Christine and the Queens - Chaleur Humaine (2014)

Frankrijk
Pop / Electronic
Label: Because

1. iT (4:06)
  2. Saint Claude (3:59)
  3. Christine (3:55)
  4. Science Fiction (3:38)
  5. Paradis Perdus (3:35)
  6. Half Ladies (4:19)
  7. Chaleur Humaine (4:03)
  8. Narcissus Is Back (4:40)
  9. Ugly-Pretty (3:26)
  10. Nuit 17 à 52 (4:05)
  11. Here (4:27)
Popdroid
Dit is een geniaal schijfje. Fijne synthpop, maar anders dan bij UK- en US-bands. Ik ga er van uit dat het Engels met Franse tongval in bepaalde nummers intentioneel is. Meeste nummers zijn in het Frans, maar laat je daar niet door afschrikken. Ik heb geen 'geeuw momenten'-gehad tijdens het beluisteren (op vinyl). De LP is bij Amazon.fr verkrijgbaar (blauw vinyl) en er zit ook een kopie op cd bij. Go check it out

Inderdaad heel erg fijn! Alleen waar digitaal te koop? In de Nederlandse Itunes dus niet

Popdroid
Qobuz heeft de 24bit studio master. Itunes is geldverspilling �� De LP is tijdelijk uit handel gehaald omdat er serie met defect in zat. Hier geen probleem. In België overal verkrijgbaar, "Christine" al enkele weken dikke top 10-hit. Volgens itunes België "Best newcomer 2014".

avatar van Leeds
Echt wel een groeiplaat! Schitterende en volledige verrassende plaat zeg. De single vond ik, en al zeker op de commerciele radio, heel goed en het wekte mijn interesse! Ja, wat een verrassende plaat dus. Volle ster verhoogd!

avatar van Matys
Ik hoorde "Christine" net op de radio voorbijkomen en het nummer staat nu ook op de voorpagina van iTunes. Leuk dat ze een push krijgt hier. Erg goed album!

avatar van swoon
Dit is echt een zeer goed, constant album. Zeer veel afwisseling en lekker broeierig van begin tot eind. Zeker een dikke aanrader! 4*

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Christine And The Queens - Chaleur Humaine - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Christine And The Queens; het is in Frankrijk inmiddels al een tijdje een ware sensatie, maar nu moet dan ook Nederland gaan vallen voor charmes van de Franse zangeres.

De kans dat dit gaat lukken lijkt me levensgroot, want Christine And The Queens heeft met Chaleur Humaine een debuut afgeleverd dat met geen mogelijkheid is te weerstaan.

Achter Christine And The Queens gaat de uit Nantes afkomstige zangeres Héloïse Létissier schuil. Héloïse Létissier kreeg in haar jeugd ongetwijfeld de Franse popmuziek met de paplepel ingegoten, maar heeft de afgelopen jaren ook goed buiten de Franse landsgrenzen geluisterd. Het levert op Chaleur Humaine een even verrassende als sprankelende mix van stijlen op.

Het debuut van Christine And The Queens heeft het zwoele en verleidelijke van Franse popmuziek, heeft het aanstekelijke van de Amerikaanse popprinsessen en biedt ook nog eens alle ruimte aan elektronisch avontuur.

Héloïse Létissier laat zich niet beperken tot één stijl en beperkt zich evenmin tot één taal. Chaleur Humaine is deels Engelstalig en deels Franstalig (en vaak Engelstalig en Franstalig door elkaar), maar het grappige is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt in welke taal Héloïse Létissier zingt. Chaleur Humaine is altijd even verleidelijk, waardoor de plaat altijd goed is voor lentekriebels en zonnestralen.

Chaleur Humaine is echter ook een plaat die je moet ontdekken. In eerste instantie heb je vooral oor voor de zwoele bovenlaag, maar al snel krijg je ook aandacht voor de hele bijzondere instrumentatie van de plaat. Waar Franse zangeressen zich bij voorkeur omgeven met klanken die aansluiten bij de rijke muzikale historie van het land of kiezen voor een vleugje bossa nova, heeft Héloïse Létissier op het debuut van Christine And The Queens gekozen voor een broeierig elektronisch geluid.

Het is een subtiel en avontuurlijk geluid, dat de songs van Christine And The Queens steeds weer een net wat andere kant op sleurt en ook nog eens prachtig kleurt bij de warme stem van Héloïse Létissier, die lieflijk kan fluisteren, maar ook opvallend doorleefd en soulvol kan zingen. Het is een geluid dat vaak fris en modern klinkt, maar ook zo nu en dan teruggrijpt op elektronische muziek van een aantal decennia geleden, waarbij Eurodisco, Kraftwerk en 80s synthpop aan elkaar worden geregen.

Wanneer je eenmaal bent verleid door de zwoele vocalen van Héloïse Létissier en betoverd door de avontuurlijke klanken op Chaleur Humaine, zijn er ook nog de songs op Chaleur Humaine. Iedereen die de onweerstaanbare single Christine kent weet dat Héloïse Létissier songs kan schrijven die na één keer horen voorgoed in je hoofd zitten, maar de Française is ook niet bang voor typisch Franse ballads, voor sprankelende zomerliedjes of juist voor songs die veel lastiger zijn te doorgronden.

Chaleur Humaine is inmiddels enkele weken een trouwe metgezel, maar nog steeds hoor ik nieuwe dingen op de plaat. Christine And The Queens werd in Frankrijk maanden geleden al op de juiste waarde geschat. Nu is het de beurt aan Nederland. Laat hem niet liggen, want met Chaleur Humaine wordt de zomer echt een stuk leuker. Erwin Zijleman

avatar van Broem
Een prima album van Christine and the Queen. Afwisselend in het Frans en Engels gezongen. Dat maakt het origineel. Krijg zo nu en dan het gevoel dat er goed naar Lamb is geluisterd. Daar is wat mij betreft helemaal niks mis mee. Voldoende eigen 'twist' om de aandacht er het hele album bij te houden. Prachtige produktie.

avatar van Chungking
Saint Claude is best wel een fijn nummer in ieder geval.

avatar van Lambchop
Ik heb mn cijfer verhoogd hoor echt een goede plaat en mooie zang.

avatar van davevr
goeie pop

avatar van tnf
tnf
Naar aanleiding van die lange recensie van wat posts geleden, in combinatie met m'n eigen smaak (ik luister iig zeer regelmatig Franse zenders), had ik in potentie wat meer een 'klik' verwacht met dit album. Helaas; afgezien van Christine en Science fiction blijft 'ie uit. Productioneel klinkt het erg verzorgd, er lijkt eigenlijk niks écht slecht aan, in zekere zin luistert het erg prettig weg, alleen beklíjft er nogal weinig van. Ik mis een zogenaamde 'x-factor'.

Dit alles maakt het voor mezelf wel weer tot geschikte achtergrondmuziek: niet afleidend, wel aangenaam.

avatar van stoepkrijt
Christine and the Queens maakt erg fijne elektronische popmuziek. Muziek met een heel modern geluid, veel sterke melodieën (vooral Saint Claude zit schitterend in elkaar) en een prettige zangstem. De Franse taal helpt zeker mee, maar ook in het Engels heeft deze zangeres een fijne stem. Het sterks is ze echter in het Frans en in de rustige passages/liedjes.

Dat ze af en toe in het Engels zingt snap ik wel, maar haar accent is soms bijna storend. Probeer het op het volgende album maar eens volledig in het Frans.

Christine And The Queens brengt het album opnieuw uit zonder titel en met een extra track: Jonathan, gezongen met Perfume Genius wat ik echt een prachtig nummer vind.

Ook de titels zijn hier en daar wat anders (maar of het nou om dezelfde tracks gaat maar dan met een nieuwe titel weet ik niet zeker):

1. iT
2. Saint Claude
3. Tilted
4. No Harm Is Done (feat. Tunji Ige)
5. Science Fiction
6. Paradis perdus
7. Half Ladies
8. Jonathan (feat. Perfume Genius)
9. Narcissus is Back
10. Safe And Holy
11. Night 52
12. Here

Die versie vind ik zeker interessant alleen kan ik er bij deze versie van het album uiteraard geen stem op plakken zolang ik niet weet wat de verschillen zijn.

avatar van stoepkrijt
Wordt dat een album met Engelstalige versies van alle nummers? Safe and Holy staat op de plaats van Ugly-Pretty, Night 52 vervangt Nuit 17 à 52 en Chaleur Humaine lijkt helemaal geschrapt.

Een tijde terug zat ik nog te fantaseren over een volledig Franstalige versie van dit album, maar dat zal ijdele hoop zijn.

Edit: Ik ben overigens wel erg benieuwd naar de nieuwe nummers en/of versies!

avatar van musicfriek
Jonathan is zoooo mooi!

Het nummer Christine is in het Engels uitgebracht (Tilted). In Engeland scoort ze er een hit mee, maar ik prefereer zelf de Franstalige versie. Dit album maar snel bestellen, heerlijke ontdekking!

avatar van LucM
Inderdaad snel bestellen, dit album!
Schitterende Franse pop (soms ook in het Engels gezongen) in een synthipopjasje. Subtiele elektronische begeleiding, uitstekende transparante productie, aanstekelijke songs die niet vervelen en daarboven de zwoele zang. Christine kan wat mij betreft nooit stuk maar de overige songs doen er niet voor onder.

Sluit me aan bij LucM. Bij mij is het vooral de aanstekelijkheid van de composities en warme stem van de zangeres die het doet. Aangenaam om naar te luisteren want het blijft de hele CD door heel ingetogen.