BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015)

Canada / Verenigde Staten

3. Six Degrees (3:44)

met Danny Brown

4. Gunshowers (3:06)

met eLZhi

5. Stark's Reality (2:15)
  6. Tone's Rap (3:01)
  7. Mind Playing Tricks (2:40)
  8. Street Knowledge (3:28)

met Tree

9. Ray Gun (3:10)

met DOOM

10. Nuggets of Wisdom (2:14)
  11. Food (3:26)
  12. Experience (2:40)
avatar van niels94
niels94 schreef:
Ergens valt hij toch wat tegen... Ik had echt op een klapper van een plaat gehoopt, maar dat is het toch ook weer niet geworden. Maar het is wel degelijk een zeer fijn album dat lekker wegluistert, met prima raps en een lekker ontspannen instrumentatie. Complimenten ook voor de gastartiesten.

Dit blijft toch zo'n beetje hoe ik er tegenaan kijk, al moet ik zeggen dat het wel echt een fijn album is. Mijn mening staat in deze recensie wat uitgebreider verwoord. Tone's Rap vind ik trouwens wel echt vrij hilarisch.

niels94 schreef:

Mijn mening staat in deze recensie wat uitgebreider verwoord.

Heeft Ghostface weer een nieuw project en alias?

avatar van niels94
Ok dan, en nu met de goede link Die andere mogen jullie ook lezen, hoor

bennerd
Stiekem probeer je zo veel mogelijk te spammen

avatar van Mark17
Iemand die een goede soulzanger of zangeres bij deze muziek kan bedenken? Ik vind de instrumentatie namelijk ijzersterk.

avatar van Harderwiek
Raphael Saadiq!

avatar van MJ_DA_MAN
Prima album. Goede raps van Ghostface (hij lijkt zich te herstellen van een aantal belabberde gastoptredens van de laatste paar jaar) en sfeervolle instrumentaties van BBNG. Sterke gastoptredens van Elzhi en uiteraard DOOM; Tree vind ik dan niet veel aan en Danny Brown is eigenlijk gewoon een verschrikking. Het voelt als een mooi geheel aan, maar de compactheid (korte speelduur) is eigen zowel een kracht als een tekortkoming. Er staan namelijk een aantal wat meer ingetogen nummers op die ik wat minder vind dan de mooi, (sfeer)volle tracks die dit plaatje bevat. Normaal zouden twee à drie sterke nummers dit kunnen compenseren, maar daar is dit album dus tekort voor. Daarom ook een 3,5* i.p.v. 4*, al is het een ruime 3,5*. Ghostface mag dit soort projecten blijven doen, en wellicht zouden andere rappers ook eens aan moeten beginnen aan quasi-uitstapjes.

avatar van Nr.4
Lekker album hoor. Toffe muziek en Ghostface is bijna altijd raak. Elzhi komt ook prima voor de dag.

avatar van Xinray
Aardig album, alhoewel het me iets te tam is allemaal.

avatar van Deranged
Vette track met DOOM.

Ik heb echt zin in een album van deze twee.

Dat zou komen en waar ik nog steeds met smacht op zit te wachten.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb dit album alvast een keer een draai gegeven. Vervolgens keek ik naar buiten en zag daar veel mense. Maar geen enkel hoofd (en ik heb goed zitten observeren) zou oprecht zijn of haar haat richting deze plaat kunnen uitten.

Prachtige band is dat toch BADBADNOTGOOD. Geen jazz, geen hiphop of funk, geen soul maar gewoon een prachtige versmelting van diepe bassen, ingetogen of dan juist meer extrovert gedrum. Het levert spanning op, het broeit.

Ghostface Killah, wellicht het enige overgebleven lid van de Clan, die nog geloofwaardig overkomt als 's werelds grootste maffiabaron past als geen ander (wellicht die huidige geweldenaar Action Bronson) op dit soort vol overtuiging gespeelde onderwereldjazz.

Het zijn fijne tijden voor tijdreizigers die even willen loeren naar 2015.

avatar van Timmie
Klinkt goed!

avatar van Johnny Marr
Chill album. 'Food' is m'n favoriet. Danny Brown blijft wel één van de meest irritante rappers ooit, niet om aan te horen, ook hier niet helaas.

avatar van Johnny Marr
Dit album is GOODGOODNOTBAD. Wat is Ghostface toch een baas.

bennerd
Ghostface is zeker een baas, maar ik kan niets met het instrumentale gedeelte hier.

bennerd schreef:

Jammer maar helaas. Ik vind de instrumentatie juist uitermate sfeervol en beklijvend. Je hoort zelfs bijna niet dat het is ingespeeld door een band, vind ik persoonlijk.

avatar van Johnny Marr
Eén van m'n meest gedraaide platen van dit jaar tot nu toe. Deze gaat zo goed als zeker mijn jaarlijstje halen. Prachtige muziekjes, heerlijke spits van Ghostface en de vlotte/korte speelduur is ook een pluspunt.

avatar van soer1988
Ghostface is on fire! Twelve reasons to die, 36 seasons en dit album stuk voor stuk geniaal!!!!

soer1988 schreef:

36 Seasons ken ik nog niet, maar full on agree met die andere twee. Verhoogd naar de volle mep deze, want ik zet 'm nog maandelijks op en dat heb ik met niet veel platen. Ghostface is on fireeee, zeker weten!!!

Johnny Marr schreef:

Het kwartje omtrent Danny Brown is ondertussen helemaal gevallen bij mij. Geweldige rapper juist.

Rudi1984
Nog maar weer eens geprobeerd, maar het blijft de minste van de moderne Ghosts. Wat overigens zeker geen schande is, gezien zijn hoge gemiddeldes.

Maar waar ze hier mikken op een fijne, chille sfeer slaat het regelmatig door naar saaie niemendalletjes. Prima voor op de achtergrond, maar met weinig tot geen hoogtepunten.

Dat kan hij beter.

avatar van Johnny Marr
Voor mij blijft dit zeker en vast het allerbeste wat Ghost de laatste 15 jaar op plaat heeft gezwierd. En hij heeft na Supreme Clientele nog heel wat prachtigs op de mensheid losgelaten hoor, wees gerust. Wat een baasje.

Maar toch, waarom ik zo'n klik heb met deze, vanaf quasi de eerste luisterbeurt al, het is mij ook een raadsel. "Zo bijzonder is dit toch allemaal niet", zou je denken. En toch is dit album uitgegroeid tot één van m'n absolute favorieten van het nieuwe millenium tot nu toe. De zwoele beats van BBNG. De vurige, soms zelfs agressieve spits van Ghostface. Ik zwicht er helemaal voor. Wat ook vaststaat is dat dit één van m'n meest gedraaide platen ooit is, ik kan 'm haast dromen.

Dikke props voor Ghost en BADBADNOTGOOD, bedankt voor deze verrijking van mijn muzikale wereld

Rudi1984
Ondanks m’n afwijkende mening mooi om te lezen hoor, Johnny Marr. Niets zo fijn als zo kunnen opgaan in een plaat, vooral als het een beetje als jouw plaat voelt. Binnen de hiphop heb ik dat nog steeds met The W, waar bijna elke noot me raakt maar de meesten hun schouders ervoor ophalen.

Je ‘moet’ trouwens wel snel eens aan de 36 Seasons hoor, als je dat nog niet hebt gedaan. Dat vind ik nou een heerlijke in deze lijn.

Rudi1984 schreef:

Dat klopt. 36 Seasons moet ik inderdaad dringend eens gaan checken.

En dit voelt wel een beetje aan als 'mijn' plaat ja. Een echte Johnny Marr-classic

avatar van luigifort
Johnny Marr schreef:

Dat klopt. 36 Seasons moet ik inderdaad dringend eens gaan checken.

CERTIFIED JOHNNY MARR CLASSIC

avatar van AOVV
Fijne samenwerking tussen BADBADNOTGOOD, een Canadees instrumentaal hip-hopcollectief, en Ghostface Killah, befaamd, vermaard, beroemd en berucht van Wu-Tang Clan. De instrumentatie is behoorlijk mellow en jazzy, ideaal om een halfuurtje lekker te ontspannen. De wat agressievere rapstijl van Ghostface Killah zorgt voor een aardig contrast; ik vind hem sowieso een sterke MC, dus wat dat betreft zit het wel snor.

Ook de gastartiesten, met Danny Brown en MF Doom op kop, doen het goed. Toch wordt het nooit écht geweldig, naar mijn mening. Een plaatje om te onthouden is het zeker wel, en bij gelegenheid zal deze nog wel 'ns een rondje draaien ten huize AOVV.

3,5 sterren

avatar van coolaid
Heb deze gekocht op vinyl zonder Ghostface Killah, enkel de instrumentale tracks. Fijn plaatje.