Frazey Ford - Indian Ocean (2014)

Canada
Soul / Folk
Label: Nettwerk

1. September Fields (3:27)
  2. Runnin' (4:27)
  3. You're Not Free (4:05)
  4. Done (4:41)
  5. Three Golden Trees (5:04)
  6. You Got Religion (3:50)
  7. Season After Season (3:58)
  8. Natural Law (4:03)
  9. Weather Pattern (3:37)
  10. Indian Ocean (6:08)
  11. September Fields [Acoustic] (3:33)
avatar van Lura
Voor de vorige was je gevallen als een baksteen, kistenkuif, en deze?!

kistenkuif
Aha, daar is ze weer! Ben erg benieuwd...merci.

kistenkuif
Nog niet op spotify etc. Alvast een recensie inclusief 2 albumtracks plus nog eentje extra.

Reviewed! Frazey Ford, "Indian Ocean" - Uncut.co.uk

Frazey Ford - Indian Ocean [Audio] - YouTube

avatar van Lura
Heerlijk plaatje, waarop ze wordt bijgestaan door de fameuze Hi rhythm section, bekend van de hoogtijdagen van Al Green en Ann Peebles.

kistenkuif
Het goede nieuws is dat ze op 16 december live in Paradiso is te beluisteren met de band Sounds of the South. Het slechte nieuws is dat dit album, anders dan in US en UK, pas tegen die tijd in ons land wordt uitgebracht, aldus de platenboer. Distributiegedoe, het blijft behelpen... Nog maar een recensie:

Indian Ocean - Frazey Ford | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

kistenkuif schreef:
Distributiegedoe, het blijft behelpen...

Misschien te maken dat ze uit Canada komt?!

kistenkuif
Emigreren derhalve, dan is dat ook weer opgelost.

avatar van Renoir
kistenkuif schreef:

Helaas is Sounds of the South afgelast.

Maar het goede nieuws is dat ze eind februari/begin maart wel in Nederland optreedt. http://ldmbookings.nl/

kistenkuif
Dan hier alvast live een voorproefje met o.a. tracks van het album.

Indian Ocean - Frazey Ford | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

Mocht je in het vervolg nog eens zoiets dergelijks meemaken, raadpleeg dan even deze site :

Bijvoorbeeld het album Maritime van Dave McGraw en Mandy Fer, was hier diverse maanden eerder te koop dan bij de reguliere verkoopadressen.

kistenkuif
Nog nooit iets on line gekocht. Dat doe ik pas als mijn platenboer het loodje legt. Ik vind het nog veel te leuk om hem achter zijn broek aan te zitten en de stand van de muziek door te nemen. Je moet soms wat lang wachten op een bestelling. Maar dat ouderwets verlangen is ook wat waard. Zeker bij dit album.

avatar van Lura
Het probleem voor mij is dat de dichtst bij zijnde platenzaak 10 kilometer bij mij vandaan zit en helaas niet om de hoek. Twee jaar geleden had je in mijn woonplaats nog 3 platenzaken, allemaal verdwenen Zou ook graag weer regelmatig eens een praatje gaan maken met de platenboer

avatar van Zwaagje
Staat helaas nog niet op spotify. Ben dus maar met haar debuut begonnen en dat smaakt naar meer. Prachtig......

Ze heeft de stem van Ane Brun. Nu houd ik gelukkig ook erg veel van Ane Brun. Prachtige muziek dit!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Frazey Ford - Indian Ocean - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Indian Ocean van Frazey Ford dook eind vorig jaar al op in menig jaarlijstje, maar was tot dusver nog niet terug te vinden op deze BLOG. Dat heeft alles te maken met de Nederlandse releasedatum van de plaat (12-1-2015), want van de torenhoge kwaliteit van de plaat ben ook ik inmiddels al enkele maanden overtuigd.

Laat ik het geheugen eerst eens opfrissen. Frazey Ford stond in 1999 aan de basis van The Be Good Tanyas. De band begon als kwartet, maar toen Blue Horse, het geweldige debuut van The Be Good Tanyas, in 2001 verscheen, was Jolie Holland al begonnen aan een solocarrière; een carrière waarvan we inmiddels overigens al heel wat jaren heel veel plezier hebben.

The Be Good Tanyas zouden uiteindelijk helaas niet erg productief blijken. Hoewel de band nooit formeel werd opgedoekt is de teller sinds het in 2006 verschenen Hello Love blijven steken op slechts drie albums (de beste van het stel, Chinatown, verscheen overigens in 2003).

Lid van het eerste uur Trish Klein dook de afgelopen jaren ook op in Po’ Girl, terwijl Frazey Ford in 2010 haar solodebuut Obadiah uitbracht. De plaat werd ruim vier jaar geleden zeer warm onthaald op deze BLOG. En terecht. Op Obadiah verraste Frazey Ford met muziek die mijlenver was verwijderd van de muziek van The Be Good Tanyas. Obadiah bood niet de verwachte mix van stokoude folk, country en bluegrass, maar liet een authentiek soulgeluid horen dat naar veel meer smaakte.

Dat meer verscheen afgelopen herfst al in het grootste deel van de wereld, maar ligt nu gelukkig dan ook eindelijk officieel in Nederland in de winkel. Indian Ocean blijkt nog vele malen beter dan Obadiah, al is de plaat natuurlijk minder verrassend dan de niet verwachte soulplaat die in 2010 zomaar uit de lucht kwam vallen.

Frazey Ford heeft voor Indian Ocean een aantal zeer gelouterde soulmuzikanten om zich geen verzameld, onder wie de broers Charles, Leroy en Teenie Hodges (van wie de laatste overleed tijdens de opname van de plaat), die als de legendarische Hi Rhythm Section het geluid van veel platen op het roemruchte Stax label bepaalden en onder andere waren te horen op de beste platen van Al Green.

Het zorgt ervoor dat Indian Ocean nog gelouterder en nog authentieker klinkt dan het al zo verrassend goede Obadiah. Frazey Ford draagt hier zelf ook aan bij door nog beter te zingen. Dit doet ze door de soul in haar stem meer te doseren en bovendien meer emotie in haar stem te leggen.

Het zorgt ervoor dat Indian Ocean aan de ene kant klinkt als een vergeten soulklassieker, terwijl de plaat aan de andere kant ook anders klinkt dan deze soulklassiekers, vooral omdat Frazey Ford ook haar eigen roots verwerkt op deze bijzondere plaat en natuurlijk geen typische soulzangeres is.

Het levert een plaat op die vorig jaar terecht opdook in menig jaarlijstje en nu best alvast mag worden opgeschreven voor de jaarlijstjes over 2015, hoe ver weg die momenteel ook zijn. Indian Ocean is een plaat vol met prachtsongs en het zijn ook nog eens prachtsongs die je zowel in muzikaal als in vocaal opzicht bij de strot grijpen. Indian Ocean is om te janken zo mooi. Ik weet inmiddels uit ervaring dat talloze luisterbeurten daar niets aan veranderen. Integendeel zelfs. Erwin Zijleman

kistenkuif
Prima recensie en terechte aandacht. Vooruitlopend op de officiële nederlandse releasedatum was het album al voor de jaarwisseling via import bij Platowinkels verkrijgbaar. Kan het album dan twee keer meedingen in de jaarlijsten? Dat zou mooi zijn. Eindelijk in zijn geheel ook op spotify te beluisteren.

avatar van erwinz
Tuurlijk, staat al genoteerd voor het jaarlijstje van 2015

avatar van Marteen
Goed dit zeg. Ane Brun meets Al Green.

avatar van Zwaagje
Eindelijk op spotify! Eerste indruk is in een woord geweldig. Stem volgt na een aantal keren luisteren. Ik wil haar graag ook live zien en het Liefst met deze band....lijkt me geweldig. Ik hoop dat er in maart nog kaartjes zijn......

avatar van Renoir
Zwaagje schreef:
Ik hoop dat er in maart nog kaartjes zijn......

Paradiso 12 maart is nog niet uitverkocht!

avatar van Ducoz
Ook Tivoli is niet uitverkocht

Ducoz schreef:
Ook Tivoli is niet uitverkocht

Daar ga ik voor.....

avatar van Zwaagje
En ik kan het niet laten om nu alvast mijn eerste 5* te geven op dit forum. Wat een pracht plaat.

Zwaagje schreef:

Daar ga ik voor.....

hahaha. ...het is paradiso geworden; heb er heel veel zin in.

avatar van heartofsoul
Jammer dat Frazey Ford zo'n raar vibrato heeft, of misschien is het gewoon iets waar je aan moet wennen (?). Ik doe ondertussen mijn best, want dit album heb ik al heel vaak gedraaid, en ik vind het een warme, soulfulle plaat die op mij tegelijkertijd erg kalmerend werkt. Er is bovendien genoeg om van te genieten, vooral van de schitterende Charles Hodges (op orgel) en de helaas in de loop van de opnames overleden gitarist Teenie Hodges. Trouwens de hele begeleiding (de Hi Rhythm Section) draagt de erg mooie liedjes - ik ga er iedere keer weer goed voor zitten, en dat zal de komende tijd nog regelmatig gebeuren, zo is mijn inschatting.

avatar van heartofsoul
Inmiddels geheel gewend aan het stemgeluid van Frazey Ford. Dit album was gedurende de laatste week met afstand mijn meest beluisterde cd. Hoewel haar stem,technisch gesproken, mij tamelijk beperkt lijkt, is de expressie maximaal. Ik ervaar de muziek (de liedjes, het geluid van het album) als overwegend introvert, en misschien is dat de oorzaak van mijn fascinatie. Schitterend, ik krijg er geen bijna geen genoeg van. Helaas, verschenen in 2014, dus dingt niet mee naar de titel "beste album van 2015".

avatar van Cor
Cor
Klopt, was wel jaarlijstjesmateriaal geweest (of is dat eigenlijk), maar een beetje te laat uitgekomen en op mijn radar verschenen. Maar wat is dit een lekkere plaat. Heerlijke countrysoul in de goede traditie. De muzikale omlijsting van de bijzondere stem van Ford is prachtig. Een hele dikke 4****, misschien nog wel stijgend in de toekomst.

avatar van wibro
Deze dame afgelopen vrijdag twee maal zien optreden. Een kort optredentje in platenzaak Kroese in Nijmegen en daarna het hoofdoptreden in Lux Nijmegen, dat helemaal was uitverkocht. Ik moest wel even wennen aan het stemgeluid van Ford, maar ik vond dat ze het toch wel erg goed deed. Ze maakte er in ieder geval een mooie show van, wat ook te merken was aan het zeer enthousiaste publiek.

avatar van muziekobsessie
tja in feite mijn favoriete genre: country/soul echter artiesten als jim ford, dan penn en dennis linde leggen die lat zo hoog dat als ik dit hoor ik 10x liever 1 van die 3 opzet

kistenkuif
Altijd leerzaam om Frazey Ford's vrouwenstem te vergelijken met die van een paar kerels uit de muziekhistorie. Is je lage waardering alleen gevoed door die vergelijking of vindt je het gewoon muzikaal een prutalbum an sich?