China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Alternatieve titel: Possible Pop Songs Volume Two

3,77

Label: Virgin

1. Working with Fire and Steel (3:40)
  2. When the Piper Calls (4:03)
  3. Hanna Hanna (3:29)
  4. Animals in Jungles (3:39)
  5. Here Come a Raincloud (4:16)
  6. Wishful Thinking (4:41)
  7. Tragedy and Mystery (4:02)
  8. Papua (3:36)
  9. The Gates of Door to Door (4:16)
  10. The Soul Awakening (4:35)
115 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 26 januari 2014, 19:01 uur [permalink]
Lennon, ken je de opvolger van dit album?
Ik denk dat jij die plaat beter gaat kunnen smaken.
China Crisis - Flaunt the Imperfection (1985)

Minder synthpop, gewoon goeie radiopop met een jazzy toets.
Niet toevallig met Walter Becker achter de knoppen.

geplaatst: 26 januari 2014, 20:26 uur [permalink]
dazzler schreef:
Lennon, ken je de opvolger van dit album?
Ik denk dat jij die plaat beter gaat kunnen smaken.
China Crisis - Flaunt the Imperfection (1985)

Nee ken ik niet, zal ik zeker gaan proberen aangezien jouw smaak vaak toch ook de mijne is. Dank voor je tip! Deze ligt al weken bij de kringloop bij ons in de buurt, het heeft bijna zo moeten zijn dat ik deze dan maar ga oppikken 😛

avatar van WPE
WPE
geplaatst: 29 juni 2014, 20:42 uur [permalink]
vanwege wishfull thinking geef ik een hele hoge score...een van de mooiste nummers ooit geschreven....

geplaatst: 12 augustus 2014, 22:48 uur [permalink]
nico1616 schreef:

Alleen Animals in Jungles vind ik minder, de rest schitterend!

Dat vind ik juist een heel leuk liedje met dat gehuppel. Ik zit nu op een 3,75 maar op dit moment even naar beneden afgerond.

avatar van Gerards Dream
geplaatst: 13 augustus 2014, 00:10 uur [permalink]
Gehuppel en een crisis, wat kan het leven mooi zijn. Je moet er zelf wat van maken toch....

avatar van frolunda
geplaatst: 14 januari 2015, 01:46 uur [permalink]
Hun sterkste album met eigenlijk alleen maar goede songs en ook nog een klassieker in de vorm van Wishful thinking.Working with fire and steel maakt vooral veel indruk doordat China crisis dankzij of misschien wel ondanks het gebruik van de vele synthesizers er in slaagt om zo'n warme en gloedvolle pop plaat te maken.

geplaatst: 14 januari 2015, 10:15 uur [permalink]
Dat voor China Crisis het gebruik van synthesizers ingegeven werd door de tijdsgeest,
hoor je beter op de opvolger. Denk daarbij ook aan bands als Eurythmics en Tears for Fears.

Het sterke van deze plaat en Flaunt the Imperfection is dat bijna alle nummers hitpotentie hebben.

ard
geplaatst: 25 juni 2015, 18:34 uur [permalink]
Ze komen naar Nederland, hoop dat het deze keer wel doorgaat. Vorige 2 concerten werden afgelast. 3x is scheepsrecht zullen we maar zeggen! 10 september Zoetermeer en 11 september Hengelo.

geplaatst: 26 juni 2015, 08:56 uur [permalink]
De 10de staat bij mij met potlood in de agenda

avatar van Chameleon Day
geplaatst: 26 juni 2015, 08:59 uur [permalink]
Met potlood? Om weer uit te gummen? 😉

geplaatst: 26 juni 2015, 11:35 uur [permalink]
Precies, tenminste dat is dan mogelijk of ik het ga doen is nu nog niet bekend 😉

geplaatst: 26 juni 2015, 12:42 uur [permalink]
Is het niet zo dat er dit keer ook een nieuw album onderweg is?

Eindelijk, want een platencontract versieren lukte de band de laatste twintig jaar nog maar amper.

Met wat geluk gooit men hun albums in een deluxe jas.
Moet kunnen, er is heel wat moois nooit op album verschenen.

geplaatst: 31 juli 2015, 19:00 uur [permalink]
Dit album heeft regelmatig wat weg van de muziek van OMD, eigenlijk een heel goed album.

geplaatst: 31 juli 2015, 19:55 uur [permalink]
deric raven schreef:

Ik denk dat je voor 50% - van het werk van OMD - gelijk hebt en ik denk tevens dat OMD mocht willen dat zo'n perfect synthpop-album hadden gemaakt. OMD laveerde de eerste 4 albums iig tussen pop en zwaardere melancholica - die scheidslijn loopt over meerdere albums door.

geplaatst: 31 juli 2015, 21:09 uur [permalink]
Dit is inderdaad wel wat luchtiger.

geplaatst: 1 augustus 2015, 16:31 uur [permalink]
Dit is het synthpop album dat OMD na Dazzle Ships vergat te maken.
Geen enkel van de drie popalbum van OMD (Junk Culture, Crush en The Pacific Age)
is zo evenwichtig als deze en de opvolger van China Crisis. Liverpool op zijn best.

geplaatst: 10 september 2015, 10:28 uur [permalink]

En nu naar boven!

Vanavond het concert in Zoetermeer, ik ben benieuwd 🙂

geplaatst: 10 september 2015, 10:29 uur [permalink]
dazzler schreef:
Is het niet zo dat er dit keer ook een nieuw album onderweg is?

China Crisis - Autumn in the Neighbourhood (2015)

avatar van Misterfool
geplaatst: 17 juli 2016, 16:01 uur [permalink]
Ik heb dit album welhaast op de gok gekocht. De hoesfoto kwam mij bekend voor, maar een goed beeld van de muziek had ik niet. Deze plaat ligt mij echter verdomd goed. Heerlijke frisse (synth-)pop met een melancholische ondertoon. Hier en daar sijpelt wat uitzichtloosheid door in het optimisme van de band. Tekenend wellicht voor het Verenigd-Koninkrijk in de jaren 80.

geplaatst: 17 juli 2016, 16:39 uur [permalink]
De opvolger van deze plaat zal je vast ook goed smaken

geplaatst: 17 juli 2016, 17:07 uur [permalink]
De opvolger van deze plaat zal je vast ook goed smaken

Neem dan wel peper en zout mee, want ik vind 'em een stuk flauwer - m.n. de productie van Walter Beck maakt het een stuk meer MOR.

Het debuut is dan gewoon fijner (dan de derde). Idd is dit een van de beste synthpop-platen van de 80s en dat komt o.m. door de harmonieën, de andersoortige percussie en de teksten - vol juxapositie en pregnante verwijzingen (tragedy and mystery).

geplaatst: 17 juli 2016, 17:45 uur [permalink]
Ik vind de derde ook wat minder dan de tweede (4,0 om 3,5) maar als je deze kan waarderen lijkt het mij dat die ook wel goed zal vallen.

Natuurlijk is die wat meer MOR maar dat was ook het tijdsbeeld 83 VS 85

geplaatst: 17 juli 2016, 17:58 uur [permalink]

Natuurlijk is die wat meer MOR maar dat was ook het tijdsbeeld 83 VS 85

Niet om te smispelen - maar dat hangt wel van je eigen smaak/visie af. Dead Can Dance - Spleen and Ideal - eveneens uit '85 - kan je nauwelijks meer mainstream noemen dan het debuut (uit '84) en ik kan er zo nog wel 10 albums noemen. De kracht van dit album schuilt erin dat zowel wavisti als popperds het kunnen waarderen. Datzelfde vind je bijv ook terug bij Penthouse and Pavement; The Luxury Gap is meer iets voor de popperds, net zoals het meeste van Blancmange. Teardrop Explodes - Kilimanjaro (1980) is trouwens nog zo'n voorbeeld van een geslaagd brugalbum 😉

Vergis je ook niet dat een label als 4AD pas tegen het midden van de jaren '80 goed vorm kreeg - en dat is nauwelijks mainstream te noemen. 😉

geplaatst: 17 juli 2016, 19:04 uur [permalink]
Mjuman schreef:

Je hebt 100% gelijk. Maar China richt zich al met al meer op hitparade publiek en de hitparade muziek was in die paar jaar wel behoorlijk veranderd. Veel meer AOR/MOR en daar deed China (maar ook gelijkende bands als OMD en Ultravox om maar eens wat te noemen, wat te denken van Simpele Minds en Tears for Fears) vrolijk aan mee

geplaatst: 17 juli 2016, 19:12 uur [permalink]
vigil schreef:

Dat zou op zich een aardige discussie opleveren, maar is hier off-topic. Ik zou wel eens de redenen willen weten van de koerswijziging van China Crisis: zelfgekozen of ingegeven door de platenmaatschappij. Wat een succesvol album betekent in termen van investeringsbereidheid (van de kant van het label) in opnamekosten en promotiebudget weten we van Talk Talk - gelukkig had Hollis voldoende vastberadenheid om vast te houden aan zijn eigen muzikale evangelie bij de opnamen van The Colour of Spring. Uiteindelijk werd de band wel na de opvolger daarvan door EMI buitengezet.

Ultravox: de vernieuwing was er bij de band op een gegeven moment echt wel uit en toen Ure op een gegeven moment de band parkeerde en websites ging breien was niemand daar écht rouwig om.

De oude frontman van Ultravoxx, John Foxx, is nog steeds muzikaal actief, maar hij blijft wél creatief.