Ayreon - Universal Migrator - Part Two: Flight of the Migrator (2000)

Label: Transmission

1. Chaos (5:11)
  2. Dawn of a Million Souls (7:45)
  3. Journey on the Waves of Time (5:47)
  4. To the Quasar (8:42)
  5. Into the Black Hole (10:25)
  6. Through the Worm Hole (6:05)
  7. Out of the White Hole (7:10)
  8. To the Solar System (6:12)
  9. The New Migrator (8:15)
avatar van Rinus
Deel twee van de "Universal Migrator". Dit deel is iets meer progressive matal georienteerd. De 2 delen zijn later in een re-issue bijelkaar gebundeld uitgebracht, als dubbel CD dus.

goede plaat. Knap dat hij B. dickinson gestrikt had. Schijnt dat hij bij arjan geloggerd had en zijn eigen lakens gewassen had. maar dit terzijde

avatar van Tribal Gathering
Op zich een prima album, maar deze vorm van Metal is niet echt mijn ding. Vandaar ook de lage waardering voor het album (2,5 ster). Tekstueel is het wellicht zijn sterkste.

Orklord
Hmm als het je muziek smaak niet is, waarom geef je het dan een rating?

ik vind het een sterk album. Het andere deel moet ik nog eens horen. Dat is wat softer als ik het goed begrepen heb, zal vast ook heerlijk zijn.

avatar van Tribal Gathering
Orklord schreef:
Hmm als het je muziek smaak niet is, waarom geef je het dan een rating?

Ik heb al zijn albums op c.d. en dit vind ik toch wel zijn minste. Het is ook de enige die echt die oude metalsound heeft. Andere Ayreon albums hebben vier sterren of hoger dus je kunt toch wel wat afleiden uit mijn stem voor dit album. Een echte anti-stem is het toch ook niet.

(Maar zelfs als dit de enige Ayreon c.d. zou zijn die ik ken zou ik een stem hebben gegeven)

avatar van notsub
Ayreon kan beter dan deze CD. Het grootste bezwaar wat ik hier heb is het gebrek aan een organisch geluid. Het klinkt allemaal technisch perfect, maar ook wat kil. De nummers zitten vol met progmetal elementen en klinken niet vervelend, maar ik hoor liever andere werken van Ayreon.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Tja, lekkere stevige metal vind ik op z'n tijd ook leuk, en laat ik nou net dit album van Ayreon een uitstekend voorbeeld vinden. De machtige sound die dit album kenmerkt, is er één van een formidabele klasse en er zit werkelijk geen enkel vullertje op.
En het zijn ook niet de minste zangers die hierop meedoen.
Wat te denken van Russel Allen (mijn god, wat een stemgeluid heeft deze man toch, fantastisch) en natuurlijk Bruce Dickinson himself die het grootse Into the Black Hole heeft ingezongen.
Het is de combinatie van harde en bombastische tracks, gecombineerd met een aantal van de beste (prog)-metal-vocalisten die deze aardbol rijk zijn, die dit album naar ongekende hoogte leidt.
Wellicht de reden waarom ik dit album, op één na (ITEC), het beste Ayreon-album vind.

Flight of the Migrator is het tweede deel van het tweeluik The Universal Migrator, waarvan The Dream Sequencer het rustige eerste deel van is, die overigens ook er goed is.

avatar van Bluebird
Een enorme bak herrie op deze 2e helft van Universal Migrator maar in zijn soort vreselijk goed. Niet vaak gedraaid overigens. Daarvoor moet ik in de stemming zijn. Ik geeft toch de voorkeur aan de 1e helft.

avatar van uffing
Dawn of a Million Souls. Wat gruwelijk goed gezongen!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
uffing schreef:
Dawn of a Million Souls. Wat gruwelijk goed gezongen!

in een recent interview met Arjen Anthony Lucassen beschouwt ie Russel Allen dan ook als de beste zanger van de wereld. Wellicht een beetje overdreven, maar hij is wel HÉÉL erg goed. En "Dawn of a Million Souls" bewijst dat inderdaad.
Niet voor niets heeft Arjen weer met 'm samengewerkt op het nieuwe Star One-album.

avatar van Edwynn
Russell Allen is in ieder geval één van de beste metalzangers van het moment. Een geweldenaar.
Ik vind Fabio Lione trouwens ook erg sterk op het fantastische Through the Worm Hole.
Sowieso is het smullen voor de liefhebber van traditionele metalvocalen met namen als Ralf Scheepers, Bruce Dickinson en ook Ian Parry. Zelfs Andi Deris werkt me in deze setting niet op de zenuwen.

Flight of the Migrator is een heerlijk, extra stevige aflevering uit de Ayreonserie.

avatar van FrodoK
Oef, deze gaat me heftig...

avatar van Spock2011
Ik vond deze eerst echt super, maar naderhand betwijfel ik dit. Chaos heeft een heerlijke solo, de twee opvolgers prima zang en het nummer met Bruce Dickinson is echt perfect. Voor de rest matig, met zangers die niet weten te overtuigen. Fabio Leone vind ik een gemiste kans. Rhapsody zie ik tegenwoordig als een van de beste bands van het moment, met prima zang van Leone. Helaas zit hij hier niet in zijn rol.

avatar van king_pin
Chaos is echt een geweldige gitaar oefening! als je die kunt meespelen dan ben je goehoed

avatar van Spock2011
Klopt inderdaad, een paar jaar geleden is het me op aardige snelheid gelukt. Ik speel tegenwoordig helaas niet meer.

avatar van notsub
Ik trek hem een half punt op. De zangpartijen zijn best goed namelijk en track 2, 3en 4 zijn lekkere harde Ayreon songs.

avatar van jasper1991
Dit is het Ayreon-album met de beste verzameling zangers als je het mij vraagt. Dickinson behoort niet eens tot mijn favorieten, maar ik heb hem nog nooit zo goed horen zingen eerlijk gezegd... Verder veel zangers van powermetal-bands - een keer wat anders moet Lucassen hebben gedacht.
Zangers als Kotipelto, Lione, Deris en Scheepers hebben een karakteristieke stem en zij eisen hun nummers dan ook nadrukkelijk op. Niet altijd even erg, want de composities vind ik eigenlijk over het algemeen matig. Veelal volgepropt met keyboards/hammonds en vage effecten zoals dat rare opgefokte shuffletje in Through the Wormhole. Uitzondering is Dawn of a Million Souls, prachtig nummer met (uiteraard) weergaloze zang van Allen.

Net als Into the Electric Castle vind ik dit conceptueel ook een beetje flauw, alhoewel je het wel snel oppikt. Ik vind het ook een beetje jammer dat alle zangers van die fysische verschijnsels zitten op te dreunen, maar daar til ik ook weer niet zo zwaar aan.

Ik vat het album in ieder geval samen als vocaal top, compositorisch matig.

avatar van The_CrY
Ben het wel met Jasper eens over deze. De nummers zelf zijn absoluut niet allemaal even consistent en dat maakt Flight of the Migrator toch wel goed om het minste Ayreon-album ooit te zijn, misschien op Actual Fantasy na. De zanger-verzameling hier spreekt mij weer wat minder aan. Al dat powerhouse-gedoe vind ik helemaal niet bij Ayreon passen en de nummers reflecteren dat, met eigenlijk alleen Russell Allen (Dawn of a Million Souls) en Robert Soeterboeck (To the Solar System) als echte verrassingen, wat mij betreft.

Toch staan er wel hele fijne nummertjes op zoals natuurlijk het instrumentale Chaos, Dawn of a Million Souls, Into the Black Hole en het prijsstuk Out of the White Hole. De rest is ook niet echt slecht natuurlijk, maar niet zo goed als we van Ayreon gewend zijn. Als je voor space-themed metal van Lucassen gaat zou ik toch eerder Star One opzetten.

avatar van Leptop
Ik vind dit toch wel een heel prettig, heel stevig en melodieus album met heel goede zangers die dan ook nog heel goed zingen. Dat doet Lucassen toch weer heel goed. Zoals we gewend zijn van Lucassen wordt er handig gejat van andere muzikanten / bands en met het bekende Ayreon sausje, zowel qua sound als productie, klinkt het origineel en erg Ayreons. Knap, knap, knap.

Nu komt de quizvraag, althans mijn vraag of jullie ook horen wat ik hoor: waar doet de geweldige gitaarsolo in Dawn to a Million Souls aan denken (na ca, 4,5 minuten)?

Niet iets meer info?

avatar van Goldhand
Leptop schreef:

Doet mij toch sterk denken aan Comfortably Numb, van Pink Floyd uiteraard.
Het eerste gedeelte van de gitaarsolo althans.

avatar van Leptop
Precies! Dat vind ik nou ook!

avatar van Goldhand
Geen slechte zaak!

avatar van ricardo
Dit album heb ik afgelopen vrijdag gescoord, denk kan ik vast geen buil aan vallen, en hij valt me ook niet tegen.

Into The Elecktric Castle en The Human Eqation had ik al, en vind ik een stuk gevarieerder en daardoor gewoonweg beter dan deze, maar dit is vooral een lekkere plaat voor in de auto.

Ik zag dat tegenwoordig 1 en 2 als dubbel cd verkocht word en dat ze niet eens meer leverbaar zijn als losse deel 1 en 2.

Ben blij met deze plaat, en hoop ooit het eerste deel nog eens los te scoren.

Zal niet meevallen denk ik.

avatar van namsaap
Leptop schreef:

Michael Romeo van Symphony X

Heb ik nu wat gewonnen?

avatar van Bluebird
namsaap schreef:
Heb ik nu wat gewonnen?

Een geheel onverzorgde voetreis naar Rome.

avatar van Leptop
Dat antwoord stond helaas al in het boekje. Goldhand had toch echt een beter antwoord

avatar van jasper1991
Ik vind dit inmiddels een groots album. Vooral To the Quasar is erg bij mij gestegen en eigenlijk zijn alle nummers minimaal oké.

avatar van Edwynn
jasper1991 schreef:

Zowaar een goede invulling door Andi Deris.

avatar van jasper1991
Ja, ik mag zijn karakteristieke stem sowieso wel, maar wat een heerlijk nummer ook. Zangers stijgen doorgaans boven hunzelf uit bij Arjen vind ik.