Taylor Swift - 1989 (2014)

Label: Big Machine

1. Welcome to New York (3:32)
  2. Blank Space (3:51)
  3. Style (3:51)
  4. Out of the Woods (3:55)
  5. All You Had to Do Was Stay (3:13)
  6. Shake It Off (3:39)
  7. I Wish You Would (3:27)
  8. Bad Blood (3:31)
  9. Wildest Dreams (3:40)
  10. How You Get the Girl (4:07)
  11. This Love (4:10)
  12. I Know Places (3:15)
  13. Clean (4:31)
  14. Wonderland * (4:05)
  15. You Are in Love * (4:27)
  16. New Romantics * (3:50)
  17. I Know Places (Voice Memos) * (3:36)
  18. I Wish You Would (Voice Memos) * (1:47)
  19. Blank Space (Voice Memos) * (2:11)
avatar van Arrie
Ik vind haar singles wel leuk, maar ik zou absoluut geen termen als 'fenomenaal' gebruiken. Prima popmuziek, zit goed in elkaar, en Taylor is best sympathiek, maar de superlatieven begrijp ik ook niet.

Rudi1984
Ik eerst ook niet. Tot ik het heel vaak ging luisteren, op het krankzinnige af. Ik hoor het zoals gezegd het best op Speak Now, maar die zal ik inmiddels ook minstens 300 keer hebben beluisterd.

avatar van Gretz
Liefhebbers van 1989 kan ik trouwens ook het nieuwe album van Carly Rae Jepsen van harte aanbevelen. Carly Rae Jepsen - E·MO·TION (2015)

Dikkop
Gretz schreef:

Ik ging net posten dat ik dezelfde mening over dit album heb als over deze van Carly.

avatar van henk01
Liefhebbers van deze cd kan ik nieuwste van Ryan Adams van harte aanbevelen.

avatar van Gretz
Liefhebbers van dit album kan ik vooral aanraden om deze nog eens vaker op te zetten. De coverplaat van Ryan Adams is een stuk eentoniger.

Rudi1984
Liefhebbers van dit album kan ik aanraden om met de grootst mogelijke boog om Ryan Adams nieuwste worp heen te lopen.

avatar van Slowgaze
Liefhebbers van de plaat van Ryan Adams kan ik aanraden het originele album te draaien om te horen dat dat vele malen beter is.

avatar van davevr
Slowgaze schreef:
Liefhebbers van de plaat van Ryan Adams kan ik aanraden het originele album te draaien om te horen dat die vele malen beter is.

Ik vind die van Ryan ook wel goed hoor, wel iets minder dan deze.

Al mijn maten die altijd met mij lachten toen ik vertelde dat Swift echt wel een goede artieste is, ik heb haar leren kennen door mijn dochter ten tijde van Red en van heel die resem pop-bands was dit de enige die bleef "plakken". Zeker toen ik op die deluxe versie van Red de akoestische versie van State of Grace hoorde. Toen ik hoorde dat ze wegging van haar countrypop naar echte pop hield ik mijn hart vast maar nee hoor : dit is steengoede pop. Het soort waarvan een "serieuze" artiest een volledige coverplaat maakt en die dan nog steeds gemakkelijk overeind blijft.

Taylor Swift heeft onmiskenbaar talent, en ik denk dat we in de toekomst nog heel veel van haar kunnen verwachten.

avatar van Gretz
Mooi gezegd davevr. Het is jammer dat Taylor Swift voor veel mensen nog steeds dat onterechte stigma heeft. Kwam deze recensie over Ryan Adams' coverproject tegen in het Parool. De toon waarop over het origineel wordt gesproken is exemplarisch.

avatar van Hedser
Gretz schreef:
Wat een zielige recensie zeg. Zegt genoeg dat de recensent niet eens de titel van Shake It Off juist kan spellen.

Hedser schreef:

Ja, inderdaad. Treurig dat er nul kwaliteitscontrole is bij een landelijke krant. Een recensie van een typische rockliefhebber die nooit verder is gekomen dan Springsteen en U2.

Gretz schreef:

Ik zit er nu naar te luisteren, maar kan eerlijk gezegd de overeenkomsten zo snel niet ontdekken. Ik zou het graag willen horen hoor, meer muziek in Taylors straatje is altijd welkom. Maar Jepsen klinkt me wat plat in de oren.

Rudi1984
Leuk om te zien dat ze inmiddels in de lijst met 100 beste songschrijvers aller tijden van Rolling Stone staat: Rolling Stone - rollingstone.com

Max Martin staat er ook in. Onderstreept maar weer eens wat een gouden koppel op dit album te horen is.

Rudi1984 schreef:

Leuk voor Taylor en haar producer, maar verder totaal niet serieus te nemen deze lijst (wat we gewend zijn van Rolling Stone-lijstjes). Max Martin is nota bene pas de eerste moderne artiest/producer op een 41e plaats. Verder slechts een handjevol artiesten die hun artiestieke hoogtepunt in deze eeuw hebben liggen. Radiohead moet het doen met een 73e plek , als enige alternatieve rockband. Alsof ze het er om doen, zoveel mogelijk mainstream namen en het liefst ook zo oud mogelijk. RS maakt haar naam als meest belegen magazine weer eens waar.

Rudi1984
Mee eens dat ze daar erg van het "vroeger was alles beter" zijn. Des te indrukwekkender dat Taylor en Max het nu al tot de lijst schoppen.

avatar van LucM
Tot nu toe is Taylor Swift grotendeels aan mij voorbij gegaan buiten enkele nummers. Deze 1989 is tot nu toe haar grootste succes en bevat vrij aanstekelijke en radiovriendelijke nummers waarvan de hits Blank Space en Bad Blood goede voorbeelden van zijn. Zingen kan ze beslist en tekstueel komt ze soms gevat over, ze steekt op alle vlakken de meeste andere sterretjes (zoals Katy Perry en Rhianna) ruimschoots voorbij. Aan de andere kant is het een erg veilig en standaard album mede door de gladde productie, het is overduidelijk gericht op een zo breed mogelijk (en jong) publiek met het gekende resultaat. Haar vorige albums heb ik ook beluisterd en die waren toch iets meer eigenzinniger en meer countrygetint hoewel ook enigszins gladgestreken. Haar eigenheid heeft Taylor Swift dus verruild voor commerciële zekerheid. Een redelijk album maar een opzienbarend meesterwerk of klassieker? Neen!
Overigens heeft Ryan Adams dit album integraal gecoverd, die ga ik ook beluisteren.

Rudi1984
Taylor laat hier eventjes zien wat Ryan Adams probeerde te doen: de kracht van haar popnummers in een gestripte versie vangen:

Taylor Performs "Wildest Dreams" at The GRAMMY Museum - YouTube

Deze prachtige live versie bewijst wel weer wat voor kans Ryan Adams heeft laten liggen. Veel krachtiger dan de versie van Adams.

Volgens mij durven veel muziekliefhebbers er niet helemaal voor uit te komen dat ze de muziek van Taylor Swift goed vinden. Ik ben bang dat dit deels te maken heeft met een soort stigma. Bij de argumentatie waarom Swift niet helemaal lekker ligt wordt dan vaak de productie genoemd, maar juist in de productie schuilt de grootste kracht.
‘Swift's 1989 songs are written for a specific kind of production—the melodies are clipped, percussive, and designed to hit with force at very specific times. They are written to be electro-pop songs, which rely more on big dynamic changes and repeating cells of melody.’

avatar van Rudi S

Taylor Performs "Wildest Dreams" at The GRAMMY Museum - YouTube

dit is dus eigenlijk een cover van de Ryan Adams cover.

Rudi S schreef:

dit is dus eigenlijk een cover van de Ryan Adams cover.

Nou... Leg ze alle drie eens naast elkaar, zou ik zeggen. In beide versies van Taylor zit veel dynamiek (zangtechnisch in de akoestische en op vele vlakken in het origineel). Die van Ryan is zeer onkundig platgewalst en van alle diepgang ontdaan.

avatar van Rudi S
Ja eens, die van Ryan vind ik ook de beste.

Gretz schreef:
... wordt dan vaak de productie genoemd, maar juist in de productie schuilt de grootste kracht.

Precies, het állerbeste voorbeeld hiervan is Blank Space. Vooral ritmisch een van de beste popnummers aller tijden, zo niet de beste.

Maar het zit zeker ook in haar zang, eigenlijk vanaf Fearless en met name Speak Now al. Het klinkt op het eerste gezicht zo simpel wat ze doet, omdat ze niet buldert als een Adele of overbluft als een Beyoncé/Alicia Keys, maar ze legt zo veel accenten dat je direct buiten adem bent als je mee probeert te zingen (wel de autoramen dichtdraaien ).

Tijdens deze 1989-tournee merk ik dat ze ook qua bereik aan het groeien is, wat je ook in bovenstaande uitvoering goed hoort.

avatar van Teunnis

Rudi1984 schreef:

Herkenbaar, meezingen is inderdaad bijna niet te doen.

Rudi1984 schreef:

Ik baal nog steeds dat het concert in Nederland precies samenviel met de zondag van Best Kept Secret. Nu heb ik haar nog steeds niet live gezien, terwijl ik wel al zo'n 7 jaar fan ben.

Taylor performs "Blank Space" at The GRAMMY Museum - YouTube

Zo te zien leest ze mee, Gretz. Hierbij het ultieme bewijs van de kracht van de 1989-nummers.

Taylor performs "Blank Space" at The GRAMMY Museum - YouTube

Zeer indrukwekkend. Ik wist wel dat ze een aardige live-ontwikkeling had doorgemaakt, maar wat ze hier laat horen is buitenklasse. Hopelijk komen er binnenkort nog meer video's van dit optreden uit.
En hopelijk ook snel weer een optreden in Nederland, dan ga in de rij liggen voor kaarten.

Gretz schreef:

Ik hoop met je mee, maar ze zal nu wel haar welverdiende pauze nemen, vermoed ik. Zou me ook verbazen als ze ditmaal haar elketweejaareenalbumgemiddelde vasthoudt.

avatar van Stalin

Klinkt goed
Bespeeld onze Taylor daar nu een Jazzmaster ?

edit...geen Jazzmaster, maar deze zie ik.

avatar van Teunnis
Ik ben er over uit: New Romantics is het meest perfecte popliedje.