Dutch Steel (2014)

Rock / Metal
Label: Tone Float

1. Picture - Eternal Dark (3:41)
  2. Sword - Excalibur (4:26)
  3. Frankenstein - Jesus (4:02)
  4. Exciter - All Night in Red Light (4:29)
  5. Sad Iron - Powertrash (5:15)
  6. Highway Chile - Fever (3:56)
  7. Vortex - Open the Gate (3:32)
  8. Gilgamesj - Revolution (4:24)
  9. Martyr - Speed of Samurai (4:49)
  10. Angus - Warriors of the World (5:17)
  11. Vault - Behind the Walls of Death (4:14)
  12. Elise - Seven Witches (4:45)
  13. Vopo's - Conquer (4:26)
  14. Seducer - Torcher (4:18)
  15. Proud Existence - The Trial (7:41)
  16. Defender - City Ad Mortis (4:20)
  17. Highway Chile - Midnight Delight (6:00)
  18. Picture - Bombers (4:25)
  19. Allied Forces - Attack (3:03)
  20. Hammerhawk - Discovery (5:47)
  21. Dark Wizard - Trip to Doom (4:26)
  22. Future Tense - Condemned to the Gallow (5:28)
  23. Ear Danger - Beelzebub's Friend (3:32)
  24. Highway Chile - Bite in Anger (5:21)
  25. Emerald - Suicide (4:11)
  26. Together - Playing Games (2:11)
  27. Lady - Angels of Beware (6:27)
  28. Valkyrie - Ancient Steel (5:50)
  29. Final Heiress - You're in My Heart (3:33)
  30. Impact - Misantrope (3:48)
  31. Black Knight - I'm the One to Blame (4:30)
  32. Warwick - I Want to Live (2:32)
  33. Savage - Starbreaker (4:28)
  34. Aggressor - Profession of Violence (6:18)
avatar van da dude
Potverdikkie wat is dit een mooi boxje! Barstenvol met jeugdhelden en vroege liefdes is dit een feest van herkenning. Een initiatief van Robert Haagsma, die ook de tracklist heeft samengesteld. Bertus Westerhuis, die overigens ook meespeelt hierop, in Frankenstein, heeft de nummers vervolgens stuk voor stuk zeer verdienstelijk opgepoetst. In een enkel geval naar de mogelijkheden die het bronmateriaal toelieten, maar grotendeels is de geluidskwaliteit goed tot zeer goed.

2 CD's, verpakt in een kartonnen doosje, met een zeer uitgebreid boekwerk, waarin een voorwoord van Robert en vervolgens van iedere band een uitgebreide beschrijving met namen van bandleden, uitgebracht werk etc. Tot in de puntjes verzorgd, zelfs over het catalogusnummer (TF666) is nagedacht! Had ik al gezegd dat dit een heel erg mooi boxje is?

Oh, en voor de vinylfetisjisten komt deze box in februari in een oplage van 666 stuks beschikbaar, op 3 LP's in rood, wit en blauw.

Een flink deel van dit materiaal is niet of nauwelijks meer te vinden, en zeker niet in deze kwaliteit. Hoewel ik toch de nodige nummers al ken/heb, op vinyl of in een enkel geval op CD of zelfs de originele demo (Valkyrie) op cassette (jawel), missen er ook een hoop. Bijvoorbeeld Defender. Of, ook mooi, Lady. Het nummer Angels of Beware kende ik al van Frankie Woodhouse's Something in the Air, in een iets afwijkende versie. In feite speelt heel Lady overigens mee op dat album, zo leer ik nu. Wat een geweldig boxje is dit zeg! En dan heb ik het nog helemaal niet over mijn helden Together gehad. En Martyr. En Emerald's kippenvel-ballad.

Toch ook veel nieuwe ontdekkingen, zoals bijvoorbeeld het sterk door Metallica's Kill 'em All beïnvloedde Powertrash van Sad Iron, Savage en Final Heiress.

Mocht er al voorzichtig gedacht worden over een vervolg: ik houd me aanbevolen. Robert, bedankt voor deze trip down memory lane!

avatar van gigage
Sword -Excalibur Savage- starbreaker

avatar van Droombolus
da dude schreef:

Berthus, met een h dus ..... , uut Nieuwleus'n. Het is altijd weer een genot om in zijn studio op te mogen nemen.

avatar van Lonesome Crow
In welk tijdsvak liggen deze opnames ?
Ligt de nadruk op de vroege jaren '80 of gaat het door tot eind jaren '80 ?

Lonesome Crow schreef:
In welk tijdsvak liggen deze opnames ? Ligt de nadruk op de vroege jaren '80 of gaat het door tot eind jaren '80 ?

Heb ik even voor je nagekeken: de nummers dateren van 1980 tot 1988, waarbij inderdaad de nadruk op de periode '82-'86 ligt. Ik weet niet precies wat de achterliggende reden van je vraag is, maar verwacht geen thrash, death etc. Ik denk dat het eerder genoemde Powertrash van Sad Iron wel zo ongeveer het hardste nummer is wat er op staat (check hier bijvoorbeeld in lagere kwaliteit).

avatar van Lonesome Crow
Was gewoon benieuwd, veel namen ken ik niet maar ik volgde de Nederlandse bandjes niet zo in die tijd.
Heb vrijwel niets met thrash, death etc dus mooi dat dat er vrijwel niet opstaat.
Ik ga een aanschaf zeker overwegen !
Volgens mij heb ik Sword weleens gezien in een kroegje in Amsterdam en Angus op een festival in Krommenie.
Oh ja, Hammerhawk ook als voorprogramma van Bodine in Heemskerk in 1983.
Picture is wel de meest bekende naam, helaas nooit live gezien.
Jammer dat Vandale er niet tussen staat, hun eerste singeltje is nml nooit op CD uitgebracht (misschien op een volgende release Robert ?).

avatar van da dude
Ik denk dat deze inderdaad vooral (of misschien wel extra) leuk is als je in die tijd die bands live hebt gezien. Sword heb ik ook nog meegemaakt (maar dan wel toen ze al Jewel heetten, hun La Morta demo ligt hier nog ergens rond te slingeren in een doos). En Hammerhawk ook. Verder Martyr een paar keer gezien, Future Tense en Emerald allebei een keer en Together nogal vaak (maar niet vaak genoeg ). Helaas de reunie op het Very 'Eavy gemist, maar er ontbrak dan ook een flink deel van de band. Zal wel nooit meer goed komen ben ik bang.

In het boekje zegt Robert nog wel dat bands als Bodine, Vengeance en Vandale er niet opstaan omdat die "goed verkrijgbaar" zouden zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat het meer vastzit op royalties, dus dan zal die eerste Vandale single er ook wel niet in zitten, mocht het tot een deel twee komen. Maar misschien (hopelijk) heb ik het mis.

Terug in de tijd !
Die sfeer, geweldig toen hardrock en metal nog gevrijwaard waren van andere muzikale stromingen.
Puntsgewijs 34 songs opsommen is geen doen, ik verdeel het in 4 porties.

1 Picture - Eternal Dark (1983)
Titelnummer van alweer hun 4de LP.
Ietwat logge song met een sterk refrein, zanger Pete Lovell is duidelijk minder als de vorige zanger (Shmoulik Avigal) die op het voorgaande album "Diamond Dreamer" de sterren van de hemel zong.

2 Sword - Excalibur (single,1983)
Geweldige bassist trouwens ook, wat jammer dat ze maar 1 single hebben gemaakt.
Lijkt wel wat op de vroege Loudness (Sexy Woman bv), echter minder gestructureerd.

3 Frankenstein - Jesus (single 1984)
De ronduit slechte zang en dito produktie verpesten het nogal.
Het Hallejujah tussenstukje gevolgd door een mooie gitaarsolo is wel top, had meer in gezeten.

4 Exciter - All Night in Red Light (single, 1982)
Gedegen hardrock met een hoog NWOBHM-gehalte.
Het refrein neigt tot meezingen.

5 Sad Iron - Powertrash (1985)
Lekkere old-school speed-metal, de song doet zijn naam eer aan.
Ze hadden al 1 LP uitgebracht en namen voor Mausoleum Records het album "The Antichrist" op waar dit van afkomstig is.
Het label ging echter failliet en hun 2de album is nooit uitgebracht.

6. Highway Chile - Fever (12",1983)
Internationale allure heeft het, melodieus en staat als een huis.
Ietwat bombastisch, alles klopt aan "Fever".
Alleen als 12" uitgebracht destijds.

7 Vortex - Open the Gate (1986)
Titelnummer van hun eerste LP.
Nerveuze creepy zang op een nogal nietszeggende song.
Dendert in 1 tempo maar door met fantasieloos gitaarwerk.
Doet instrumentaal aan Girlschool denken die dat gerag al 6 jaar eerder deden.

8 Gilgamesj - Revolution (1984)
Meer gewone melodieuze rock met stevige solos.
Verzorgd, muzikaal goed uitgedacht.
Afkomstig van hun enigste plaatwerk, een EP (Take One) uitgebracht op het roemruchte Rave-On Records.

Tot dusver Sword, Highway Chile en Gilgamesj als uitschieters.
Wordt vervolgt.....

avatar van gigage
Mooie omschrijving
De bands die ik eigenlijk nog mis op deze verzamelaar zijn degene die eind '83 bij Veronica's Countdown Café 4 vrijdagen in één maand te gast waren, zoals o.a. Horizon, Hammerhead en Boulevard. Maar het kan goed zijn dat daar geen singles van verschenen zijn, eigenlijk.

avatar van Lonesome Crow
9 Martyr - Speed of Samurai (1984)
Afkomstig van hun debuut LP, afwisselende power-metal waarbij vooral de instrumentale stukken indruk maken die wat aan Maiden doen denken.
Tempowisselingen en een zanger die zijn stem in de lage regionen gebruikt of heel hoog, prima !

10 Angus - Warriors of the World (1987)
Ik heb nog met de zanger / gitarist gewerkt (niet muzikaal, in een magazijn haha), Bert ging later progressievere hardrock maken.
Dat is hier nog niet te horen, wel een gedegen mid-tempo song die blijft boeien in vooral het 2de gedeelte met mooie overgangen.
Staat op hun 2de album, het label van platenzaak Boudisque had ze onder contract maar Angus moest plaats maken voor de Trockener Kecks waar Megaton zwaar op ging inzetten.
Dat frusteerde de zanger 10 jaar later nog steeds, zo zei hij destijds tegen me.

11 Vault - Behind the Walls of Death (1985)
Redelijk traditionele NWOBHM waarvan je denkt dat het uit begin jaren'80 komt als je het hoort.
Heeft niet echt iets speciaals, afkomstig van hun 2de album opgenomen in 1985 die pas in 2002 het levenslicht zag.

12 Elise - Seven Witches (demo, 1986)
Melodieuze voortkabbelende hardrock, mooi uitgesponnen instrumentaal stuk.
Voor een demo klinkt het zeer goed, zelfs toetsen te horen.
De zang is ondergeschikt aan de sfeer, knap gedaan.

13 Vopo's - Conquer (1983)
Begonnen als punkband, afkomstig van hun 2de album welke als een crossover punk/metal album wordt gezien.
Redelijke song, gaat echter helemaal mis als de gitaristen proberen te soleren.
Nogal vals, kan je je aan ergeren maar is ergens ook wel amusant.

14 Seducer - Torcher (1984)
Meer gewone rock, bevat leuke stukjes maar meer ook niet.
Rommelig ingespeeld, leden duiken later op in Highway Chile en Sleez Beez.
Afkomstig van de originele "Dutch Steel" LP.

15 Proud Existence - The Trial (1988)
Het langste nummer (7:41) op deze verzamelaar wat redelijk verpest wordt door de slechte zang.
Jammer, instrumentaal in orde met genoeg variatie in harde en zachte stukken.
Te vinden op hun enigste uitgekomen LP, check die hoes

16 Defender - City Ad Mortis (EP, 1987)
Up-tempo en melodieus, neigt soms naar speed metal.
Jammer van die hoge uithalen, erg goed geproduceerd met mooie twin gitaar solo.

17 Highway Chile - Midnight Delight (radio, 1981)
Live opgenomen bij Vara's popkrant.
Geweldige powerballad zonder klef te zijn, Higway Chile was toch wel een klasse apart.
Mysterieus dreigend begin om daarna over je heen te walsen, voor zover ik weet bestaat er geen studio versie van.

Hoogtepunten zijn Martyr, Elise en weer Highway Chile.
Wordt vervolgt.....

buizen
Leuk initiatief van die mannen uit het oosten. Echt geweldig in deze tijd: een verzamelalbum met metal-/rockbands uit de regio. Overijssel-Salland/Drenthe..
Berthus Westerhuis, ...., ......., goh er staan zelfs opnamen van Warwick nog op.
Jammer dat Frankenstein zelf nooit echt internationaal is doorgebroken, een steengoede band!

avatar van Droombolus
Berthus en Roelof ( de bassist ) zijn sinds een jaar of wat weer herenigd in Jurassic Park

avatar van Lonesome Crow
Heeft even geduurd maar hier begint CD 2.

18 Picture - Bombers (1980)
Afkomstig van het debuut, de vroegste NWOBHM van Nederlandse bodem.
Alle aspecten ervan zitten erin, rustig intro / vertragende slepende instrumentaal stuk en strakke riffs.
Top !

19 Allied Forces - Attack (1984)
Uitstekende up-tempo metal waarbij de drummer de meeste indruk maakt, stond op de originele "Dutch Steel" LP.

20 Hammerhawk - Discovery (1984)
Een groot gedeelte wordt in beslag genomen door het mooie melodieuze instrumentale Iron Maiden-achtige tussenstuk.
Verder vrij rechttoe rechtaan maar dat irriteert niet.
Verder zou je zweren dat Lemmy hier gewoon op zingt maar daar ga ik niet van uit !

21 Dark Wizard - Trip to Doom (1984)
Een matige song die een beetje verzuipt in een geluidstechnische brei, dat niemand in de band echt uitblinkt maakt het er ook niet beter op.
Afkomstig van hun eerste plaatwerk wat uitkwam op Mausuleum Records, platen van dat label werden vroeger door de Aardschok regelmatig de grond in geboord.

22 Future Tense - Condemned to the Gallow (1984)
Titelnummer van hun mini-LP wat in die jaren als enige release het levenslicht zag.
Overdreven veel pathos en "over the top", Manowar zou ermee weg komen maar Future Tense heeft bij lange na de muzikale kwaliteiten er niet voor.

23 Ear Danger - Beelzebub's Friend (demo, 1983)
Door de slechte geluidskwaliteit hoor je gewoon een hele lekkere melodieuze speed-metal song.
Mooie beheerste gitaarsolo's en wat is het leven toch onrechtvaardig want toen het er echt om ging nooit iets uitgebracht officieel (op een track op een verzamelalbum na).

avatar van Lonesome Crow
24 Highway Chile - Bite in Anger (radio, 1981)
Wie kent dat nog, opgenomen door Vara's Popkrant ? Een live uitvoering zonder publiek, deze up-tempo song wordt zeer strak uitgevoerd en de gitaarduels zijn om van te smullen zo fel en gedreven !

25 Emerald - Suicide (1985)
Veel dramatiek in deze ballad, indrukwekkende hoge zang van ene Bert Kivits maar nogal clichématig uitgevoerd.

26 Together - Playing Games (1985)
Een 13 in een dozijn song welke in het begin van de NWOBHM nog wel kon maar 5 jaar later al achterhaald klonk, het bleef bij een release van een 12" op Mausuleum Records voor deze band.

27 Lady - Angels of Beware (1982)
Indrukwekkende progressieve song, pure "cult" dit inclusief jaren '60 klinkende orgel.
Begint rustig maar al snel felle tempoversnellingen including hoge kopstem en veel gesoleer.
Erg apart dit, ondanks de matige productie 1 van de hoogtepunten !

28 Valkyrie - Ancient Steel (demo, 1986)
Doet sterk aan "Secret of Steel" denken van Manowar die er 3 jaar eerder mee kwamen.
In alles stukken minder als die uitvoering, en dan blijft er weinig over.

29 Final Heiress - You're in My Heart (1984)
Het bleef slechts bij 1 uitgebrachte single toendertijd, alsof Phil Spector met zijn Wall of Sound benadering dit geproduceerd heeft zo klinkt het.
Mooie twist aan het eind die wel wat langer had kunnen duren.

avatar van Lonesome Crow
30 Impact - Misantrope (1982)
Een mooie duistere donkere gitaarsound (en bijpassende zang) op een song die het meer van de sfeer moet hebben, met een rommelige vreemde gitaarsolo met af en toe een valse noot.
Uitstekend geproduceerd door Rave-On Records huisproducer Jac. Hustinx, dat label bracht vooral veelal prima 12" platen op de markt.

31 Black Knight - I'm the One to Blame (demo, 1987)
Voor 1987 klinkt dit al erg achterhaald, dezelfde hakkende riff tot vervelends toe herhaald en ronduit slechte zang. Instrumentaal tussenstuk met tempoversnellingen wel aardig maar kan er verder weinig mee.

32 Warwick - I Want to Live (1983)
Prima melodieuze hardrocksong, commercieel klinkend en het was ook een single die om onbekende redenen nooit is uitgebracht wat tevens het einde van deze band betekende.

33 Savage - Starbreaker (demo, 1982)
Diverse leden hiervan doken later op in Horizon, de song begint nogal standaard met beroerde zang maar het lange solostuk is indrukwekkend doet wat aan Accept denken in hun beste dagen.

34 Aggressor - Profession of Violence (demo, 1982)
Beheerst gespeeld dit lange complexe nummer, enigzins hypnotiserend dat lange instrumentale stuk.
Geweldige afsluiter dit, zit erg veel in !

Gewoon aanschaffen deze box, van mij mogen er wel meer van deze verzamelaars verschijnen.

avatar van da dude
Leuk om die uitgebreide beschrijvingen per nummer te lezen, Lonesome Crow! Veel werk, maar het wordt absoluut gewaardeerd

En met je conclusie ben ik het helemaal eens, maar dat was al wel duidelijk denk ik

avatar van Lonesome Crow
Thanks da dude, doe ik ook om grip te krijgen op het gebodene.
Bij de Metal For Muthas verzamelaars heb ik hetzelfde gedaan, nu ga ik elke band af om te kijken of er nog albums zijn die ik op MM kan plaatsen.
De hardrock vanaf eind jaren'70 tot eind jaren '80 (eigenlijk tot de grunge rage) in kaart brengen, erg leuk om te doen.

avatar van freakey
Lonesome Crow schreef:
...2 Sword - Excalibur (single,1983)
Een uithangbord voor de klassiek geschoolde gitarist Henky Bakker, razendsnelle solos vliegen je om de oren. Geweldige bassist trouwens ook, wat jammer dat ze maar 1 single hebben gemaakt.......

hier is nog wat meer te vinden op de cd reissue als bonustracks:
Jewel - La Morta (1988)

Wat een mooie box met heel veel gave songs. Niet alles nummers zijn goed, maar dat is ook logisch als je zoveel bands van vroeger wil laten horen. Twee nummers van Picture en Highway Chile vind ik eigenlijk overbodig, vooral omdat het 2de nummer een stuk minder is.