Devon Allman - Ragged & Dirty (2014)

Blues
Label: Ruf

1. Half the Truth (3:07)
  2. Can't Lose 'Em All (3:45)
  3. Leavin' (2:40)
  4. I'll Be Around (3:54)
  5. Traveling (4:14)
  6. Midnight Lake Michigan (9:31)
  7. Ten Million Slaves (3:20)
  8. Blackjack Heartattack (3:12)
  9. Back to You (5:02)
  10. Times Have Changed (3:28)
  11. Ragged & Dirty (2:42)
  12. Leave the City (3:00)
Ozric Spacefolk
Beetje mosterd na de maaltijd, een bluesplaat in de herfst. Maar ik loop er toch wel warm voor.
Ben benieuwd wat deze drukke man ons brengt. Hij heeft ook altijd veel soul.

avatar van Lura
Ozric Spacefolk schreef:
Beetje mosterd na de maaltijd, een bluesplaat in de herfst.

Voor mij is blues bepaald niet seizoensgebonden. Lekker plaatje trouwens!

Ozric Spacefolk
Lura schreef:

Voor mij is blues bepaald niet seizoensgebonden. Lekker plaatje trouwens!

Voor mij nogal een lente/zomer muziekstijl. In de herfst/winter neig ik meer naar donkerdere en zwaarmoedige muziek.

avatar van Bartjeking
Bluesplaten genoeg die voldoen aan je donkere/zwaardmoedige behoefte, geen probleem. Maar deze plaat is geen pure blues in die zin, het klinkt wat gezelliger, vermengd met meerdere muziekstijlen. Ik zou het typeren als Southern Bluessoulrock of iets dergelijks. In ieder geval er fijn en als mijn geheugen het goed heeft, nét wat beter en rauwer (vandaar de titel waarschijnlijk) dan zijn voorganger. Deze gaat vandaag op de repeat, perfect voor een zondag.

avatar van Ronald5150
Devon Allman is een druk baasje. Naast zijn solocarrière, speelt hij tevens in de superformatie The Royal Southern Brotherhood. Met die laatste bracht hij eerder dit jaar het heerlijke ”HeartSoulBlood” uit. Nu verschijnt dan ook zijn tweede soloalbum ”Ragged & Dirty”. In tegenstelling tot zijn eerste album, ”Turquoise”, is ”Ragged & Dirty” zoals de titel al doet vermoeden iets rauwer. De gitaren klinken in de uptempo liedjes wat ruiger en regelmatig rockt het behoorlijk. De opener ”Half the Truth” is daar een goed voorbeeld van. Allman is niet in een hokje te plaatsen. Hij combineert blues, soul, funk en southern rock tot een lekkere smeltkroes. In de gitaarsolo's en in de langzame liedjes doorklinkt de blues (het instrumentale ”Midnight Lake Michigan” is bloedstollend mooi). De stem van Allman is heel soulvol. En in de uptempo liedjes klinkt de tweede gitaar vaak heel funky. Ook het gebruik van de Hammond B3 orgel verraad de afkomst van Allman. De invloed van zijn vader is duidelijk hoorbaar. ”Ragged & Dirty” is geen vernieuwend album. Het is niet eens origineel en baanbrekend, maar als liefhebber van blues en rock vind ik dit heerlijke muziek. Devon Allman is een van die jonge gasten die de muziektraditie van weleer heden ten dage hooghoudt. Zijn vader kan terecht trots op hem zijn. Dit is een heerlijk no nonsens album voor eigenlijk elk moment van de dag.