China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Alternatieve titel: Possible Pop Songs Volume Two

3,79

Label: Virgin

1. Working with Fire and Steel (3:40)
  2. When the Piper Calls (4:03)
  3. Hanna Hanna (3:29)
  4. Animals in Jungles (3:39)
  5. Here Come a Raincloud (4:16)
  6. Wishful Thinking (4:41)
  7. Tragedy and Mystery (4:02)
  8. Papua (3:36)
  9. The Gates of Door to Door (4:16)
  10. The Soul Awakening (4:35)
137 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: afgelopen maandag om 20:51 uur [permalink]
Fantastisch album. Draai het nu terug regelmatig (op LP). Momenteel volledig weg van het nummer The Gates of Door to Door... maar ze zijn allen fantastisch. Alsook de hoes! Prachtig!

geplaatst: afgelopen maandag om 21:56 uur [permalink]
Voor wie zich wat wil documenteren tegen de rerelease van de eerste drie China Crisis album.

China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Reacties en eigen lijstjes zijn welkom.

geplaatst: afgelopen maandag om 21:58 uur [permalink]
Steve Adler schreef:

Van het weekend weer gedraaid ja. Zo'n album waar ik nog best vaak naar teruggrijp. Heerlijk!

geplaatst: afgelopen maandag om 23:27 uur [permalink]
De heruitgave is uitgesteld naar 15 september, maar in de aanloop er naartoe draai ik momenteel alle 5 Virgin albums weer regelmatig.

De fans hadden in 1990 met die 2xCD verzamelaar, inclusief bonusdisc met b-sides, al goud in handen, maar op 15 september gaat nog een keer een schatkamer open met veel materiaal dat ik nog niet heb, zoals de 12" extended versies van de singles Tragedy and Mystery, Working With Fire and Steel en Hanna Hanna.

Van hun grootste hit Wishful Thinking bestaat een 12" uitgave, maar die bevat geen extended versie van deze klassieker. Curieus genoeg geldt dat wel voor de 2 b-sides van die 12", te weten This Occupation en Some People I Know. Die zijn dan ook netjes vertegenwoordigd op de aankomende deluxe edition.

Helaas geldt dat niet, zoals Dazzler eerder heeft aangehaald, voor de reguliere versie van This Occupation dat de b-side was van de 7" uitgave van Wishful Thinking. Dat is jammer, want los van het verschil in speelduur met de extended versie, is de uitvoering zo radicaal anders dat deze track er zeker bij had gemoeten. Dat kan niet gezegd worden van de a-side van de Wishful Thinking 7" single, die voor de gelegenheid slechts lichtjes (halve minuut) is ingekort ten opzichte van de album versie. Een allesbehalve essentiële toevoeging aan de tracklist. Dat zijn de enige minpunten die ik kan verzinnen.

Verder worden we verblijd met 3 demo's en een hele trits radio sessies, waarbij mijn oog valt op een paar tracks, de demo Jon and Van en het voor radio opgenomen Reflections, die het kennelijk nooit hebben geschopt tot een volwaardige studio-opname. Deksels interessante noviteiten voor de fans.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 00:27 uur [permalink]
Laat ons hopen dat de vertraging te maken heeft met het bijstellen van de tracklijst.
Want ik zie op de andere volumes wel b-kantjes in zowel 7" als 12" versie voorbij komen.

Wishful Thinking / This Occupation

Het is één van de vroegste en meest gedraaide singletjes uit mijn collectie.
Zo'n single waar je tegelijk trots en zuinig op was omdat beide kanten van tel waren.

avatar van Chameleon Day
geplaatst: afgelopen dinsdag om 14:37 uur [permalink]
Is er iets bekend over de reden van uitstel?

geplaatst: afgelopen dinsdag om 14:45 uur [permalink]
Nee, maar ik verwacht niet dat het te maken heeft met, zoals Dazzler en ik hopen, een last-minute aanpassing van de tracklist. Op SDE zijn al foto's te zien van de voorkant van het fysieke product, dus denk ik dat de vertraging eerder te maken heeft met productie en logistiek van de gewenste aantallen fysiek product.

avatar van Chameleon Day
geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:04 uur [permalink]
Ontbreken van 7" versie van This Occupation is wel heel vreemd en onlogisch gelet op de aard van de heruitgave. Waarom?

geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:25 uur [permalink]
Merk op dat zowel op de bonusdisc bij The Collection (1990)
als op de dubbele verzamelaar Ultimate Crisis (2012) de extended versie van This Occupation staat.

Zou de 7" versie verloren zijn geraakt? Kan ik me moeilijk inbeelden, daar men al de rest wel vond.

Ook de 12" versie van Wake Up (King in a Catholic Style)
was niet te bespeuren op de initiële tracklijst van de heruitgave.

En was het niet zo dat op een eerste foto van die langwerpige verpakkingen te zien waren?
Ik kan mis zijn, maar ik was wel blij te merken dat de hoezen nu het gewone CD formaat hebben.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:40 uur [permalink]
Tenzij, bedenk ik me nu plots, dat de 7" versie van This Occupation de Peel Session versie is.
Lijkt me niet, maar had gekund natuurlijk.

China Crisis - This Occupation (1982 Peel Session) - YouTube
China Crisis - This Occupation 45 version. (B side to Wishful Thinking) - YouTube
China Crisis - This Occupation (Extended Mix) - YouTube

Producer was Jeremy Lewis die ook op materiaal uit de sessies van Difficult Shapes aan het werk is.
Heeft me wel altijd bezig gehouden, waarom er vier verschillende producers actief zijn op het debuut?

Zie China Crisis - Difficult Shapes & Passive Rhythms (1982) voor een overzichtje.

Op Working with Fire and Steel is de producer van dienst Mike Howlett.
De man die ook het tweede album van stads- en labelgenoten OMD onder handen nam.
OMD brak door met Enola Gay en China Crisis met Wishful Thinking. Leuk weetje, vind ik zelf.

avatar van vigil
geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:50 uur [permalink]
uiteraard hebben die paar weekjes uitstel niets te maken met een last minute tracklist aanpassing.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 16:54 uur [permalink]
Chameleon Day schreef:

Het is jammer, maar vreemd en onlogisch kun je niet zozeer stellen. Het is een deluxe uitgave, maar er is niemand vanuit de band of het label die heeft gecommuniceerd dat 100% volledigheid het uitgangspunt is. Zo heeft elk van de 3 deluxe uitgaven een of enkele omissies, die misschien niet logisch lijken, maar waar ongetwijfeld een afweging aan vooraf is gegaan. Misschien vond men de toegevoegde waarde te gering of paste het niet meer binnen de maximale speelduur van een schijfje. Ook komt het voor dat mastertapes zoek zijn geraakt.

Wil je dit soort discussies en speculaties voorkomen, dan moet je als band de fans erbij betrekken, zoals OMD met de b-sides verzamelaar Navigation heeft gedaan. Als individuele fan kun je dan nog steeds je bedenkingen hebben bij het eindresultaat, maar is tenminste wel duidelijk hoe de definitieve tracklist tot stand is gekomen.

Dat gezegd hebbende, laten we niet vergeten dat China Crisis slechts zeer bescheiden succes heeft gekend. Wat er nu aankomt is wel liefst een 3CD package, waar menige tijdgenoot met meer naam en faam nog een puntje aan kan zuigen.

avatar van Premonition
geplaatst: afgelopen woensdag om 21:37 uur [permalink]
Vreemd dat It's Never Too Late op Flaunt the Imperfection komt te staan...

geplaatst: afgelopen woensdag om 21:54 uur [permalink]
Omdat het als bonus verscheen op een limited edition van de Black Man Ray 7".

geplaatst: afgelopen woensdag om 22:11 uur [permalink]
Premonition schreef:
Vreemd dat It's Never Too Late op Flaunt the Imperfection komt te staan...

Hebben jullie meer info over die song, want Discogs toont geen credits?
Meer nog, de track krijgt zelfs geen vermelding op de hoes van de limited 12" single.
China Crisis - Black Man Ray (Vinyl) at Discogs

geplaatst: afgelopen woensdag om 22:37 uur [permalink]
De link van Premo geeft alle achtergrondinformatie en je eigen link laat keurig een hoesje zien met een sticker die de song vermeldt

geplaatst: afgelopen woensdag om 22:46 uur [permalink]
En ik maar denken dat de link van Premontion een link naar het nummer zelf was.
Ja, de sticker wel, maar de hoes en het inner label van de plaat zijn identiek aan de gewone 12" release.

Hij komt trouwens morgen nog aan bod in mijn laatste luikje van 5 China Crisis favorieten.