Anthony Hamilton - Home for the Holidays (2014)

Soul / R&B
Label: RCA

1. It's Christmas (4:41)
  2. Spend Christmas with You (4:17)
  3. Santa Claus Go Straight to the Ghetto (3:04)
  4. Little Drummer Boy [Interlude] (1:36)
  5. Little Drummer Boy (4:22)
  6. Home for the Holidays (3:47)

met Gavin DeGraw

7. 'Tis the Season (3:38)
  8. What Do the Lonely Do at Christmas (4:09)
  9. Coming Home (3:20)
  10. Away in a Manger [Interlude] (0:40)
  11. Away in a Manger (2:47)

met ZZ Ward

12. Please Come Home for Christmas (2:56)
  13. The Christmas Song (3:34)

met Chaka Khan

14. Spirit of Love (4:33)
avatar van into_soul
De 43-jarige Anthony Hamilton verrast met "Home For The Holidays". Al is het eigenlijk niet zo schokkend dat hij gaat voor een minder commercieel geluid dan op andere kerstalbums. Hoewel het hem nooit ontbrak aan gevoel en warmte, is Hamilton’s muziek altijd wat rauwer dan de meeste van zijn collega’s geweest.

avatar van Reijersen
De tijd rond Kerst is altijd erg leuk. Gezellig met de familie en vrienden. Lekker eten, een lekker drankje en bovenal de Kerstgedachte in ere houden. Helaas worden we ook elk jaar weer getergd door die verschrikkelijke kerstmuziek. Jaar in jaar uit dezelfde slechte liedjes wat er voor zorgt dat je geen Mariah, Chris, Bianca of Wham! meer kan horen. Dit ondanks het feit dat er elk jaar nieuwe kerstmuziek gemaakt wordt. Ook dit jaar was het weer bal met verschillende artiesten. Zo bracht Motown een compilatiealbum uit, waren er wat gospel cd's en hebben de Blind Boys from Alabama ook hun best gedaan. Toch bleef er bij mij één hangen en daarom deze recensie: Anthony Hamilton's Home for the Holidays.

Anthony Hamilton timmert al enige tijd aan de weg en kreeg in 2003 dan eindelijk zijn zo lang beloofde succes. Sindsdien is hij een niet weg te denken naam in de nu-soulscene. Met zijn heze stem en rauwere aanpak wijkt af van zijn vaak naar R&B neigende soortgenoten. En nu dus een kerstplaat. Een kerstplaat met eigen nummers, maar ook met tijdloze klassiekers.
It's Christmas opent de dans. Hij brengt een eigentijdjes versie met de nodige kerstmuziekingrediënten als belletjes en violen. Een meer uptempo begin van deze plaat dat doorgezet wordt met Spend Christmas With You. Dit nummer swingt de pan uit en zal de gezichten doen glimlachen. Lekker funky is Santa Claus Straight To the Ghetto. Uitstekende kerstsong die als stand-alone ook ijzersterk is. Na een korte intro horen we een funky en erg dansbare versie van Little Drummer Boy.
Hierna gaat het album een andere kant op. Het tempo gaat naar beneden met de intieme titeltrack die hij samen met Gavin deGraw zingt. Dit nummer gaat richting de gospel. Ook Tis the Season is van het rustigere soort. De met kopstem en met bombast omgeven ballad What do the Lonely Do With Christmas past in dit straatje. Dit houdt Hamilton zo vast met Coming Home, Away in a Manger (country- en bluesinvloeden met de hulp van ZZ Ward), Please Come Home for Christmas(harde drum), The Christmas Song (duet met Mary J. Blige) en afsluiter Spirit of Love.

Een album met twee gezichten die allebei even mooi zijn. Anthony Hamilton is een uitstekende zanger die hier andermaal overtuigd met diverse songs. Vooral zijn eigen sound is een groot pluspunt.

(bron: Opus de Soul)

avatar van thelion
Gisteren (1e kerstdag) stonden alle nummers van dit album in mijn Spotify Kerst Playlist en nu moet ik zeggen dat ik door de versies van Hamilton aangenaam verrast ben.
Ondertussen het album ook als geheel beluisterd en dan blijkt dat het een zeer degelijk album is.
Hij geeft de nummers een duidelijke eigen twist me die mij wel bevalt, niet geheel verwonderlijk natuurlijk want ben ook buitengewoon content met zijn "reguliere" studio albums.

Hamilton levert met Home For The Holidays een keurig "kerst" album af dat eigenlijk helemaal niet misstaat in zijn oeuvre.