoorde het nog niet een volledig album lang en dan is het fijn als het eens zo aangereikt wordt als album van de week/maand.

Hoewel samenspel en stemkunstenarij prima is, word ik er muzikaal níet door gegrepen. Wat we hier natuurlijk wel hebben is een ontspannen stukje entertainment. Sfeer lijkt ook prima in de zaal; je hebt gewoon zin om weer eens naar een jazz-concert te gaan. In die zin dan toch zeker ook geen tegenvaller.