Tindersticks - Ypres (2014)

Score
Label: City Slang

1. Whispering Guns Parts 1, 2 and 3 (12:47)
  2. Ananas et Poivre (4:21)
  3. La Guerre Souterraine (5:21)
  4. Guelles Cassees (2:36)
  5. Sunset Glow (8:39)
  6. The Third Battle of Ypres (20:32)
avatar van Ducoz
Erg benieuwd! Schijnt begeleiding te zijn voor beelden(?) Uit de 1e wereld oorlog.

avatar van chevy93
Een kort album of lange nummers?

avatar van heartofsoul
Ducoz schreef:

Ik las recentelijk dat het om soundscapes gaat voor het Flanders Fields Museum in Ypres (Ieper). De streek rond die stad was het decor voor de Eerste Wereldoorlog, die honderd jaar geleden begon.
Het zal dus wel geen vrolijk album zijn, maar ik wil het wel graag horen.

avatar van thetinderstick
Ik heb deze nog niet gehoord, maar lees er positieve verhalen over.

Hier wat achtergrond info over deze plaat en een indrukwekkende video bij 'Sunset Glow'
tindersticks - Ypres - tindersticks.co.uk

avatar van titan
titan (crew)
Wie Tindersticks vooral waardeert vanwege de donkere stem van Stuart Staples kan dit album beter links laten liggen. Hij zingt geen noot op dit album. Ook het muzikale idioom dat we van de band gewend zijn (zwarte romantiek en zwierige rock) is op dit album niet te vinden. Ypres is een instrumentaal album met intens droevige minimalistische muziek die grotendeels bestaat uit drones en strijkers. Denk aan moderne klassieke componisten als Bryars en Pärt, maar ook bijvoorbeeld aan Barbers Adagio For Strings. Niet elke fan van de band zal dit weten te waarderen, maar ik vind het prachtig en het past vast heel goed bij de beelden en stukken in het Flanders Fields Museum.

avatar van Tek Stiel
Misschien werkt dit als soundtrack in het museum, maar als plaat vind ik het heel vervelend.

Vandaag was ik het Flandes Fields museum, meteen toen ik binnenkwam was ik diep onder de indruk van de muziek (mijn dochter van 14 vond het geen muziek maar "geluid", zit wat in). Huiveringwekkende muziek, desolaat, vind het prachtig (heb meteen de lp gekocht), zoiets als Bassinski op prachtige wijze deed met 9/11. Was verrast dat het de Tindersticks waren maar ook weer niet echt, hebben altijd tegentonen in hun muziek gehad, heb al hun eerste platen op vinyl (ook de bloomsbury en A'dam live).
BIj de beelden en video's die je ziet is dit echt prachtig (niet het goede woord misschien) bij misschien wel de vieste oorlog die er ooit geweest is met honderdduizenden zinloze doden.
Magistraal eerbetoon