Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)

Label: Secretly Canadian

1. Lightning Risked It All (5:39)
  2. The Body Burned Away (5:35)
  3. No Limits on the Words (5:21)
  4. Ghost Tropic (2:36)
  5. The Ocean's Nerves (5:03)
  6. Not Just a Ghost's Heart (12:02)
  7. Ghost Tropic (3:09)
  8. Incantation (11:53)
avatar van Paalhaas
Echt een sterke plaat, dit. Waar ik altijd dacht dat Didn't it rain mijn favoriet zou blijven, heeft deze inmiddels stiekem dat plekje ingenomen. Het geluid hier is wat duisterder dan we gewend zijn van dhr. Molina, en wat minder melancholisch. Let vooral op de 2 prachtige lange tracks! 4/5

avatar van deefbdx
'Toen ik heb wilde luisteren in de cd winkel verbood de man dat ............... Je moest de cd in zijn geheel luisteren en niet een stukje en dan skippen naar de volgende dat was totale afbreuk aan de cd. '

Dat is nog eens juist advies geweest van die man. Wow.

avatar van Co Jackso
Wederom een bijzonder intens album. Ik werd weggeblazen door Lioness terwijl Axxess & Ace wat tegenviel, maar gelukkig is dit album weer zeer goed. Jason Molina houdt je de gehele tijdsduur in een soort houdsgreep. Toch moet ik toegeven dat Molina soms wel heel veel van luisteraar verwacht. Hoewel het album mij de gehele tijdsduur kan boeien, kan ik mij goed voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Maar wat mij betreft een schitterend album van een zeer opmerkelijke artiest die ik hopelijk ooit een keer live mag aanschouwen.

avatar van hailtotherainbow
Ghost Tropic: of de plaat waar stilte een instrument wordt. Molina mediteert en slaat de snaren enkel nog aan uit pure noodzaak op dit album, hij is spaarzaam met elke noot en de nummers vallen net niet uit elkaar. Het zorgt voor een fascinerende luisterervaring. Ik vraag mij telkens af waarnaar ik nog aan het luisteren ben, ik kan niet benoemen wat Ghost Tropic zo uniek maakt, Ghost Tropic is niet de eerste plaat waar de meditatieve ervaring de individuele nummers haast overstijgt. Het is een ongrijpbare plaat, elk nummer verschijnt uit het ijle en keert ernaar terug. Ghost Tropic perfectioneert soberheid en elk nummer nestelt zich in weerbarstige sloomheid. Laat vooral de plaat voor zichzelf spreken, of zwijgen