Stereolab - Dots and Loops (1997)

Pop / Avant-Garde
Label: Duophonic

1. Brakhage (5:30)
  2. Miss Modular (4:29)
  3. The Flower Called Nowhere (4:55)
  4. Diagonals (5:15)
  5. Prisoner of Mars (4:03)
  6. Rainbow Conversation (4:46)
  7. Refractions in the Plastic Pulse (17:32)
  8. Parsec (5:34)
  9. Ticker-Tape of the Unconscious (4:45)
  10. Contronatura (9:03)
Wat een ontzettend mooie plaat. Ik ken deze al wat langer, maar het kwartje viel laatst pas. Dat Stereolab is echt geniaal, ik moet hier meer van hebben!

avatar van Yak
Yak
Tel vanaf deze plaat Stereolab-gewijs vooral terug in plaats van vooruit. Ik vind ze de laatse jaren toch wel een beetje te dreutelig geworden, terwijl bijvoorbeeld Peng!, Emperor Tomato Ketchup en Refried Ectoplasm zo heerlijk eindeloos doorbeukten.

Ok... ETK ken ik ook al. Refreid Ectoplasm en Peng! moet ik nog horen. Desalniettemin heeft de nieuwste plaat hier ook een hoge ratings... Heb ook wel 's een bonustrack van Cobra and Phases Group Play Voltage in the Milky Night (die titel moest ik copypasten ) gehoord en dat vond ik ook heel goed. Dat was Escape Pod (en dan nog iets tussen haakjes erachter aan).

Het is in ieder geval bijzonder fijn wegluisteren, dat Dots and Loops.

avatar van T.O.
Erg fijne plaat, wat mij betreft beter dan Emperor Tomato Ketchup, de enige andere plaat die ik van Stereolab ken.

avatar van Jazper
Deze plaat is zo sfeervol, subtiel. Vooral als ze in het Frans zingt.

Contranatura eindigt echt subliem... Een perfecte uitgeleide voor dit album, al is het een beetje als een goed boek: toch jammer dat het alweer is afgelopen.

Bonsai
Echt geweldig vind ik dit nog steeds niet, dit is het tweede album wat ik van hen heb onderworpen aan een luisterbeurt. Bij vlagen lijkt het op Tortoise.

John McEntire van Tortoise heeft dan ook productiewerk verricht

Bonsai
Ow

Tevens een van de favoriete albums van Pharrell Williams (van N*E*R*D) dit. Kan me nog wel herinneren hoe lyrisch hij over sprak in een oude aflevering van (ik meen) Loladamusica.

Apart, maar dat maakt hem in mijn ogen nu nog wat toffer .

VB1
Dit klinkt best leuk. Maar die avant-garde vind ik vrij vreemd. In mijn oren is dit gewoon popmuziek met een experimenteel randje.

avatar van ðe waan
herman schreef:

Ik luister sindsdien wel op een andere manier naar The Flower Called Nowhere, vooral de "aaaaaaah"-uithalen.

avatar van John Doe
Hier is het stuk waar hij over Stereolab praat en met name zijn gebruik van het nummer 'The Flower Called Nowhere'.

Een topalbum is Dots and Loops, ik verhoog het nog een beetje. Stereolab maakt overwegend luchtig klinkende warme sociale muziek en op een kundige manier. De teksten klinken hoopvol, wat alles tezamen een mooie liefdevolle rust maakt. Gelukkig stoppen ze er geregeld nog wat vaart in ook.
Hoogtepunten voor mij zijn over het hele album verspreid. Na 8 minuten in 'Reflections of the Plastic Pulse' vind ik absoluut een zalig stuk, dan na 12 minuten wordt het nog experimenteler. Wat te vergelijken met Can's 'O Peking' dit stuk, of de EP Cichlisuite van Autechre (ook uit '97 trouwens). Hier een (prachtige) remix van Autechre van dat nummergedeelte. De gebruikte ritmes in 'Parsec' zijn leuk geïnspireerd door jungle (drum 'n bass) muziek trouwens. Leuk als een wat meer 'reguliere band' ook electronica goed weet te benutten.

avatar van wibro
Wat kan muzieksmaak veranderen. In de jaren negentig liet ik dit soort muziek links liggen, nu anno 2012 vind ik het schitterend. Een paar weken geleden maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van Stereolab door het beluisteren van hun album Emperor Tomato Ketchup. Ik werd gelijk enthousiast. Een toevalstreffer? Neen, want Dots and Loops is zelfs nog een stuk beter dan ETK en kent in tegenstelling tot dat album geen enkel zwak moment. Van deze band moet ik dus gaauw meer beluisteren. Kan nooit tegenvallen.

Waardering: 4,5* met kans op de maximale score.

Aquila
Met ETK en DaL heb je wel gelijk twee toppers te pakken. Ik zou je adviseren om Transient Random Noise-Bursts en Switched On Vol.2 te proberen van voor dit album en Margerine Eclipse van erna. Dan heb je de Top 5 wel te pakken.

avatar van Jazper
Ik was vandaag weer betoverd door Refractions in the Plastic Pulse. Wat een mooie melodieen

avatar van niethie
Ik ken ze al heel wat jaartjes maar over de zomer is Stereolab, vooral dankzij deze plaat, zich langzaamaan gaan ontwikkelen tot een van mijn favoriete bands. Zeer uniek en fris geluid, nog steeds en voor mij hun meest constante en complete STUDIOplaat waarop alles (chanson, 60's pop, pruttelelectro invloeden) samen komen.

avatar van mkrake
Vorig jaar zijn ze begonnen met het opnieuw uitbrengen van hun oeuvre. Via Warp is vorige week o.a. deze plaat opnieuw uitgebracht. Wat een heerlijke geluidskwaliteit hebben de platen meegekregen zeg. De nieuwe uitgaven zijn zeker hun geld waard!

Net niet mijn favoriet, maar wat een heerlijk plaat dit van Stereolab.

avatar van Obscure Thing
Ik zit hier nu vol ongeloof naar dit album te luisteren, wat een unieke sound, ik wist niet dat ik nog zo verrast kon worden binnen de grenzen van rock. Enorm sfeervolle plaat.

avatar van Obscure Thing
"Refractions in the Plastic Pulse", wat een grandioos nummer.

OOOOO
Obscure Thing schreef:

Cool!
Dan heb je nog een grandioze discografie te ontdekken!

avatar van Obscure Thing
Haha, dat is alweer een half jaar geleden. Ik heb ondertussen wel meerdere albums gecheckt, maar deze blijft de beste voor mij.