Tyler Bates and Joel J. Richard - John Wick (2014)

Score
Label: Varèse Sarabande

1. Every Ending Has a Beginning (1:31)
  2. Story of Wick (3:05)
  3. John Mourns (2:29)
  4. Assassins (2:12)
  5. Dear John (1:49)
  6. Daisy (1:29)
  7. Evil Man Blues (The Candy Shop Boys) (4:20)
  8. The Red Circle (Le Castle Vania) (1:00)
  9. Lure the Wolf (2:04)
  10. Iosef the Terrible (2:34)
  11. Chop Shop (2:52)
  12. Baba Yaga (1:46)
  13. On the Hunt (2:11)
  14. In My Mind (M86 & Susie Q) (3:07)
  15. The Drowning (Le Castle Vania) (2:24)
  16. Think (Kaleida) (3:59)
  17. Led Spirals (Le Castle Vania) (0:59)
  18. Shots Fired (Le Castle Vania) (3:11)
  19. Old Friend Marcus (1:33)
  20. Hotel Throw Down (2:55)
  21. Warehouse Smack Down (2:44)
  22. Who You Talkin' to Man? (Ciscandra Nostalghia) (4:41)
  23. Membership Revoked (2:04)
  24. Unfortunate Priest (1:49)
  25. Dock Shootout (2:42)
  26. No More Guns (2:05)
  27. Be Seeing You (3:38)
avatar van andnino
Deze soundtrack is eigenlijk niet compleet zonder de volgende tracks die in de film gebruikt worden:
- Marilyn Manson - Killing Strangers
- Nostalghia - Who You Talkin' to Man?
- Kaleida - Think
Daarmee mist deze uitgave de stap naar vier of meer sterren, maar wat overblijft is nog steeds heel vet. Deze soundtrack zit vol met sterke thema's en zet een perfecte sfeer neer voor deze film, die hierdoor overigens ook naar een hoger plan getild wordt. Fraai werk van Bates en Richard maakt hier net even iets meer dan de gemiddelde actiethriller van. De selectie featured tracks maakt het plaatje compleet, dus erg jammer dat die hier niet opstaan.

neo
Dit is dan ook een score uitgaven. In het algemeen vind ik het zeer fijn als zo'n uitgaven echt alleen score bevat en geen 'randmuziek'. Maar John Wick is wellicht een van weinigen uitzonderingen waarbij enkele tracks van onder andere Marilyn Manson - Bates werkte er weleens mee samen - integraal uitstekend werkt met de score.

Sterke thema's? Ik hoor graag welke dit zijn... Ik heb alleen een redelijk leitmotiv gehoord, wat weliswaar herkenbaar is en iedere confrontatie kracht doet bijzetten, met enkele typische rock-elementen, maar dat is daadwerkelijk een zonderling. Ondertussen al tientallen scores gehoord met precies zo'n aanpak waarbij ik werkelijk niks kan onderscheiden. Desondanks zeer functioneel voor de film, maar een echte meerwaarde biedt het totaal niet.