Frazey Ford - Indian Ocean (2014)

Canada
Soul / Folk
Label: Nettwerk

1. September Fields (3:27)
  2. Runnin' (4:27)
  3. You're Not Free (4:05)
  4. Done (4:41)
  5. Three Golden Trees (5:04)
  6. You Got Religion (3:50)
  7. Season After Season (3:58)
  8. Natural Law (4:03)
  9. Weather Pattern (3:37)
  10. Indian Ocean (6:08)
  11. September Fields [Acoustic] (3:33)
avatar van heartofsoul
kistenkuif schreef:
Altijd leerzaam om Frazey Ford's vrouwenstem te vergelijken met die van een paar kerels uit de muziekhistorie. Is je lage waardering alleen gevoed door die vergelijking of vindt je het gewoon muzikaal een prutalbum an sich?

Ironisch bedoeld natuurlijk, want hoe kun je nu de stem van Dan Penn überhaupt met die van Frazey Ford vergelijken. Smaken verschillen uiteraard, maar een score van 2** is voor dit album opmerkelijk laag. Misschien wil muziekobsessie het verder toelichten.Alle respect voor afwijkende waarderingen. Zelf heb ik ook wel eens een grillige smaak, en wie niet, zo op zijn tijd.

Voor mij is dit overigens tot nu toe één van de opvallende releases van 2015, al verscheen het album
in feite al eerder natuurlijk.

avatar van muziekobsessie
tja iedereen zijn koppie thee natuurlijk. maar voor mij is dit echt te gladjes, te smooth. Soul staat voor mij voor rauwheid en zielepijn. Maar goed moet er wel bijzeggen dat ik in dit genre ook nauwlijks iets kan vinden na 1973 wat mij nog kan raken. jawel de comebackplaat van solomon Burke en bettey lavette. maar dat zijn ook weer ouwe rotten. Denk dat ik gewoon n ouwe lul ben haha

avatar van Lura
muziekobsessie schreef:

Dan heb je volgens mij niet echt gezocht. Want er is genoeg moois te vinden na 1973!

kistenkuif
muziekobsessie schreef:
Denk dat ik gewoon n ouwe lul ben haha

Dat kan ik hier niet ruiken maar een beetje lui vind ik u wel. Lura heeft natuurlijk gelijk. Na 1973 is er voldoende fraais in het genre uitgebracht. Dit album van Frazey Ford, en ook de voorganger, hebben overigens voldoende glans om een vergelijking met wie dan ook overbodig te maken. Gewoon erge fijne platen van een zangeres met een zeer eigen geluid en frasering. Om over de topband maar te zwijgen.

avatar van Zwaagje
Ik heb het genoegen gehad om deze zangeres met een zeer eigen geluid en frasering te mogen zien in paradiso. En dat inclusief een topband met blazers. Helaas kan ik voor dit album geen hogere waardering geven dan 5*.
Zondag 6 september is ze onderdeel van een americana featival in paradiso; kaarten zijn binnen.

avatar van staralfur
Sinds een paar dagen ben ik helemaal verslaafd aan deze plaat - beter laat dan nooit, toch?
De al eerder genoemde vergelijking met Ane Brun hoor ik er wel in terug, al doet het me soms ook wel een beetje aan Cat Power denken. Heerlijk!

Wat een heerlijk album. Vooral de blazers geven het album iets extra's. Met t.w.k. een van de betere platen van 2014.

avatar van bommel
Geweldig.
Ook live (deze week Effenaar in Eindhoven) zeeeer de moeite waard.

avatar van Gladius
geweldig album, luistert zo ontzettend lekker weg met dit goede weer.
Voorlopig zijn September Fields en Done m'n favorieten.

Zou haar live wel aan 't werk willen zien, maar Nijmegen of Bloemendaal, da's toch een eind...

avatar van brandos
Gladius
Ja op een mooie zomeravond (2016) in de open lucht in Caprera, dat zijn ideale omstandigheden, waar ze volledig wist te overtuigen. Je zou niet zeggen dat ze Canadian is, want haar muziek refereert 100% naar het zwoele tot broeierige zuiden van de States. Ze is niet de eerste die een mix maakte van soul en country maar doet dat op een volstrekt unieke manier. Haar zangstijl is ook uitermate kenmerkend. Op de plaat hoor je ook heerlijk gitaarwerk van Teenie Hodges (uit de stal van Al Green), die helaas niet meer onder de levenden is. Vooral aangenaam in het kleine; al die verschillende lickjes en zijn 'twinklerende' gitaar.

avatar van Zwaagje
Een nieuw element op mijn pick up laten zetten en man o man, want klinkt een plaat zoals deze mooi. Zoveel details vallen weer/meer op.....Genieten
Ik hoop dat ze binnen kort weer met wat nieuws komt.

kuifenco
Ach, het is mij om het even hoe je deze muziekstijl noemt. Als een folkdame uit Canada zich laat begeleiden door één van de beste soulcombo's ever dan krijg je dus dit imo onweerstaanbare groei-album.

Indian Ocean by Frazey Ford Reviews and Tracks - Metacritic

avatar van Gladius
Recent deze op cd aangeschaft, en ohoh wat is dit genieten als het weer wat beter wordt. Zo jammer dat ze (nog) niet meer muziek heeft gemaakt. The Be Good Tanyas is toch weer iets anders.

Gladius schreef:

Nog één nachtje slapen en het nieuwe album is uit. Ik kan ook niet wachten; misschien zijn de verwachtingen wel té hoog.

Zwaagje schreef:

amai, wat 'n verassing, ik val volledig uit de lucht. thx!

Gladius schreef:

amai, wat 'n verassing, ik val volledig uit de lucht. thx!

Frazey Ford - U Kin B the Sun (2020) - MusicMeter.nl

avatar van Rogyros
Prima plaatje! Ik merk dat ik wel moet wennen aan haar nogal actieve vibrato in haar stem. Maar dat komt vast goed. Prima songs, soms moet ik een beetje aan Robert Cray denken als hij zijn soulkant verkent. En dat is een compliment.

avatar van Rogyros
Prima plaatje! Ik merk dat ik wel moet wennen aan haar nogal actieve vibrato in haar stem. Maar dat komt vast goed. Prima songs, soms moet ik een beetje aan Robert Cray denken als hij zijn soulkant verkent. En dat bedoel ik als een compliment.