Herbie Hancock - Empyrean Isles (1964)

Jazz
Label: Blue Note

1. One Finger Snap (7:21)
  2. Oliloqui Valley (8:29)
  3. Cantaloupe Island (5:32)
  4. The Egg (14:00)
  5. One Finger Snap [Alternate Take] (7:38)
  6. Oliloqui Valley [Alternate Take] (10:46)
EVANSHEWSON
A real jazz classic, yeah!

Ik ben geek jazzkenner, wèl een genieter.

Cantaloupe Island is een instant klassieker.

Het diende als geraamte voor "Cantaloup" van US3 op hun album Hand On The Torch. Mooie bewerking met rap in verwerkt trouwens. Zéér funky.
Ik beluister de twee versies heel graag na mekaar.

Van Herbie Hancock, Chet Baker en véél van Miles Davis' werk kan ik op zijn tijd (vaak 's avonds) erg genieten!

Dàt hier nog geen posts bij staan is uiterst vreemd!

4.5 stars

****1/2

avatar van PaulieWalnuts
Een ongelooflijk goed jazz album. Cantaloupe Island alleen is al 5* waard.

fredpit
Bijzonder jazzalbum dat naast de aanstekelijke"jazzhit" Cantaloup Island ook avant-garde trekken vertoont in The Egg

Naast de composities van Herbie Hancock,is hier ook nog een eervolle vermelding voor Freddie Hubbard op zijn plaats.

Zeker een klassieker (whatever) , maar vooral een fijn, toegankelijk en erg goed jazzalbum

avatar van PaulieWalnuts
fredpit schreef:

Ja, The Egg kan ik gewoon helemaal afluisteren, 15 minuten maar liefst. Fascinerend nummer...

Kosinski
We gaan deze plaat eens wat opwaarderen.
Naast "het meesterwerk "Maiden Voyage" toch ook een uitstekend Hancock album.
4/5

Father McKenzie
Kosinski schreef:
We gaan deze plaat eens wat opwaarderen.
Naast "het meesterwerk "Maiden Voyage" toch ook een uitstekend Hancock album.
4/5

Voor mij een haast even groot meesterwerk, ontzettend inventieve muziek is dit.
Cantaloupe Island werd ooit leuk gesampled op deze plaat :

avatar van Niek
Father McKenzie schreef:
Cantaloupe Island werd ooit leuk gesampled op deze plaat :

US3 - Hand on the Torch (1993)
Vind die cover zelfs beter. Deze plaat kan me niet geheel boeien. Fijne jazz die te licht is om echt te imponeren. Net als zijn voorganger prima voor een zondagse namiddag als deze.

avatar van heinonlein
Het is zeer de moeite waard om voor 'n eerste luisterbeurt eerst de liner-notes te lezen, dan kom je alvast 'n beetje in de sfeer.

Welke sfeer verklap ik niet; nogmaals: lees de liner-notes!

avatar van Edwynn
Gek eigenlijk dat liner notes dat doen met de sfeer van een album. Bij de meeste jazzalbums die ik voor het eerst luister, waan ik mij eigenlijk direct in een rokerig café met Amerikaans interieur uit de tijd van de drooglegging, alwaar een combo figuren in de rookwalmen staat de blazen. Na het lezen van de liner notes kom je direct in een andere sfeer. De sfeer die eigenlijk bedoeld is. Ook bij deze van Hancock.

Empyrean Islands is een opgewekt aandoend avontuur. Met vertrouwd werk zoals One Finger Snap. Daarnaast is het ontzettend catchy in het al eerder aangehaalde Cantaloupe Islands met zijn geheimzinnige ritme. En alle registers gaan vervolgens open in de adembenemende afsluiter The Egg.

voltazy
Edwynn schreef:

avatar van midnight boom
Edwynn schreef:

For me the same

avatar van Sandokan-veld
Een jazzplaat die weinig te wensen overlaat: vier topmuzikanten, een onstuimige opener, gevolgd door twee ware krakers (de laatste ook meteen één van de grootste jazzklassiekers die er zijn) en een lekker freaky eindstuk.