Kate Bush - The Sensual World (1989)

Label: EMI

1. The Sensual World (3:57)
  2. Love and Anger (4:42)
  3. The Fog (5:06)
  4. Reaching Out (3:12)
  5. Heads We're Dancing (5:21)
  6. Deeper Understanding (4:46)
  7. Between a Man and a Woman (3:30)
  8. Never Be Mine (3:44)
  9. Rocket's Tail (4:07)
  10. This Woman's Work (3:38)
  11. Walk Straight Down the Middle * (3:48)
Ziegler
Volgens mij is er alleen een nieuwe master van de lp versie gemaakt.

Ziegler
Ik heb toch nog even wat gezocht en ik heb gelijk. Zie o.a.:

Kate Bush - Director's Cut (Collector's Edition) (CD, Album, Album, Album) at Discogs

Bij Red Shoes staat nadrukkelijk 'remastered'. Bij 'the sensueel world' niet.

Stijn_Slayer
Heb ook even gezocht. Op de achterkant van The Director's Cut staat inderdaad alleen 'remastered' achter The Red Shoes. Vreemde actie eigenlijk, maargoed.

Ziegler
Ze was niet tevreden over het geluid van the red shoes. Had iets te maken met de digitale opname als ik het goed begrijp.

avatar van Lexcoaster
En toch staan op Director's Cut nummers van The Sensual World? Die heeft ze dus niet geremastered? Ik begrijp er de ballen van.

Ziegler
We hebben het over de collectors edition. Daar wordt een kopie van the sensual world en the red shows meegeleverd. Die laatste geremastered, de eerste niet.
De 'remakes' op the director's cut zijn niet zozeer geremastered als wel opnieuw gedaan.

avatar van Lexcoaster
Vrij gecompliceerd allemaal, maar ik denk dat ik het begin te begrijpen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Goed album van Kate maar ook niet meer dan dat, haalt het in ieder geval niet t.o.v haar debuut en Hounds Of Love.
The Sensual World blijft een prachtige opener en The Fog met het fraaie viool werk van Nigel Kennedy ook, deze nummers springen er samen met Heads We"re Dancing bovenuit.
Met Kennedy en Trio Bulgarka in de gelederen is de muziek van Kate Bush in enkele nummers wel gevarieerder geworden.
Love And Anger, Rocket"s Tail en de afsluiter Walk Straight Down The Middle doen mij dan weer weinig tot niets.

avatar van rock-rick
Ik heb het idee dat deze de komende tijd nog veel in waardering gaat groeien hier. Ik kan wel al vaststellen dat This Woman's Work en vooral Never Be Mine twee van de mooiste liedjes van Kate zijn.

TheArtfulDodger
Geweldige zangeres/muzikante, Kate Bush, en bovendien een uitzonderlijk goede danseres.

Mijn favoriete tracks van dit album zijn The Sensual World, Love And Anger, The Fog, Rocket's
Tail, This Woman's Work en Walk Straight Down The Middle.

TheArtfulDodger
If I let you go you slip into the fog...

...en zo voelt het ook dit zesde album van Kate Bush, als een mist zo dik dat ie als rook door het sleutelgat van je voordeur kringelt. Was haar Hounds of Love een meer open album, glooiend en gevarieerd als het Engelse landschap, The Sensual World is donkerder van aard, kil als het Victoriaanse Engeland, de mistige straten en steegjes van Londen. Zelfs het artwork is donker; ravenzwart met koperkleurige letters.

Grijsgedraaid in de herfst van 1989, zo grijs als een dichte mist...

Ozric Spacefolk
Even wat Kate Bush inhalen hoor. Ik heb bijna haar hele discografie op mijn harde schijf, maar nooit aan toegekomen. Wat erg eigenlijk.

Misschien dat ik deze zelfs ooit op lp had. Nu ja, hoe dan ook, ik vind dit een heerlijke, mooie, kalme en wat zware plaat. Niet vervelend zwaar, maar aangenaam zwaar.
Heerlijk voor de herfst. Mooiste nummer vind ik vooralsnog Deeper Understanding, maar eigenlijk is de hele plaat erg goed. De nummers passen goed bij elkaar. Er is een mooie samenhang.

Ozric Spacefolk
Oh ja, en het baswerk van John Giblin is zoals gewoonlijk om van te smullen.

avatar van edje1969
Kate Bush is wel een klasse apart binnen de muziekwereld. Tijdloos en direct herkenbaar. Eerste helft van dit album is erg sterk. Daarna verlies ik de aandacht tot het juweeltje This Woman's Work voorbij komt. '89 was een goed jaar wat albums betreft....

avatar van borland
De elektronische drums die zo populair waren in de jaren 80 verzieken het geluid van deze geweldige plaat. Steven Wilson heeft van verschillende groepen zoals Yes en King Crimson de originale platen geremixt met een geweldig resultaat. Hopelijk heeft hij tijd om deze ook te doen en dan met echte drums.

avatar van meneer
Sinds lange, lange tijd weer opstaan. Echt een Goed Muziekstuk. Ik weet nog - toen deze uitkwam - dat ik het niks vond. Kwam vooral door het Trio Bulgarka. Een soort switch die ik toen niet kon waarderen. Ik denk vooral omdat ik nog helemaal vol was van 'The Hounds of Love'.

Ergens is hier ook een mooie sensualiteit zoals Bush het alleen kan overbrengen en die zeker ook bij mij binnenkomt. Maar toentertijd wat heftig. Een zeer Vrouwelijk Album, zowel in tekst, zang als gevoel.

Een aantal jaren geleden zeker wel het album 'The Director's Cut' veel gedraaid en ook gewaardeerd. Maar ik keer nu weer eens terug naar dit album. En het blijft een zeer vrouwelijk album, die ik nu beter kan accepteren. Maar sensueel blijft ze. Dat kunnen maar weinig vrouwen zo mooi muzikaal overbrengen..

De afgelopen dagen heb ik dit album regelmatig beluisterd. Het leek in eerste instantie een mindere worp te zijn na haar voorgaande albums maar The Sensual World begint zijn schoonheid aan me te openbaren. Fijne ontdekking.

Rode Zomerzon schreef:

Ik vind dit album zeer sterk en inderdaad op deze MM krijgt deze niet zo'n goede beoordeling.
Maar eigenlijk is alles wat Kate Bush heeft uitgebracht van een hoog niveau. Straffe Madam vind ik

avatar van Deranged
Zou met gemak eeuwig kunnen leven in een universum waar deze muziek bestaat.

In dienst van deze muziek voor altijd.

avatar van Deranged
Love and Anger schaar ik onder de gigantische tracks van deze grande dame.
Straffe Madam

Dekt de lading ook wel aardig.

avatar van Gert1980
Ook dit album kan ik net als The Red Shoes erg waarderen. Eerlijk? Ik draai ze vaker dan bijvoorbeeld The Kick Inside en Hounds of Love. Wat niet wil zeggen dat ik die albums niet goed vind, maar misschien heb ik die vroeger ook wel té grijs gedraaid!?
The Sensual World, Love and Anger, The Fog, Reaching Out, Deeper Understanding, This Woman's Work, Never Be Mine... ik vind het allemaal erg mooi en fijn om naar te luisteren. Misschien is dat het ook wel, dit album en The Red Shoes zijn vrij toegankelijk in vergelijking met sommige andere albums van la Bush, waardoor ik ze makkelijker op zet. Maar dat neemt niet weg dat ik het ook echt mooie albums vind.

avatar van Deranged
Bevangen in het spanningsveld van de zinderende erotiek zelden zo expliciet maar toch smaakvol gebracht.

Als het komt op rauwe hitsigheid heeft pure emotie wel de overhand.

avatar van Dibbel
Die rauwe hitsigheid hoor ik niet zo eigenlijk . Maar ze mag gerust langskomen (nog steeds) .

Kate Bush kan natuurlijk geen zwakke albums maken. Ook deze is gewoon goed hoor en met de productie is ook niks mis. Ik ken wel ergere (veel ergere) jaren 80 blikkerig-gevallen.
Paar keer gedraaid weer, maar The Sensual World, The Fog, Reaching Out en This Woman's Work zijn toch wel weer erg mooi.
Ik vind dat Trio Bulgarka dus wel een toevoeging.
Kom er nog verder op terug.

Eliasliefhebber
This woman's work is echt een meesterwerk zeg. Mensen slapen op Kate Bush.

avatar van Roxy6
Nadat Kate Bush zich met “The Hounds of love” volledig had gerevancheerd ten opzichte van diens voorganger “The Dreaming", heeft het grote publiek haar weer in de armen gesloten.
Desalniettemin nam ze een flinke pauze en kwam na vier jaar in 1989 terug met “The Sensual World”, haar meest, persoonlijke, eerlijke en vrouwelijke album zoals ze het zelf omschreef.
En dat is goed te horen! Niet in de minste plaats door de uitbundige bijdragen van het Trio Bulgarka.
Naast dit genoemde trio wist Kate weer een keur aan internationaal vermaarde musici aan zich te binden voor dit project waaronder David Gilmour en Nigel Kennedy.
De internationale pers schreef lovende Recensies en het album bereikte de tweede plaats in de Britse album charts.

De titeltrack “The Sensual World” opent het album, luidende klokken met muziek die komt aanrollen als golf in de branding bepalen de sfeer met een mmmmmmm mompelende ~Bush daar overheen.
Het prachtige nummer ontvouwt zich dan als een bloem, Ierse instrumenten en een folk-achtige sfeer zijn tevens aanvullende bestanddelen van een ingenieus geweven muziektapijt.
Het nummer is gebased op de “Ulysses” van James Joyce, Kate schreef wel een persoonlijke monoloog om auteursrechten te waarborgen.

Later heeft La Bush het nummer opnieuw opgenomen en als “Flower of the mountain” , met een ander timbre en dit op haar herbewerkingsalbum “Directors Cut” gezet. Voor deze versie kreeg ze wel toestemming van de erfgenamen van J.J. om letterlijk te citeren. Mijn voorkeur gaat echter naar deze versie uit, die sprankelende is en jonger klinkt.

“Love and Anger”, het twee nummer, is een classic Kate Bush compositie, opent met tromgeroffel en akoestische instrumenten, een grote rol voor een stevig bespeelde vleugel, ook dit nummer kenmerkt zich door een fraaie volle productie, Kate zingt met een zekere urgentie, dwingend en vastbesloten. Later in het nummer komen opzwepende koorwerken, ingezongen door Kate en broer Paddy Bush, het nummer verrijken, het eindigt met een uitbundige lach van Kate.

“The Fog”, een van de echte briljanten op dit album, begint sober met twee fluiten en een eenvoudige trommel, een man declameert enkele regels tot Kate haar mooie zangpartij inzet, dan komen er violen, harp en andere instrumenten bij, de violen nemen de overhand overstemt door een waanzinnig mooi solo van Nigel Kennedy, echt smashing!

“Reaching Out”, opent rustig met piano en een kalm zingende Kate, het is echter de opmaat naar een uitbundig gezongen refrein, waarbij de muziek aanzwelt en violen hun partij goed laten horen. Fraaie compositie.

“Heads were Dancing”, begint met een old fashioned Bush-intro, complex en gedreven met een spannende percussie. Ook hier beweegt Kate zich zigzaggend door het nummer heen.
Tekstueel is het ook bijzonder en wrang, het handelt over een vrouw die in haar beleving met Hitler danst. Het is een zwaar nummer dat meerdere luisterbeurten nodig heeft om in te dalen.

“Deeper understanding”, een volgende briljant met een spannend begin, Kate zingt intens en loepzuiver, met prachtige koorwerken, veelal door Kate zelf ingezongen aangevuld met het Trio Bulgarka ,die emotioneel hun steentje bijdragen, met aan het einde nog een prachtige solopartij..
Bij iedere luisterbeurt openbaren zich nieuwe elementen van dit prachtige nummer, met een basis van synthesizerklanken.

“Between a man and a woman”, op de een of andere manier vind ik dit een vreemd nummer, Kate wringt haar stem in allerlei bochten. Het gaat over relationele problemen tussen man en vrouw, zo oud als de geschiedenis van de mensheid, zullen we maar denken….voor mij het minst aansprekende nummer.

“Never be mine”,begint ook met een rustig intro, Kate zingt subtiel en gevoelig, de muziek volgt een apart patroon en het trio Bulgarka krijgt ook hier de ruimte om hun vocale kwaliteiten aan de man te brengen, waar ze gretig gebruik van maken....

“Rocket tail”, is echt fenomenaal, de eerste anderhalve minuut gaan de Bulgaarse vrouwen totaal en helemaal los met Kate in een leidende zangpartij daar weer overheen, een acappella stuk vocale acrobatiek die je niet vaak hoort, tot na die anderhalve minuut de muziek invalt en dan is het: Kate meets Pink Floyd! Het kan haast niet anders met David Gilmour op gitaar aangevuld met een stuwende drum. Een van de Bulgaarse zangeressen krijgt nog een indrukwekkende solo. Uiteindelijk is het hele nummer door een heel ingenieus muzikaal tapijt wat er geweven wordt. Een nummer dat na vele draaibeurten nog nieuwe aspecten prijsgeeft.

“This Woman work” is de beeldschone afsluiter van dit indrukwekkende album, het piece de la resistente, Op prachtige piano en strijkers-akkoorden zingt Kate hier een van haar mooiste balllads, op een hartstochtelijke manier waarop zij het patent lijkt te hebben.
Een subtiel koortje op het laatst, Kate op haar allerbest!

Met dit album haalde Laten een grams nominatie binnen en twee brit Award nominaties, (beste producer en beste album)

Het is een prachtig muzikaal document dat bij lange na niet door de tand des tijds is aangetast, integendeel het wordt per keer dat je het hoort mooier!

Deze cd afgelopen week gekocht en al meerdere keren gedraaid.
Een mooie recensie van deze cd, ik sluit mij hier volledig bij aan.