Rose Royce - In Full Bloom (1977)

Alternatieve titel: Rose Royce II: In Full Bloom

R&B / Funk
Label: Whitfield

1. Wishing on a Star (4:52)
  2. You Can't Please Everybody (3:49)
  3. Ooh Boy (4:16)
  4. Do Your Dance (9:18)
  5. You're My World Girl (4:10)
  6. Love, More Love (3:17)
  7. Funk Factory (3:07)
  8. It Makes You Feel Like Dancin' (8:46)
Funky, groovy: één van de top dance albums van eind jaren '70. En nog belangrijker: hier wel de lange versies van Do Your Dance en It Makes You Feel Like Dancin'! Hou maar op met zoeken: die vind je niet op Greatest Hits cd's.
Als bonus is de ballad ook nog eens Wishing On A Star (full length natuurlijk).

avatar van lebowski
Ja, dit is wel mijn kopje soulthee. Ik ben om te beginnen behoorlijk gecharmeerd van Gwen Dickey, een stem zo soepel en lenig als elastiek. De ballads, die mij in een funk/soul/disco omgeving normaliter de gordijnen injagen zijn hier uitstekend te verteren, Wishing on a Star heeft de tand des tijds zelfs glorieus doorstaan.
Ander prijsnummer is Do Your Dance, jammer van de strijkers-uit-blik alleen, blazers hadden volstaan. 4*

Nog een tip voor dj sq: op 5.15 laat Do Your Dance zich vlekkeloos mixen met Car Wash.

avatar van sq
sq
lebowski schreef:

Nooit geprobeerd, maar 'Do Your Dance' heb ik idd wel altijd geassocieerd met 'Carwash'.

avatar van Rhythm & Poetry
Echt heel toevallig dat dit het soulalbum van de week werd, want ik wilde dit sowieso al beluisteren nadat Slug (rapper van Atmosphere) deze groep op een positieve manier benoemde. En nu heb ik het zelf een paar keer beluisterd en ik moet zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van dit album. De tracks Wishing on a Star en Ooh Boy kende ik trouwens al, zonder dat ik wist van wie of wat ze waren . In Full Bloom staat vol heerlijk dansbare funk/soul muziek waar ik gewoon erg vrolijk van word. Prima blazers met zeer fijne zang. Nergens wordt het overdreven en overal luistert het even lekker weg. Rose Royce is gewoon een heerlijk funky soulband. Dit is ruim 40 minuten lang een groot hoogtepunt, dikke 4* om mee te beginnen.

avatar van Reijersen
Ik weet het nog niet zo goed met dit album. Heb over algemeen zowiezo een beetje een haat/liefde-verhouding met de muziek van Rose Royce. Merk erg dat ik echt 'in the mood' moet zijn om hiernaar te luisteren. Definitief oordeel volgt later nog na wat meer luisterbeurten.

avatar van kemm
Rose Royce wordt toch wel wat ondergewaardeerd. Die covers van Madonna en Christina Aguilera zijn natuurlijk niet de beste reclame. Jammer, want in de originelen is zoveel meer terug te vinden.
Ook Gwen als zangeres mag wat meer erkenning krijgen. Het mooiste voorbeeld hier is 'Ooh Boy': menig keer gesampled met de stem van een onbeduidend vrouwenstemmetje, waardoor het erg plat wordt. Gwen weet hier de lyrics de juiste lading mee te geven.
Funkgewijs zit het met de band eveneens meer dan goed. Ik durf wel te stellen dat dit een van de beste groepen is uit de late 70s in dit genre.

Ik zit me trouwens net te bedenken wat een klassieker van een (dubbel)album het had geweest, mochten ze de beste tracks van hun eerste 3 albums hebben verzameld.

avatar van klaezman
Een warm bad vol met funk, disco en soul dat wellicht nog voor mij persoonlijk de bubbels mist. Ik geniet er met volle teugen van, maar voorlopig blijft de score op 3.5 steken. Tis me bij vlagen iets te gezapig en langdradig. Wel bemerk ik al groeipotentie om het tot Full Bloom te laten komen. Leuke keuze.

raffael77
Beetje zoetsappig.

Ze hebben top nummers maar ook hele slechte.
Voor mij toch meer matige nummers.

avatar van musician
Zo, nog net op tijd een klein kerstkadootje voor mezelf op de mat.

Ik wilde dit album eigenlijk graag hebben als basis voor een wat breder overzicht van nummers van Rose Royce. M.a.w., ik voeg hier de nummers Carwash, Love don't live here anymore en Is it love you're after aan toe.

Maar de cd was nog niet zo gemakkelijk te vinden, veelal worden er zeer hoge prijzen voor gevraagd. Deze In Full bloom uit de VS viel mij nog mee.

Misschien ben ik een cultuurbarbaar maar de genoemde nummers zijn van zichzelf zo goed, ze lijken mij prima aansluiten bij Wishing on a star e.a.

Dat ik bovendien ook veel respect heb voor Rose royce mag ook wel blijken uit het volgende: het is welgeteld slechts mijn tweede soulalbum uit het legendarische jaar 1977, de andere is All 'n all van Earth, wind & fire.

Uiteraard zal ik In Full bloom zelf ook beargumenteerd nog van sterren voorzien..

avatar van musician
Rose Royce heeft een aantal topnummers in zijn soort geschreven, dat kan alvast zonder twijfel worden genoteerd.

Dan heb ik het over Wishin' on a star, Do your dance (hoewel wat aan de lange kant) en een track als Fun factory, dat in z'n opzet redelijk aansluit bij Carwash van een jaar eerder.

Ook het nogal langdurige It makes you feel like dancin' heeft enkele Carwash trekjes, om daar bij te blijven.
Maar hoewel ik een behoorlijk positief gevoel overhou aan het album als geheel, is toch niet alles even sterk. Zonder hierin een bepaald nummer apart te willen noemen want er staan geen zwakke broeders tussen.

Ik heb het woord bij de daad gevoegd en In full circle nog voorzien van de tracks Carwash, Is it love you're after, RR express en Love don't live here anymore. Het is allemaal van rond dezelfde tijd, dus dat maakt niet veel uit. Maar het maakt het geheel wel wat evenwichtiger, herkenbaarder en voor ondergetekende wat beter te behappen.

De funk, soul, disco en het meer balladachtige werk van Rose royce maakt het geheel tot een prima feelgood album, een hoogwaardig, dansbaar album dat ook nog eens een behoorlijke aantrekkingskracht inzake afdraaien heeft.