Catherine Wheel - Ferment (1992)

Label: Fontana

1. Texture (4:19)
  2. I Want to Touch You (4:40)
  3. Black Metallic (7:18)
  4. Indigo Is Blue (5:31)
  5. She's My Friend (4:16)
  6. Shallow (3:28)
  7. Ferment (5:10)
  8. Flower to Hide (4:43)
  9. Tumbledown (4:08)
  10. Bill and Ben (4:09)
  11. Salt (5:26)
  12. Balloon * (3:56)
Is dit die Catherine waar de Simple Minds over zingen op New Gold Dream?

avatar van narva77
Lijkt me niet, want:

1. "New Gold Dream" van de Simple Minds komt uit '82, en toen bestond de band Catherine Wheel nog lang niet.

2. Een Catherine Wheel is ook een soort kruis of teken. Wat voor kruis weet ik niet. Dat kan je vast wel vinden op Google.

Ooit nog eens een tweedehands exemplaar van de single "I Want to Touch You" op de kop getikt. Een vriend van mij wilde hem eigenlijk kopen, maar ik wist hem ervan te overtuigen dat dat toch niet echt zijn muziek zou zijn, en dat het beter was als ik hem kocht.

Mag ik U danken. Weer een probleem minder op deze wereld.

avatar van orbit
Verder wel een leuk bandje overigens

black mettalic hoort zeker in de categorie "beste shoegaze-songs ooit''

djeffibrelich schreef:
black mettalic hoort zeker in de categorie "beste shoegaze-songs ooit''

Ik zou eerder voor Ferment kiezen.
Wat een goed album is dit. Een keiharde 5* wat mij betreft.

djeffibrelich
zijn allemaal wel leuke songs.
het album hierna ,
''chrome'' beviel mij een stuk minder.
in dit genre vind ik dit wel een leuker bandje dan bv ride of lush.
maar toch ook wel minder leuk dan een slowdive of een curve.

avatar van orbit
Ik vind Ride en Lush dan weer beter, en slowdive de zwakke schakel beslist.

djeffibrelich
zo zitten we nou eenmaal in elkaar.

orbit schreef:
Ik vind Ride en Lush dan weer beter, en slowdive de zwakke schakel beslist.

I respect that, maar zit hem nu weer te luisteren en ondanks dat ik Ride als de koning van de shoegaze zie, vind ik dit album na Nowhere de beste shoegaze plaat.

Ik moet zeggen dat ik dit een verdomd fijn plaatje vind, fijne sound enzo. Alleen zit er net niet genoeg variatie in om een uur lang te kunnen blijven boeien.

Black Metallic is wel een wereldnummer trouwens, vreemd dat dat geen algemeen geaccepteerde klassieker is.

avatar van Helicon
Wat een heerlijke shoegazer is dit zeg!! Heerlijk hoe die gitaren zo lekker wijds uitwaaieren.

Titelsong is zo prachtig. Black Metallic, Indigo is blue zijn ook bijzonder fraai

avatar van STaRS
Wat een geweldig album is dit wel

Ik heb dit pas onlangs ontdekt, maar toch is Ferment nu al op weg naar een plaats tussen mijn lievelingsalbums wat betreft Shoegaze. Zoals Helicon zei zijn het de uitwaaierende gitaren die het doen. Mijn favorieten hier zijn I want to Touch You, Black Metallic en Ferment, die alle 3 tot de absolute top wat betreft shoegazenummers horen.

Voorlopig al 4,5 sterren, maar dat zou zeker nog kunnen stijgen .

starsailor schreef:

Die meningen kan ik combineren. Nowhere van Ride is voor mij de onbetwiste nummer 1. Daarachter volgen Lush, Catherine Wheel (nu al) en My Bloody Valentine. Slowdive volgt bij mij ook pas daarachter, net als Chaptherhouse, Swervedriver en Pale Saints. Toch zou ik Slowdive geen zwakke schakel noemen. Integendeel zelfs, van Souvlaki kan ik toch ook zeker genieten, ze halen alleen niet het ontzettend hoge niveau van Ride.

PS: Zijn er nog bands die ik hier mis qua Shoegaze, want die zou ik dan met plezier willen ontdekken

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Genres > Rock > Shoegaze

avatar van sjoerd148
Gruwelijk goed album uit shoegaze-genre.
Dit debuut van Catherine Wheel evenaart zelfs Nowhere van Ride !
Lekker uitgesponnen melodieuse gitaarmuren met passende stem van Rob Dickinson.
Black Metallic, Ferment en Salt zijn voor nu de beste nummers van dit album voor mij,

goed bezig Sjoerd!

Schnee
sjoerd148 schreef:
Gruwelijk goed album uit shoegaze-genre.
Dit debuut van Catherine Wheel evenaart zelfs Nowhere van Ride !
Lekker uitgesponnen melodieuse gitaarmuren met passende stem van Rob Dickinson.

fijn plaatje ja, maar "nowhere" evenaren? no way

avatar van sjoerd148
Mee eens, Schnee. Ben het woordje 'bijna' vergeten.
Al blijft Ride natuurlijk wel de koning van de shoegaze.

Ik vind dit overigens wel meer dan een fijn plaatje van een leuk bandje.
Daar doe je ze mee tekort.

Schnee
misschien, maar bands als my bloody valentine, lush, pale saints, (vroege) verve, en zelf revolver zijn stuk voor stuk beter in het genre

Schnee schreef:

vind jij.....

Ik vind bijvoorbeeld dat mbv klinkt als een stofzuiger, lush te soft is, pale saints maar 1 echt goed album heeft gemaakt (Comforts of Madness) en Revolver niet meer dan een aardig bandje was.
Storm in Heaven van Verve (het enige album van hun wat het stempel shoegaze mag dragen) vind ik persoonlijk te wisselvallig alhoewel er een aantal parels op staan.
Misschien houden we van een ander soort shoegaze en ligt mijn voorkeur meer naar de albums met meer power zoals dit Ferment.

avatar van sjoerd148
Kwam er net achter dat Greene ook nog in Talk Talk gespeeld heeft.
Een link heb ik nog niet kunnen leggen. Iemand?

avatar van vigil
Ff checken

avatar van luigifort
Greene is id de man achter Talk Talk!

avatar van crosskip
Op dit album valt het nog wel mee, maar de 'link' met Talk Talk is op de latere albums in ieder geval wel duidelijk te horen.

Parlotones
Asteroid no 4 heeft een cover opgenomen van I want to touch you. Ben ook behoorlijk into the band Asteroid no 4 of Asteroid #4

avatar van Barney Rubble
Mooie combinatie van noiserock gitaren en laidback ritmewerk. Dromerig, melancholiek en bijwijlen intens. Best een toffe plaat.

Bij toeval stond ie pas weer op hier, de oude cd van Catherine Wheel, Ferment. Was weer ff geleden ja. Zanger Rob neefje van Bruce Iron Maiden. Nu heb ik met die band niet zo veel, xcuse me yes maar Catherine Wheel ware dan toch een ander verhaal. Wat een band, wat een vergeten band eigenlijk. Volgens mij ook nog steeds actief ja, ofschoon hoor nada dus. Ferment hun debuut, ijzersterk dan ook. De ene na de andere super song knalt voorbij. Vette gitaren, bijna laag op laag, heerlijk. Dat waren nog eens tijden toen, shoegaze. In Engeland toch een behoorlijke stroming destijds, hier alles beduidend minder. Helaas. Te Engels wellicht. Black Metallic idd super lied maar zo staan er wel meer op, I want to touch you, enfin, to name a few. Die gaat ongetwijfeld meer gedraaid worden net als de andere cds. Toch ook maar eens iets op vinyl van aanschaffen, rereleases op Music on Vinyl toch. Beste band in dat genre, welnu, geen idee maar absoluut wel een topper ja. Mooi mooi. Bands hierboven somewhere genoemd ook al top en toppie ja.

avatar van WesleyX16
Deze en opvolger Chrome ontlopen elkaar niet zo. Beide met heel veel sterke en gevoelige songs. Chrome rockt iets meer. Maar ik zou niet kunnen zeggen welke van deze twee de beste is.

Ferment vind ik wel hun beste song die ze ooit hebben gemaakt. Zelfs beter dan hun klassieker Black Metallic.

Maar al die bands, uit die tijd dat shoegaze groot werd, of je het nou over Slowdive, Chapterhouse, Catherine Wheel, Swervedriver, Cranes, My Bloody Valentine of Ride hebt. Ze hebben allemaal topalbums gemaakt. Nowhere is dan toch wel mijn favoriet.

Parlotones
WesleyX16 schreef:

Ik heb sinds vandaag nu ook hun album Like Cats and Dogs op cd, en ben nu met de 2e luisterbeurt bezig, en vind het behoorlijk goed klinken. Heb alleen Wishville nog niet, en Adam & Eve staat bij mij op 1 in mijn top 10. Verder vind ik Heal en Pain echt prachtig. Gr K. Vos.

avatar van WesleyX16
Like Cats And Dogs is een heel goede verzamelaar van B-kantjes en dergelijken. Maar de nummers van de eerste 2 albums staan bij mij toch bovenaan. Daarna komt Like Cats & Dogs, en dan de 3 overige albums.

Ondanks dat ik alle CD's van Catherine Wheel, hoop ik dat het album Ferment nog op Spotify komt.