China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Alternatieve titel: Possible Pop Songs Volume Two

3,79

Label: Virgin

1. Working with Fire and Steel (3:41)
  2. When the Piper Calls (4:04)
  3. Hanna Hanna (3:28)
  4. Animals in Jungles (3:40)
  5. Here Comes a Raincloud (4:14)
  6. Wishful Thinking (4:42)
  7. Tragedy and Mystery (4:04)
  8. Papua (3:37)
  9. The Gates of door to Door (4:16)
  10. The Soul Awakening (4:35)
  11. Jon and Van [Demo] * (3:35)
  12. Tragedy and Mystery [Demo] * (3:43)
  13. When the Piper Calls [Demo] * (5:25)
  14. Working with Fire and Steel [Fire and Steel Mix] * (5:03)
  15. Dockland * (4:11)
  16. Forever I and I * (3:06)
  17. Tragedy and Mystery [Extended Version] * (5:32)
  18. A Golden Handshake for Every Daughter * (4:02)
  19. Wishful Thinking [Edit] * (4:42)
  20. Some People I Know to Lead Fantastic Lives * (3:44)
  21. This Occupation [Extended Mix] * (4:05)
  22. Some People I Know to Lead Fantastic Lives [Extended Mix] * (6:10)
  23. Hanna Hanna [Extended Mix] * (5:17)
  24. Here Comes a Raincloud [Live] * (6:00)
  25. African and White [Live] * (3:50)
  26. Hanna Hanna [Kid Jensen Session 25/05/82] * (2:56)
  27. You Never See It [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:19)
  28. Animals in Jungles [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:10)
  29. Reflections [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:47)
  30. A Golden Handshake for Every Daughter [John Peel Session 27/01/83] * (3:33)
  31. Wishful Thinking [John Peel Session 27/01/83] * (4:00)
  32. Here Comes a Raincloud [John Peel Session 27/01/83] * (4:06)
  33. Greenacre Bay [John Peel Session 27/01/83] * (3:29)
  34. Papua [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:21)
  35. No Ordinary Lover [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:16)
  36. When the Piper Calls [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:03)
  37. The Soul Awakening [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:20)
146 BERICHTEN 1 MENING
Fantastisch album. Draai het nu terug regelmatig (op LP). Momenteel volledig weg van het nummer The Gates of Door to Door... maar ze zijn allen fantastisch. Alsook de hoes! Prachtig!

avatar van dazzler
Voor wie zich wat wil documenteren tegen de rerelease van de eerste drie China Crisis album.

China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Reacties en eigen lijstjes zijn welkom.

Steve Adler schreef:

Van het weekend weer gedraaid ja. Zo'n album waar ik nog best vaak naar teruggrijp. Heerlijk!

avatar van Edwin
De heruitgave is uitgesteld naar 15 september, maar in de aanloop er naartoe draai ik momenteel alle 5 Virgin albums weer regelmatig.

De fans hadden in 1990 met die 2xCD verzamelaar, inclusief bonusdisc met b-sides, al goud in handen, maar op 15 september gaat nog een keer een schatkamer open met veel materiaal dat ik nog niet heb, zoals de 12" extended versies van de singles Tragedy and Mystery, Working With Fire and Steel en Hanna Hanna.

Van hun grootste hit Wishful Thinking bestaat een 12" uitgave, maar die bevat geen extended versie van deze klassieker. Curieus genoeg geldt dat wel voor de 2 b-sides van die 12", te weten This Occupation en Some People I Know. Die zijn dan ook netjes vertegenwoordigd op de aankomende deluxe edition.

Helaas geldt dat niet, zoals Dazzler eerder heeft aangehaald, voor de reguliere versie van This Occupation dat de b-side was van de 7" uitgave van Wishful Thinking. Dat is jammer, want los van het verschil in speelduur met de extended versie, is de uitvoering zo radicaal anders dat deze track er zeker bij had gemoeten. Dat kan niet gezegd worden van de a-side van de Wishful Thinking 7" single, die voor de gelegenheid slechts lichtjes (halve minuut) is ingekort ten opzichte van de album versie. Een allesbehalve essentiële toevoeging aan de tracklist. Dat zijn de enige minpunten die ik kan verzinnen.

Verder worden we verblijd met 3 demo's en een hele trits radio sessies, waarbij mijn oog valt op een paar tracks, de demo Jon and Van en het voor radio opgenomen Reflections, die het kennelijk nooit hebben geschopt tot een volwaardige studio-opname. Deksels interessante noviteiten voor de fans.

avatar van dazzler
Laat ons hopen dat de vertraging te maken heeft met het bijstellen van de tracklijst.
Want ik zie op de andere volumes wel b-kantjes in zowel 7" als 12" versie voorbij komen.

Wishful Thinking / This Occupation

Het is één van de vroegste en meest gedraaide singletjes uit mijn collectie.
Zo'n single waar je tegelijk trots en zuinig op was omdat beide kanten van tel waren.

avatar van Chameleon Day
Is er iets bekend over de reden van uitstel?

avatar van Edwin
Nee, maar ik verwacht niet dat het te maken heeft met, zoals Dazzler en ik hopen, een last-minute aanpassing van de tracklist. Op SDE zijn al foto's te zien van de voorkant van het fysieke product, dus denk ik dat de vertraging eerder te maken heeft met productie en logistiek van de gewenste aantallen fysiek product.

avatar van Chameleon Day
Ontbreken van 7" versie van This Occupation is wel heel vreemd en onlogisch gelet op de aard van de heruitgave. Waarom?

avatar van dazzler
Merk op dat zowel op de bonusdisc bij The Collection (1990)
als op de dubbele verzamelaar Ultimate Crisis (2012) de extended versie van This Occupation staat.

Zou de 7" versie verloren zijn geraakt? Kan ik me moeilijk inbeelden, daar men al de rest wel vond.

Ook de 12" versie van Wake Up (King in a Catholic Style)
was niet te bespeuren op de initiële tracklijst van de heruitgave.

En was het niet zo dat op een eerste foto van die langwerpige verpakkingen te zien waren?
Ik kan mis zijn, maar ik was wel blij te merken dat de hoezen nu het gewone CD formaat hebben.

avatar van dazzler
Tenzij, bedenk ik me nu plots, dat de 7" versie van This Occupation de Peel Session versie is.
Lijkt me niet, maar had gekund natuurlijk.

China Crisis - This Occupation (1982 Peel Session) - YouTube
China Crisis - This Occupation 45 version. (B side to Wishful Thinking) - YouTube
China Crisis - This Occupation (Extended Mix) - YouTube

Producer was Jeremy Lewis die ook op materiaal uit de sessies van Difficult Shapes aan het werk is.
Heeft me wel altijd bezig gehouden, waarom er vier verschillende producers actief zijn op het debuut?

Zie China Crisis - Difficult Shapes & Passive Rhythms (1982) voor een overzichtje.

Op Working with Fire and Steel is de producer van dienst Mike Howlett.
De man die ook het tweede album van stads- en labelgenoten OMD onder handen nam.
OMD brak door met Enola Gay en China Crisis met Wishful Thinking. Leuk weetje, vind ik zelf.

avatar van vigil
uiteraard hebben die paar weekjes uitstel niets te maken met een last minute tracklist aanpassing.

Chameleon Day schreef:

Het is jammer, maar vreemd en onlogisch kun je niet zozeer stellen. Het is een deluxe uitgave, maar er is niemand vanuit de band of het label die heeft gecommuniceerd dat 100% volledigheid het uitgangspunt is. Zo heeft elk van de 3 deluxe uitgaven een of enkele omissies, die misschien niet logisch lijken, maar waar ongetwijfeld een afweging aan vooraf is gegaan. Misschien vond men de toegevoegde waarde te gering of paste het niet meer binnen de maximale speelduur van een schijfje. Ook komt het voor dat mastertapes zoek zijn geraakt.

Wil je dit soort discussies en speculaties voorkomen, dan moet je als band de fans erbij betrekken, zoals OMD met de b-sides verzamelaar Navigation heeft gedaan. Als individuele fan kun je dan nog steeds je bedenkingen hebben bij het eindresultaat, maar is tenminste wel duidelijk hoe de definitieve tracklist tot stand is gekomen.

Dat gezegd hebbende, laten we niet vergeten dat China Crisis slechts zeer bescheiden succes heeft gekend. Wat er nu aankomt is wel liefst een 3CD package, waar menige tijdgenoot met meer naam en faam nog een puntje aan kan zuigen.

avatar van Premonition
Vreemd dat It's Never Too Late op Flaunt the Imperfection komt te staan...

avatar van Edwin
Omdat het als bonus verscheen op een limited edition van de Black Man Ray 7".

Premonition schreef:
Vreemd dat It's Never Too Late op Flaunt the Imperfection komt te staan...

Hebben jullie meer info over die song, want Discogs toont geen credits?
Meer nog, de track krijgt zelfs geen vermelding op de hoes van de limited 12" single.
China Crisis - Black Man Ray (Vinyl) at Discogs

avatar van Edwin
De link van Premo geeft alle achtergrondinformatie en je eigen link laat keurig een hoesje zien met een sticker die de song vermeldt

avatar van dazzler
En ik maar denken dat de link van Premontion een link naar het nummer zelf was.
Ja, de sticker wel, maar de hoes en het inner label van de plaat zijn identiek aan de gewone 12" release.

Hij komt trouwens morgen nog aan bod in mijn laatste luikje van 5 China Crisis favorieten.

avatar van Premonition
Ik kom er steeds meer achter dat China Crisis behoorlijk productief is geweest in 1982. Verschillende nummers van dit album werden (soms met andere werktitel) al live in 1982 gespeeld.
Hanna Hanna en Animals in Jungles stammen al uit mei 1982. Wishful Thinking en Here Come a Raincloud werden tijdens tour met Simple Minds in november/december 1982 al live gespeeld.
Wie (dazzler of vigil) kent het instrumentale nummer Reflections? Het beginstuk lijkt zo maar een kopie van Capital City van Simple Minds

avatar van Chameleon Day
En hoe ken jij dat nummer Reflections? Live-opname, demo?

Chameleon Day schreef:
En hoe ken jij dat nummer Reflections? Live-opname, demo?

Reflections is het tweede nummer, begint bij 2:54

Thnx!

Premonition schreef:

Of omgekeerd natuurlijk.

Neen, ik ken het nummer niet. En ik wacht nog even op de postbode om het te ontdekken.

avatar van Echo01
Van de eerste drie albums van China Crisis zijn deze maand remasters verschenen.

Van 'Difficult Shapes & Passive Rhythms' en 'Flaunt the Imperfection' zijn dit 2cd's geworden, van dit album 'Working with Fire and Steel' zelfs een 3cd door de toevoeging van allerlei mooi 12 inches, BBC-sessies en B-kantjes (ja, de vermelde tracks boven mogen bij deze band wel eens worden aangepast, haha).

Heeft iemand dit/deze album(s) gekocht en wat zijn jullie ervaringen met de geluidskwaliteit van deze remasters?

avatar van dazzler
Ik ben geen geluidsspecialist, maar het verschil is wel opvallend. Alles klinkt veel voller en het is toch even wennen, vind ik. Misschien omdat we het al jaren moesten doen met de oude masters?

Ik blijf het merkwaardig vinden dat voor schijfje twee wel gedacht werd aan een edit van Wishful Thinking (hoort iemand trouwens het verschil met de albumversie?) en een herhaling van volgens mij eveneens de albumversie van Some People I Know to Lead Fantastic Lives, maar dus nergens de uitstekende 7" versie van This Occupation. De enige smet op de (alle drie) schitterende deluxe edities.

Ik ben spontaan geneigd om vraagtekens te plaatsen bij de datum van de eerste Kid Jensen session en de daaropvolgende John Peel session. Als je de jaartallen vervangt door 1983 en 1984 lijkt een en ander een pak logischer. Waarom zou die Kid Jensen sessie met Hanna Hanna en Animals in Jungles slechts een maand jonger zijn dan de John Peel session die je als bonus bij het debuutalbum aantreft? En maakt de hobospeler die je hoort op Handshake en Wishful Thinking al in januari 1983 deel uit van de band?

avatar van trebremmit

trebremmit (moderator)
Bericht verplaatst naar China Crisis

dazzler schreef:

Ik kan de Kid Jensen Sessions niet verifiëren, maar de datum van 15-1-1983 van de Peel Sessions wordt door het archief van de BBC bevestigd.