Anouar Brahem - Souvenance (2014)

Tunesiƫ
Wereld / Neoklassiek
Label: ECM

1. Improbable Day (12:41)
  2. Ashen Sky (7:36)
  3. Deliverance (5:07)
  4. Souvenance (9:16)
  5. Tunis at Dawn (6:42)
  6. Youssef's Song (10:23)
  7. January (7:19)
  8. Like a Dream (9:40)
  9. On the Road (7:59)
  10. Kasserine (9:35)
  11. Nouvelle Vague (2:40)
Nieuwe klanken die je weten te hypnotiseren en dat op een nieuwe dubbelaar van Brahem.
Net zo mooi als de andere albums en er moet wel bij gezegd worden dat het niet heel verrassend meer klinkt (alhoewel ik soms een Gorecki gevoel krijg en dat is dan weer wel nieuw). Echt verrassen hoeft ook niet. De schoonheid van deze muziek is groots en daar gaat het uiteindelijk om.

Liefhebbers van de vorige albums kunnen hun hart weer ophalen bij het beluisteren van Souvenance die wederom uitgebreid de tijd neemt om zijn luisteraars mee te voeren in een wondere muzikale wereld.

avatar van dix
dix
Een actiefoto bij ECM artwork, en wát voor één. In Tunesië is het ook allemaal begonnen, dus die foto lijkt me niet zonder betekenis. De titel van de release lijkt dat evenmin, souvenance = herinnering

Ik ken van Anouar Brahem alleen de eerste twee releases, plus zijn OST van Les Silences Du Palais. Is de toonzetting op deze dubbelaar wederom 'verstild' , of licht de hoes hier een tipje van de sluier op?

Wederom verstilde klanken met een heel lichte 'klassieke' touch (strijkers b.v). Ik zou bij enkele tracks haast zeggen minder oosters, meer westers, maar dan doe ik het album tekort.

avatar van Lura
Mooi album, ook verkrijgbaar in 24 bit.

avatar van Broem
Idd een prachtalbum (wederom) van Brahem. Hij weet als geen ander te toveren met instrumenten die los van elkaar wellicht wat wereldvreemd overkomen maar in zijn composities zorgen voor een ongekende spanning en schoonheid. Niet alledaags en soms wat moeilijk verteerbaar voor een 'niet' liefhebber. Je moet er wel even voor gaan zitten in de 'mood' zijn. Prachtig.

avatar van Broem
Dit is album is toch echt wel een groeibriljantje. Neemt na enkele luisterbeurten in kracht toe zonder dat het 'mystieke' van dit soort muziek verdwijnt. Erg jammer dat ik zijn concert in NL zo'n 2 maanden geleden heb gemist. Lijkt me live een bijzondere ervaring. Machtig mooi wat voor klanken er tevoorschijn worden getoverd uit die 'oud'.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Prachtige plaat weer van Brahem, zijn tweede die ik probeer na persoonlijke favoriet Le Pas du Chat Noir. In vergelijking met dat album is Souvenance minder 'Frans', d.w.z. er is een minder grote rol voor piano, die hier voornamelijk als ritmische begeleiding wordt ingezet, en de accordeon ontbreekt geheel. De ruimte die daarmee vrij komt in de instrumentatie naast Brahems oud, wordt opgevuld met strijkers en koperwerk. Het resultaat is een sfeergericht, ambient-esque geheel. En dat smaakt me verdomde goed. Als al zijn albums van een dergelijk niveau zijn, staat me nog veel leuks te ontdekken.