Bruce Springsteen - We Shall Overcome (2006)

Alternatieve titel: The Seeger Sessions

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Old Dan Tucker (2:31)
  2. Jesse James (3:48)
  3. Mrs. McGrath (4:20)
  4. Oh Mary Don't You Weep (6:05)
  5. John Henry (5:07)
  6. Erie Canal (4:03)
  7. Jacob's Ladder (4:28)
  8. My Oklahoma Home (6:04)
  9. Eyes on the Prize (5:17)
  10. Shenandoah (4:53)
  11. Pay Me My Money Down (4:32)
  12. We Shall Overcome (4:53)
  13. Froggie Went a Courtin (4:33)
  14. Buffalo Gals * (3:12)
  15. How Can I Keep from Singing * (2:19)
  16. How Can a Poor Man Stand Such Times and Live * (3:22)
  17. Bring 'Em Home * (3:35)
  18. American Land * (4:44)
totale tijdsduur: 1:00:34 (1:17:46)
avatar van LittleBox
Op amazon.com is de uiterst energieke uitvoering van John Henry te zien en te horen. Dat belooft wat! Ik weet overigens niet wie die 5 sterren waardering heeft gegeven maar bij mijn weten is het album (nog) niet uitgelekt.

avatar van Paalhaas
LittleBox schreef:
Ik weet overigens niet wie die 5 sterren waardering heeft gegeven

Dat is Wallie.

maar bij mijn weten is het album (nog) niet uitgelekt.

Die Wallie toch.

avatar van HammerHead
Je bent in een licht droog humoristische bui vandaag, heer haas?

avatar van Paalhaas
't Is te zeggen, mijn waarde HammerHead.

nu is ie wel uitgelekt, en 5 sterren lijken mij nog te weinig,
wat een geweldige nieuwe CD, de feestplaat van het jaar wat mij betreft,
en dan heb ik ook nog eens kaarten voor de HMH, Yeehaa! mijn jaar kan niet meer kapot.

Ik vind het toch een beetje een tegenvalller na de eerste luisterbeurt. Country en folk wordt door andere artiesten toch beter gedaan. Bruce heeft veel betere albums.

avatar van the viking
Hoor Bruce toch liever ouderwets rocken !

avatar van LittleBox
Uitstekende plaat hoor. De energie en de liefde voor de folknummers knalt ervan af. Dat belooft wat voor 16 mei!

avatar van Eddie
Ik vind het eigenlijk een beetje een waardeloze plaat, saaie voorspelbare country en folk liedjes, muziekaal vind ik het helemaal niets, alleen die stem geweldig wat heeft die kerel een stem zeg helemaal geweldig. dus ik heb voor alsnog een heel gemengt gevoel bij deze plaat, misschien moet het groeien.

avatar van LittleBox
Dan adviseer ik je de bijgevoegde DVD maar eens te bekijken. Daar zitten knappe muzikanten bij hoor. Als je weet dat het hier verder gaat om nummers die soms al meer dan 100 jaar oud zijn én deze muziek de bakermat vormt van de hedendaagse blues en rock vind ik het niet verwonderlijk dat het 'voorspelbaar' is. Springsteen legt op de DVD ook uit waarom hij deze folk zo geweldig vindt. Luister daar maar eens naar.

Eerlijk gezegd vind ik dit een vrij aangename verrassing.
Springsteen is zo'n artiest die me soms enorm weet te pakken, maar veel vaker ook een beetje koud laat.
Waarschijnlijk omdat ik momenteel meer en meer in de folk-hoek beland slaat deze cd erg goed aan bij mij.
Een onverwachte surpise dus!

avatar van predator
Ik vind the Rising een van de beste albums ooit, maar dit vind ik een heel stuk minder.

avatar van loveis
Wat een heerlijke lente cd is dit. De zon begint te schijnen en stil zitten is er niet bij.

avatar van Justinx
Zeker wel leuk. Ik zag hem bij The Four Sessions, echt geweldig

avatar van Jeanicious
Ik heb hem nu te leen, en ik moet zeggen dat dit album mij op het eerste gehoor zeker aanspreek. Ik heb zowieso wel respect voor artiesten die gewoon eens iets heel anders aanpakken, en aan de algehele uitstraling ( ik heb de DVD nog niet gezien ) van de muziek en het artwork is gewoon af te horen/zien dat er veel liefde en energie in is gestoken.
Nog geen waardering, eerst even laten bezinken.

avatar van Janhero
Ik draai hen nu ik dit typ ( oh Mary, don't you weep no more). Krijg steeds meer zin in dit album. Heb nu zin om hem steeds vaker te draaien. Ben eigenlijk niet een liefhebber van Bruce( te veel yank) Maar ik kan het wel waarderen als iemand eens even de andere kant uit gaat.
Ik neem deze cd mee op vakantie.Ik denk dat ie wel kilometer vreet.

There were no rehearsals, no arrangements, no overdubs. Springsteen wasn't even sure if the results would become an album.
"It was just playing music," Springsteen said of the sessions. "I didn't have any intention for it. I knew that I enjoyed making this kind of music. ... It was really just purely for the joy of doing it. It was a lot of fun."

Aldus Springsteen

ps Volgens mij hebben ze wel lol gehad in de studio

Altijd maar afwachten als een artiest een 'classic covers' plaat maakt. Ik wel aardig gelukt. Voor mij is het de eerste plaat van Bruce S. die ik tot het eind kan volhouden. 3.5 dus..

Goedemorgen, wat is dit een heerlijk album. Niet alleen de fraaie stem van Springsteen, maar ook voortreffelijke muzikanten. Muzikaal erg sterk, enthousiast en met plezier gespeeld. Ik vind het meer dan alleen folk en country. Bij O Mary Don't You Weep waan ik mezelf bijv meer in een kerk in New Orleans dan op de prairie. 4,5*

avatar van Migo
Instant-vrolijkheid op een klein, rond schijfje.. Heerlijk om af en toe op te zetten én om stiekem mee te zingen.

avatar van LittleBox
Volgende week komt een nieuwe versie uit van dit album (de 'American Land Edition') met daarop drie 'nieuwe' nummers. Sony Music Store meldt er verder dit over:

"The CD, DVD, and 28-page expanded booklet with additional photos and notes from music scholar Dave Marsh are housed in a beautiful and striking package. "Buffalo Gals" and "How Can I Keep From Singing" are on the CD for the first time (previously only available as bonus audio on the DVD side of the DualDisc release). New fan favorites "How Can A Poor man Stand Such Times And Live," "Bring 'Em Home" and "American Land" have been added as well.

Tja, dat wordt dus weer rennen!

LittleBox schreef:

"The DVD features an extended, 40-minute cut of the behind-the-scenes film, including footage of Springsteen with the Seeger Sessions band recording "Jacob's Ladder" and a complete version of "Erie Canal." Also included are two bonus videos of live concert footage from his recent tour and two video pieces for "American Land" and "Pay Me My Money Down" ; Springsteen's live show with the Seeger Sessions Band has already transfixed fans and critics alike."

Er staan zelfs vier nummers van een live concert in New York op deze DVD , ook "Bring 'em home" (anti Irakwar song van Bruce) en "How can a Poor Man..."

De verpakking van deze American Land Edition is inderdaad stunning. Ik verhoog dit uiterst originele, gedurfde en fraaie werk van Springsteen naar 5,0*

Volgende week ga ik naar het concert in Antwerpen, yes!

avatar van L_T_B
west schreef:

Bring 'em Home is géén anti Irak nummer en daarbij is het ook géén nummer van Bruce Springsteen.

Dit nummer is in 1965 geschreven door Pete Seeger en voor het eerst gezongen in Berkeley, Californië door de anti-Vietnam Bring Them Home beweging. Toen Amerika in 2003 Irak binnen viel, vroeg Jim Musselman (Appleseed Recordings) aan Seeger of het mogelijk was dat hij een nieuwe versie van het nummer wilde opnemen. Seeger stemde hiermee in en de nieuwe versie van Bring Them Home (If You Love Your Uncle Sam) werd datzelfde jaar nog opgenomen. Op deze versie wordt Seeger vocaal bijgestaan door Billy Bragg, Ani DiFranco, Steve Earle, Anne Hills en Tom Pacheco. Het nummer is te horen op Seeds, het derde en laatste deel van de Pete Seeger tribute-albums.

On topic:
Prachtig album.

L_T_B schreef:

Bedankt voor je mooie toelichting L_T_B! Ik wist al wel dat het de Seeger sessions zijn en bedoel met anti-Irakwar Song van Bruce, dat Bruce Springsteen dit nummer nu, in 2006, gebruikt als anti-war song. Net als het nummer dus toen als anti-Vietnam Song is gebruikt. Het kan geen toeval zijn, Springsteen's politieke engagement kennende, dat hij juist nu dit nummer is gaan gebruiken.

avatar van Edjo
Wat een schitterende cd is dit zeg!! En de dvd is misschien nog wel beter. Prachtig om te zien hoe een stel goede muzikanten tot dit grandioze album komen. Wat een speelvreugde straalt hiervan af. Wat mij betreft een ware topper!! (en nu stop ik want m'n superlatieven zijn op)

avatar van Peter88
Geslaagd uitstapje van The Boss, die de nummers van dit album stuk voor stuk perfect uitvoert met die hele band achter hem. We waren dit niet gewend van Bruce, maar hij weet het ook hier weer erg goed over te brengen

avatar van jovad
valt wat tegen... maar 't is mijn eigen fout omdat ik eerst live in dublin gekocht en dan maar deze (american land edition). Ik vergelijk deze plaat dus met live in dublin, die met dezelfde seeger session opgenomen is en die eigenlijk vooral dezelfde nummers brengt. De Live-CD is zoveel meer power en de arrangementen zijn mooier en gedurfder. 3,5 dus

EVANSHEWSON
Peter88 schreef:

Beslist geslaagd, maar mijn favoriet zal dit toch ook nooit worden; Ik mis gewoon de E Street Band; die sound kun je door geen duizend andere muzikanten vervangen, dat is zo'n goed geoliede machine die op elkaar is ingespeeld....

Bruce gaat hier de Folktour op en doet dat met bravoure; Leuk tussendoortje ? Dàt wel.

***1/2

avatar van animalkrullie

Helemaal mee eens, het is echter wel leuk om een keer te horen.
Maar het is mijn soort ook niet.

Bruce doet op deze plaat wat hij veel vaker zou moeten doen: gewoon spelen, opnemen en hatsjekidee... uitbrengen. In het verleden heeft hij helaas veel teveel geschaafd aan albums om het 'op de lange luister' interessant te houden. Als gevolg stonden zijn live versies ver boven de studio versies. Dat leverde overigens wel fantastische live boxen en concertregistraties op.

Maar nu dus een lekker ruw, niet zo gepolijst album. En dan ook nog eens in een voor Bruce nieuwe stijl. En het resultaat is... geweldig. De energie spat van het album. Het plezier stroomt je luidsprekers uit. Hoe oud de songs ook zijn, het klinkt vers, nieuw, gevarieerd en zeer zeker niet saai. De stem van Bruce klinkt zoals ie klinken moet: krachtig, met een ruw randje, maar totaal in balans met de muziek. De muziek klinkt vol, compleet, boeiend, gelaagd. Een prima album!

LoveStoned
Beste Springsteen album ooit!
Wat een meesterlijk geluid! Na 2 jaar verveeld dit album nog steeds niet! Springsteen weet (in tegenstelling van andere seniorartiesten als Mick Jagger) variatie toetepassen. En hoe! Een heus folk-album!