Yevgueni - Van Hierboven (2014)

Belgiƫ
Label: Petrol

1. Het Is Niet Veel (5:33)
  2. Ogen Dicht [Nieuwe Versie] (4:06)
  3. Niet met Mij (2:49)
  4. Mensen Zijn Maar Mensen (3:25)
  5. Zij Zingt Mijn Lied (4:53)
  6. Onder Helden (2:43)
  7. Naar Huis (3:24)
  8. Uit het Niets (3:43)
  9. Het Is Te Laat (4:10)
  10. Kom met Me Mee (3:24)
  11. Van Hierboven (3:53)
  12. Vroeger (Was het Beter) (6:21)
avatar van bone machine
bone machine (crew)
Hier te beluisteren.

Het duurde bijna vier jaar, maar dan heb je toch ook wat. 'Van hierboven' is de vijfde plaat van de Vlaamse band Yevgueni. En wat mij betreft (weer) een schot in de roos. Een album dat ruiger en feller klinkt dan voorheen, maar da's een mooie ontwikkeling.

1. Het is niet veel
Een nummer dat rustig begint maar vervolgens volledig openbloeit tot een bijna 'progrock'-achtige song. Het is ook meteen het op een na langste nummer van de cd. Je moet er maar mee durven openen.

2. Ogen dicht
Typisch Yevgueni-nummer met de herkenbare sound van vroeger. Nummers van andere cd's echoen rond. Ik hoor een vleugje Hofstraat bijvoorbeeld. Fijn nummertje.

3. Niet met mij
Voetjes van de vloer! Lekker springerig nummertje met een fijn orgeltje. Het nummer tikt de drie minuten nog niet aan. Dat hoort ook voor een liedje met een punksausje.

4. Mensen zijn maar mensen
De eerste single en die heb ik eindeloos op repeat gedraaid. Ouderwets Yevgueni, het had zo op een ander album kunnen staan. Maar wat een nummer en een prachtige tekst, zeker in deze tijd van ellendig nieuws in de wereld... "Kijk hoe de wereld niet vergaat, dansend naar de rand."

5. Zij zingt mijn lied
Hypnotiserend nummer met een heel mooi refrein dat herkenbaar is voor iedereen die een liefde heeft voor muziek. En het eindigt dan met een lekker scheurende gitaarsolo. Een van de mooiste nummers van de plaat.

6. Onder helden
Alweer een springnummertje met nerveus orgeltje. Wat mij betreft een minder nummer, minder ook dan het gelijksoortige 'Niet met mij'. Maar vast heel leuk op de dansvloer met een biertje.

7. Naar huis
Een bloedmooie ballad en wat kunnen ze toch mooie liedjes schrijven over de ellende in het leven. Denk aan nummers als 'Veel te mooie dag' of ''t Zal wel niet mogen'. Mooi breekbaar gezongen ook. Hier kunnen velen een traantje bij wegpinken denk ik.

8. Uit het niets
Fijn up-tempo nummertje met een leuke rockende gitaarbreak aan het einde. Verder niks meer en niks minder.

9. Het is al laat
Alweer een liedje over de dood. Typisch Yevgueni met een hoopvolle tekst en totaal niet neerslachtige muziek. En wederom een fijne gitaarsolo op het einde. Mooi liedje!

10. Kom met me mee
Lekker stuwend liedje met heel fijne 'wooohooo-koortjes'. Bijzonder effectje ook in de backing vocals. En jahoor, trek de gitaarregisters maar weer open. Dit nummer toont aan dat 'Van hieboven' een lekkere bandplaat is geworden.

11. Van hierboven
Het titelnummer en da's een fijne mid-tempo song. Geen uitschieter, maar wederom niks mis mee.

12. Vroeger (was het beter)
De langste voor het laatst bewaard. Mooie tekst en ook hier ontvouwt het nummer zich naarmate de minuten verstrijken. Een lekker vol einde van deze prachtplaat. En applaus aan het einde...

'Van hierboven' is een plaat die anders dan de voorgangers maar toch ook weer typisch Yevgueni. Een mooie stap zijwaarts. Toch een klein minpuntje; ik mis een verhalend liedje als Hofstraat, 't Zal wel niet mogen of Veel te mooie dag. Maar misschien ga ik dat alsnog ontdekken. Nog maar eens luisteren...

avatar van CWTAB
Ogen dicht is een heropname van een nummer die ze uitgebracht hebben op de Kleur In E-Mineur compilatie (een nummer maken aan de hand van een schilderij).

Meer de poppy kant van Yevgueni, dit album, ik mis inderdaad wel de meer verhalende nummers.