Harmonia - Musik von Harmonia (1974)

West-Duitsland

5. Ohrwurm (5:06)
  6. Ahoi! (5:00)
  7. Veterano (3:55)
  8. Hausmusik (4:20)
Ik krijg bij Sehr Komisch (moet volgens mij Kosmisch zijn, maar goed) echt kippenvel. Wat een mooie diepe klanken.

Sowieso Harmonia

avatar van Toon1
Harmonia... ik weet nog altijd niet goed wat ik er mee aan moet. Vind het allesbehalve slechte muziek, maar eigenlijk wel één van de zwakkere krautrockbands. Ik vind het gedateerder klinken dan andere krautrockplaten (om een of andere reden), en het lijkt gewoon té veel op Kraftwerk. Misschien nog maar eens wat luisterbeurten gunnen.

Ik vind het wel een stuk beter dan de vroege platen van Kraftwerk, waar dit het meest op lijkt. Intrigerender, mooier, dieper, etc.

avatar van schizodeclown
Opzich bevalt me dit wel, maar ik explore tot nu toe een hoop elec. krautrock, dus me vraag is: Is dit alleen goed voor zijn tijd, ivm met het enorme aanbod electronische muziek tegenwoordig? Of is het ook echt tijdloos?

avatar van Toon1
Voor mij persoonlijk is het toch wel dat eerste, zoals gezegd vind ik te plaat eigenlijk een beetje te gedateerd klinken. Maar wel nog steeds leuk voor een krautrockliefhebber.

avatar van schizodeclown
Aan de andere kant kan dat natuurlijk ook wel in zijn voordeel werken, dat oude. Ik bedoel zoals je weet kan het ongetwijfeld zijn charme hebben.
Ik denk dat het dan toch weer wat aankomt op persoonlijke smaak.

avatar van Lennonlover
Enige zwakke punt van dit album is Sehr Komisch, vind ik. De sterke nummers zijn Watussi en Sonnenschein en Dino.

Toon1 schreef:

Hmmm. Niet akkoord eigenlijk. Vooral in de ritmes en bassen hoor je echt waar deze muziek tien, twintig jaar later naartoe zou gaan. Ik vind dit tijdloos. Oud, dat wel. Maar niet gedateerd.

avatar van luc011190
herman schreef:

Sowieso Harmonia

Inderdaad zeg, wat een heldenband. De invloed van krautrock in het algemeen is al ontzettend groot, echt onvoorstelbaar dat veel van die platen uit de jaren 70 komen, en in deze band is dan zo goed als de scene gevestigd (Kraftwerk en Neu! in de persoon van Rother en Cluster in de personen van Moebius en Roedelius). Als later ook Eno, een van de allergrootsten naar mijn mening, nog aan deze band wordt toegevoegd, heb je eigenlijk het fundament van de hedendaagse elektronische muziek bij elkaar.

Ik ben net aan de eerste track gekomen, en ik dacht: die ken ik ergens van. Na even speurwerk bleek het van James Holden (at the controls) te zijn. Grappig en eigenlijk toevallig dat ik hier op ben gekomen. Nu de rest maar eens checken

avatar van Booyo
Ongeloofelijk dat dit uit '74 komt zeg.. Vind het ook absoluut niet gedateerd klinken. Net voor de eerste keer beluisterd, heb het idee dat dat veel te vroeg is voor een beoordeling, dus die laat ik nog maar even achterwege

avatar van Lennonlover
Mijn ervaring met deze soort muziek is 'what you see is what you get'. Net zoals Neu of La Dusseldorf is het makkelijk beluisterbaar en is er niet zo veel achter te zoeken of te vinden. Met drie-vier luisterbeurten heb je genoeg om je oordeel te vellen.

avatar van Martin Visser
Watussi is terug te horen op Clean Coloured Wire van The Engineers, op het album Engineers - Three Fact Fader (2009). Die plaat kende ik al. Nu leer ik met terugwerkende kracht ook Harmonia kennen. Neu! vond ik al tof, dit zal ik ook wel gaan waarderen.

avatar van Gerards Dream
Nooit geweten dat er achter een fles met allesreiniger een heerlijk album schuil ging. Het laat mooi horen hoe Duitsers het experiment aangaan met Electronica die anno 1974 beschikbaar was. Je hoort duidelijk dat de heren het experiment met de machines aangaan met als resultaat een prima luster trip waar het oorsmeer als sneeuw onder de zon verdwijnt. Waar een fles allesreiniger niet goed voor is. De volgende keer als ik bij het Kruidvat ben zal ik anders aankijken naar fessen met een chemisch goedje erin.

avatar van pinguin#13
Heerlijk tripperig plaatje dat mij via Spotify toevallig is komen aan waaien. Nu luister ik er regelmatig naar. Far out! Of zal ik zeggen ganz toll! Cirkelvormige patronen waar pulserend op voortgeborduurd wordt. Plaat om je helemaal op te laten gaan…

avatar van Jazper
herman schreef:

Bij mijn versie staat op de hoes Sehr Kosmisch, maar op de plaat zelf staat Sehr Komisch.
Grappig.