King Crimson - Sleepless: The Concise King Crimson (1993)

Label: Virgin

1. 21st Century Schizoid Man (7:20)
  2. Epitaph (8:45)
  3. The Court of the Crimson King (Abridged) (7:21)
  4. Cat Food (2:45)
  5. Ladies of the Road (5:31)
  6. Starless (Abridged) (4:36)
  7. Red (6:16)
  8. Fallen Angel (6:01)
  9. Elephant Talk (4:43)
  10. Frame by Frame (5:08)
  11. Matte Kudesai (3:47)
  12. Heartbeat (3:54)
  13. Three of a Perfect Pair (4:11)
  14. Sleepless (5:22)
avatar van Sanvean
Eerste kennismaking met King Crimson.

Natuurlijk met Epitaph. Bijzonder nummer, vooral ook omdat dat zowat het enige nummer is waarvan de cover gewoon vele malen beter is dan het origineel.

In The Woods... heeft van Epitaph een niet minder dan briljante song gemaakt, die voller, dieper, intenser, subtieler en fijnzinniger klinkt als het origineel van King Crimson. Veel emotioneler ook als het origineel.
Deze song is te vinden op Three Times Seven On A Pilgrimage.

Ook White Rabbit (Jefferson Airplane) en Let There Be More Light (Pink Floyd) zijn door dit Noorse stelletje magistralen door de experimentele mallemolen gehaald, maar Epitaph springt er echt bovenuit.

Overigens wil ik in de toekomst nog wel meer horen van King Crimson, vooral het latere werk. Veel bands uit de rock- en de metalwereld zijn toch door hen beïnvloed, vooral wat betreft het atmosferische gitaarwerk. Naast In The Woods... denk ik dan bijvoorbeeld aan het eveneens Noorse Atrox, niet toevallig eveneens een bijzonder experimentele band.

Dionysos
Sanvean schreef:

Wat het latere werk betreft kan ik je ten zeerste THRAK uit 1995 aanraden. Hierna hebben ze nog twee albums uitgebracht, maar die schijnen nogal lauw te zijn, heb er zelf nog niets van gehoord. THRAK is echter een zeer gaaf album, waarvan je absoluut niet zou zeggen dat de heren al vanaf 1969 bezig zijn. [Hoewel een nummer als Dinosaur wel verraadt dat het hier oude mannen betreft ]

Nog meer albums die je zeker eens moet horen:
In the Court of the Crimson King
Larks Tongues in Aspic
Red
Discipline

Eigenlijk moet je zoveel mogelijk van deze band uitproberen, want elke plaat [voor zover ik ze gehoord heb dan] is wezenlijk anders. Maar altijd zijn de prachtige spanningsbogen, de grote dynamiek tussen de verschillende nummers en het enthousiasme van de muzikanten vaste ingrediënten van King Crimson.

Een band die muziek maakt vol energie, kracht en levensvreugde! Het straalt gewoon euforie uit.
Zeker geen materiaal voor even tussendoor, je moet er wel voor gaan zitten [verdienen ze ook gewoon], maar dan heb je ook wat.

Een van mijn favoriete bands!

avatar van Sanvean
Aha, bedankt voor de tips.

Alleen al op basis van de bands die door King Crimson zijn beïnvloed, lijkt King Crimson me zeker wel de moeite waard (meer nog, denk ik, dan Pink Floyd).

Waar ik het moet zoeken voor bijvoorbeeld dat specifieke gitaargeluid, geen idee, maar ik zal van bovenstaande albums eens wat muziek binnenhalen. Thrak lijkt me inderdaad wel sterk, afgaande van wat ik er over las jaren terug.

avatar van rudiger
deze cd heb ik gratis gekregen van `n collega van mij , hij zei dat iik dit eens moest luisteren want het leek op PINK FLOYD.
wat een enorme fantasie moet die jongen hebben gehad .
ik deed hem vandaag in mijn auto cd speler , en heb het precies 8 minuten uitgehouden .
sorry ik vond het niks .
als ik er iemand blij mee kan maken , je mag het gratis hebben .
er zit alleen geen orgineel doosje bij , maar de cd is wel orgineel.

avatar van ricardo
Deze heb ik nu ook beluisterd, maar het bevalt me wel de muziek van King Crimson. ik vind vooral de sfeer erin erg prettig. het lijkt wel een klein beetje een mix van Pink Floyd en Frank Zappa lijkt het, vooral ook van die freaky geluiden erin her en der. ik weet overigens niet of dit een verzamelaar betreft met hun beste nummers erop. wie zou mij daar meer over willen/kunnen vertellen? Ik denk dat ik van deze band wel meer muziek ga kopen.

avatar van rudiger
Wel jammer van de cover Richard , hij is wel mooi.

avatar van platedraaier
Als dit geen live opnames zijn, dan is dit een verzamelaar.
En ik vermoed dat je andere cd`s ook zal kunnen waarderen. Red b.v. of misschien een live album. Live zijn ze erg fijn.
Ik ken best veel, maar dan moet ik het even terug halen, ik heb al zeker 10 jaar niet naar ze geluisterd. (op 1 live cd na dieik vorig jaar kocht.)

avatar van ricardo
Ik heb deze plaat vanavond tot 3 keer afgespeeld, maar het is echt geweldige muziek vind ik, lekker relaxt en ook met genoeg freaky dingen erin om tot op het eind boeiend te blijven. mooi, alweer een goede muziek ontdekking gedaan nu. op naar het reguliere werk nu.

avatar van ricardo
Volgens mij is dit wel een redelijk goed overzicht en geeft het wel aardig de essentie weer, waar King Crimson voor staat.

Er staan nummers op vanaf het debuut album In The Court Of The Crimson King van 1969 tot en met het album Tree Of A Perfect Pair uit 1984.

De eerste 3 nummers zijn van het album In The Court Of The Crimson King (1969), en ik vind er een wat droevige maar wel relaxte en ontspannen sfeer inzitten, en op zijn tijd is er ook behoorlijk wat virtuositeit in te ontdekken. vind ik wel vrij bijzonder virtuositeit samen met een wat droevige sfeer op een album. nog niet eerder meegemaakt bij een artiest/band.

Dan het nummer Cat Food van het album In The Wake Of Poseidon (1970), een heerlijk fris en spontaan nummer vind ik dat met vooral erg leuk pianospel tussendoor wat echt opvalt vind ik.

Dan krijg je het nummer Ladies Of The Road van het album Islands (1971), is ook weer een nummer echt in een herkenbare King Crimson stijl, met op zijn tijd leuk saxofoon werk erin, met op de achtergrond de heerlijk relaxte drums altijd. een nummer met erg veel verschillende geluiden erin, maar altijd blijft boeien.

Dan krijg je track 6, 7 en 8 van het album Red (1973). Op het nummer Starless vind ik weer een beetje dezelfde droevige sfeer inzitten als op het debuutalbum, maar dan op zijn tijd wel weer gepaard gaand met de bekende KC virtuositeit. De andere 2 nummers hebben een iets andere structuur dan Starless, en dan met name Red, alle 3 de nummers zijn echt top vind ik.

Dan krijg je track 9, 10 en 11 van het album Discipline (1981) af. Het nummer Elephant Talk is een weer wat afwijkend en een heel erg bijzonder nummer. de nummers van het album Discipline komen op mij het meest levendig over van alle 14 nummers van dit album, dat album moet ik binnenkort ook zeker even gaan scoren.

Dan krijg je het nummer Hartbeat van het album Beat (1982)af, klinkt ook ok en erg lekker met vooral een lekkere sfeer erin.

Dan de laatste 2 nummers van dit album die van het album Tree Of A Perfect Pair (1984) afkomen, zijn ook 2 heerlijke nummers die erg de moeite waard zijn.

Opvallend vind ik het, dat er op deze verzamelaar geen nummers opstaan van het album Larks' Tongues In Aspic (1973) wat volgens mij wel tot de album top 5 van King Crimson behoord, ik zou van dat album ook wel wat nummers willen beluisteren.

Conclusie voor mij is dat ik werkelijk alle nummers erg goed vind die hier opstaan zonder uitzondering, en dat King Crimson mij zeker goed gaat bevallen, ik vind alle nummers hierop van een constant en van hetzelfde hoge niveau, en het maakt volgens mij niet al te veel uit waar je begint bij KC. de sfeer en de kwaliteit staan op zich vind ik na het meerdere malen beluisterd hebben van deze erg prettige verzamelaar.

Ik weet niet of er nog betere verzamelaars zijn van King Crimson, geen idee, want ik ken als enigste album van KC alleen nog maar deze.

avatar van kaztor
4 minuten van Starless...

Ai....

ricardo schreef:

Ik vind KC vooral 'demonisch' klinken.
Het straalt pure kwaadaardigheid uit.

Als er een soundtrack van de Hel zou bestaan, is het vast gecomponeerd door Fripp.

Jammer dat hier niks van Lizard, LTIA en SABB op staat...

avatar van steven
ja wat een doodzonde , starless inkorten.... , en dan ook nog niks van Starless and Bibleblack en Lark's tongue in aspic , toch 2 van hun beste platen. prutswerk dit, slechte verzamelaar