Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)

Roots / Rock
Label: Secretly Canadian

1. Didn't It Rain (7:51)
  2. Steve Albini's Blues (5:51)
  3. Ring the Bell (6:11)
  4. Cross the Road, Molina (6:00)
  5. Blue Factory Flame (8:29)
  6. Two Blue Lights (2:14)
  7. Blue Chicago Moon (6:49)
  8. Didn't It Rain [Demo] * (6:58)
  9. Ring the Bell [Demo, Working Title: Depression No. 42] * (6:49)
  10. Cross the Road, Molina [Demo, Working Title: Chicago City Moon] * (5:03)
  11. Blue Factory Flame [Demo] * (8:20)
  12. Two Blue Lights [Demo] * (3:04)
  13. Blue Chicago Moon [Demo] * (6:33)
  14. The Gray Tour [Demo, Working Title: Waiting It's Whole Life] * (4:29)
  15. Spectral Alphabet [Demo] * (5:06)
avatar van bonothecat
Prima plaat om tijdens de schemering van de dag te draaien!

Samen met Axxess & Ace het beste dat Jason Molina al heeft voortgebracht. Verslavend spul

avatar van IMPULS
Zei de platenboer (Plaatboef A'dam): met die zangeres erbij vind ik 'm minder. JUIST NIET ! melancholie ten top ! Soms is het album wat langzaam en zakt het enigzins in, maar de schoonheid en de sobere arrangementen (en Molina + zangeres) maakt deze plaat tot ehhh...de schemer/kaarslichtplaat bij uitstek.

avatar van Paalhaas
Ik vind het titelnummer wel zo prachtig. Steekt er voor mij duidelijk bovenuit, waardoor de climax op dit album misschien toch wat te vroeg komt. pH-waarde 4/5

avatar van Woody
Vandaag dit album gekocht en ik ben onder de indruk! is al de derde keer dat ik hem achter elkaar draai. Titel nummer steekt er wel ver boven uit. Ik was eigenlijk op zoek naar The lioness omdat Bubbachups die zo aanprijst. Maar die hadden ze niet liggen. Is dat album erg verschillend van deze? Anders gaat er vandaag nog een bestellingkje de deur uit..

Sietse
die is zeker wel anders, maar ook heel erg mooi.
Deze is net wat donkerder enzo.

Didn't It Rain is killer dan The Lioness, haast alles op Didn't It Rain is weggestript zodat enkel dat desolate stemgeluid van Jason Molina overblijft. The Lioness heeft een warmer geluid, meer band invloeden, vooral de bas klinkt HEERLIJK op dat album!

avatar van Nakur
Wat een prachtige plaat! Heb ondertussen zowel de LP als de cd. De spannigsboog op dit album is ongekend

sxesven
Nakur schreef:

Inderdaad; eerder noemde ik Pyramid Electric Co. nog mijn favoriet van Molina, maar ik denk dat Didn't It Rain eigenlijk die titel verdient. Prachtig!

Sietse
ik vind persoonlijk dit ook zijn mooiste album.

Erg mooie teksten die een bepaalde sfeer weten op te roepen die hij op zijn andere albums gewoon niet haalt.

avatar van Nakur
Ik heb The Lioness tot nu toe op één gezet als ik het over Molina albums had. Dat was mijn eerste en wist het na enkele weken al richting mijn top 10 te schoppen. Didn’t It Rain doet de afgelopen week hetzelfde. Hiermee wil ik overigens geen album van hem te kort doen, Ghost Tropic en Let me Go, Let me Go, Let me Go zijn evengoed albums waar ik dat van kan zeggen. Maar Didn’t It Rain krijg ik echt niet uit mijn hoofd. Vrijwel elk nummer heeft een zangregel die als een klap in het gezicht aan voelt als Molina het zingt. De teksten zijn dan ook de mooiste die ik van hem ken, en dat zegt wel wat . Om er een paar te noemen:

Didn’t It Rain
“If they think you got it they're going to beat it out of you
with work and debt whatever all else there is”

Cross The Road, Molina
“blue chicago moon swings like a blade above the midwest's heart
swings like a blade
swing that blade above us
show us how close it can get
show us close you can get
show us how fast we can lose it how bad we're out numbered”

Two blue Lights
“when the bells ring twelve times in hell the bells ring twelve times in this town as well”

Meer zeg ik er niet over, behalve een 4,5* voor dit hele, hele mooie album

avatar van Nakur
Ondertussen verhoogd naar een schaarse 5*. van begin tot einde een enorme catharsis. misschien wel beter dan The Lioness.

sxesven
Potverdomme wat mooi toch. Ik maak er gewoon 5* van. Daar! Pats! 5*!

avatar van grovonion
Nakur schreef:
Vind ik absoluut niet, spijtig genoeg kan ik het enthoesiasme van jou en sxesven niet delen.

avatar van Nakur
Wat blijft dit toch een geweldige plaat, sinds enkele maanden ook terug te vinden in mijn top 10 (ten koste van The Lioness). Dit is zó zuiver, zo diep treurig en en toch zo hoopvol. De laatste zanglijnen van het laatste nummer maken het helemaal af. perfectie

avatar van Rarara
lekker plaatje .. Ring the bell

thedude1975
Begin deze ook steeds meer te waarderen, na een tijdlang bijna alleen maar The Lioness wat betreft Songs: Ohia te hebben gedraaid.

DonDijk
Oei oei, mooie cd weer hoor. Maar net niet zo mooi als The Lioness. Na mijn eerste luisterbeurt althans, moet ik er wel bij zeggen. ****

DonDijk
Ik weet nu, hoger dan 4 zal het hem niet worden.

DonDijk schreef:
Ik weet nu, hoger dan 4 zal het hem niet worden.

Dit album is bij mij langzaam tot favoriet geworden. Waarin ik eerst de voorkeur aan The Lioness gaf is deze stiekem gaan groeien. Nu is er geen twijfel meer en is dit voor mij het beste Songs:Ohia album. Conclusie: zeg nooit, nooit

DonDijk
Daarom zei ik ook: niet en geen nooit.

Zeg nooit, niet!

Nooit niet!

Nog hoger de top 10 in.

avatar van Nakur
En toch nummer 1 geworden.

avatar van Montorsi
Het is bijna onvoorstelbaar hoe goed elk album van Jason Molina is, al zakt hij de laatste jaren toch wel een beetje in.

Ook Didn't it Rain is een geniaal gevoelige plaat die je gewoon diep kan raken.

4.5*

avatar van Montorsi
Ring The Bell is toch echt een onwaarschijnlijk geniaal nummer

Goed bezig Paalhaas

thedude1975
Voor mij het beste album van Songs: Ohia. Ben zowieso een liefhebber van meer donkere albums en deze is behoorlijk donker...

Net als The Lioness erg broeierige sfeer, maar ik vind deze gewoon net iets beter, want kaler.