The Kinks - Greatest Hits (1991)

Rock / Pop
Label: SPH

1. You Really Got Me (2:13)
  2. All Day and All of the Night (2:22)
  3. Tired of Waiting for You (2:30)
  4. Where Have All the Good Times Gone (2:49)
  5. Dancing in the Street (2:17)
  6. Set Me Free (2:11)
  7. Sittin' on My Sofa (3:03)
  8. See My Friend (2:46)
  9. Louie Louie (2:56)
  10. A Well Respected Man (2:46)
  11. Stop Your Sobbing (2:04)
  12. Till the End of the Day (2:19)
  13. Don't Ever Change (2:21)
  14. I'm Not Like Everybody Else (3:27)
  15. Dedicated Follower of Fashion (3:00)
  16. Sunny Afternoon (3:33)
  17. Dandy (2:08)
  18. Dead End Street (3:25)
  19. Mr. Pleasant (3:00)
  20. Death of a Clown (3:10)

met Dave Davies

21. Waterloo Sunset (3:17)
  22. Autumn Almanac (3:09)
  23. Susannah's Still Alive (2:19)

24. Wonderboy (2:47)
  25. Days (2:51)
  26. Lincoln County (3:10)

27. Starstruck (2:18)
  32. Lola (4:05)
  33. Apeman (3:51)
avatar van nlkink
Boyonheavenhill schreef:

Heren, leef u uit bij The Kinks greatest hits (1991).

Vooruit. Dan trap ik af......

Wellicht de eerste CD compilatie betreffende The Kinks gericht op de Nederlandse markt.
Bevat dus singles die alleen in Nederland werden uitgebracht of singles die hier gewoon veel succesvoller waren dan in Engeland.
Van de eerste categorie waren 'Well Respected Man', 'Dandy' en 'Mr. Pleasant'. In Engeland was 'Well Respected Man' geen single maar onderdeel van een populaire EP, 'Dandy' was gewoon een album track op het voortreffelijke album 'Face To Face' (1966). De groep Herman's Hermits brachten het op single uit en scoorden er een aardige hit mee. De Kinks zagen het potentieel ook wel maar waren dus in Engeland te laat. In Nederland deed de versie van Herman's Hermits niet zoveel en omdat de groep hier op dat moment ontzettend populair was werd het nummer op single uitgebracht. Een top 5 notering was het resultaat. Nog gekker ging het in 1967 met 'Mr. Pleasant'. Dat kwam in Engeland niet verder dan een B-kantje maar bereikte als A-kantje in Nederland de derde plaats in de top 40.
In de tweede categorie vallen singles als 'Wonderboy', Dave's 'Lincoln County', 'Starstruck' en 'Shangri-La'. Allemaal singles die het zeer goed tot redelijk deden maar in Enegland de onderkant van de top 40 (Wonderboy) schraapten of gewoonweg flopten (Lincoln County, Starstruck en Shangri-La).
Puntje van kritiek op betreft de inhoud van CD 1. Wat mij betreft hebben nummers als 'Dancing In The Street', 'Stop Your Sobbing' en 'Don't Ever Change' hier helemaal niks te zoeken. Het waren geen (hit)singles, niet in Nederland, niet in Engeland, nergens op de wereld. Misschien dat 'Dancing In The Street' en 'Stop Your Sobbing' waren geselecteerd omdat de songs hits waren geweest voor andere artiesten. De eerste voor het gelegenheidsduo David Bowie en Mick Jagger, de tweede voor The Pretenders. Maar nu speculeer ik.

De dubbel CD bevatte een boekje met de songteksten van alle liedjes.
Die teksten waren in 1988 zorgvuldig bij elkaar gezocht door een groepje mensen (waaronder ikzelf dus) die in Groningen een groot feest ter ere van het 25 jarig bestaan van The Kinks hebben georganiseerd. Het boekje heette "25 jaar The Kinks - 1963-1988" en zat samen met nog wat Kinks items in een soort 'goody bag' die elke deelnemer aan het feest kreeg uitgereikt.
De samenstellers van het boekje waren de in Groningen als Pé Daalemmer bekend staande Peter de Haan en verder Ellen Koen en Ep Oosting.
Op de één of andere manier moet het boekje bij de mensen van SPH zijn terechtgekomen. Toen de dubbel-CD in handen van samensteller Ep Oosting terechtkwam viel het al gauw op dat de songteksten exact dezelfde foutjes bevatten als die in het boekje. Toen men contact opnam over de kwestie met SPH gaf men al gauw toe dat het CD-boekje samengesteld was uit het jubileum boekje maar dat men geenszins in staat was om er een vergoeding voor te betalen. Er kon zelfs geen gratis exemplaar voor de andere twee samenstellers af. Ik zit er dus niet echt mee dat het bedrijf uiteindelijk ter ziele is gegaan.

Voor alle Nederlandse Kinksliefhebbers die zich afvragen waarom op compilaties altijd een paar voor hun bekende nummers ontbreken is hier dus het antwoord. Al moet ik zeggen dat ik dat ondertussen al een paar keer eerder heb verklaard bij andere verzamelalbums. Nu hou ik erover op.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn voorganger heeft hier het meeste al over gezegd, en wat mijzelf betreft is dit een bijna perfecte compilatie van alle hits die de Kinks tussen 1964 en 1970 in de Nederlandse top-40 hadden, met de nummers grotendeels op chronologische volgorde en in prima geluidskwaliteit (maar zonder enige informatie over opnamedata, producers of muzikanten). Alleen het kleine hitje Everybody's gonna be happy ontbreekt, en op CD1 staan inderdaad een aantal nummers die geen hits waren of die alleen succes hadden in de versies van anderen, maar zo krijgen we gelukkig ook het geweldige B-kantje I'm not like everybody else (schijnbaar oorspronkelijk bedoeld voor de Animals), en als hier alleen maar hun hitsingles op hadden gestaan hadden we het ook zonder Where have all the good times gone moeten doen, want dat blijkt tot mijn verbazing nooit als single te zijn uitgebracht (alleen als B-kantje van Till the end of the day).
        Zoals gezegd loopt deze compilatie tot 1970, dus van wat de Kinks ná hun Pye-periode op RCA scoorden aan hits (of liever gezegd hitjes, want hun grootste commerciële successen dateren toch wel uit de jaren zestig) zijn hier afwezig. Daardoor ontbreken dus helaas onder andere Celluloid heroes, Sitting in the midday sun en Come dancing, hetgeen spijtig is maar niet onoverkomelijk, en wat hier wèl op staat is vrijwel steeds van het allerhoogste niveau. Zoals ik al schreef bij Golden hour of the Kinks vind ik deze band eigenlijk de leukste leveranciers van singles uit de zestiger jaren, in ieder geval vanuit het Verenigd Koninkrijk, met Waterloo sunset nog altijd als hun absolute meesterwerk.

avatar van Funky Bookie
Behalve de grote hits ken ik heel weinig van The Kinks.
Deze verzamelaar was dus leuk om iets meer te horen.
Ik weet niet goed wat ik nu echt van The Kinks vind. Voor mij slingeren ze heen en weer tussen The Beatles en The Who. Ik snap dat veel Britpoppers deze band als inspiratie noemen en ik hoor kwaliteit.

En toch....om de 1 of andere reden had ik er meer van verwacht.
als ik dan hierboven lees dat er nog een periode voor 1970 zit die mogelijk interessanter is, zal ik daar maar eens in gaan duiken.

De eerste CD die ik ooit kreeg. Heb 'm grijs gedraaid. Schitterend overzicht van de periode tussen 1964 en 1970!