Avishai Cohen Trio - From Darkness (2015)

Israƫl
Jazz
Label: Razdaz

1. Beyond (2:06)
  2. Abie (3:48)
  3. Halelyah (5:53)
  4. C#- (5:14)
  5. Ballad for an Unborn (7:40)
  6. From Darkness (3:04)
  7. Lost Tribe (2:59)
  8. Almah (2:54)
  9. Signature (1:10)
  10. Amethyst (3:23)
  11. Smile (3:26)
  12. Crazeology * (2:54)
Opvallend: van dit album zal ook een vinylversie verschijnen, tot nu toe is alleen zijn andere album onder de naam Avishai Cohen Trio op vinyl verschenen en de rest helaas niet.

Avishai Cohen is al een aardige tijd een hedendaagse jazz favoriet van mij, dus het is altijd fijn als er weer wat nieuws van hem verschijnt. Al helemaal als er een vinylversie van uitgebracht wordt (de tweede keer nu, en toevallig of niet, allebei onder de naam Avishai Cohen Trio).

Er is nog een Avishai Cohen afkomstig uit Israël maar die speelt trompet, hier gaat het om de bassist Cohen. Toch speelt de bas op dit album misschien wel een kleinere rol dan die van pianist Nitai Hershkovits met wie Cohen in 2012 nog een heel duo-album opnam. Maar ook drummer Daniel Dor mag als begeleider niet onderschat worden.

From Darkness klinkt wat minder werelds dan dat we hem in het verleden wel eens hebben horen doen, maar de diverse invloedsstijlen zijn zeker niet te missen met als voornaamste de latin klanken die rijkelijk aanwezig zijn en dan wel op de swingende Cohen manier (verwacht geen bossanova).
Te complex voor een dansje wellicht, maar zeker niet ontoegankelijk.

Het trio weet wederom te boeien op dit relatief korte album vol puntige nummers geschreven door Cohen zelf (op Smile na dat we kennen van Charlie Chaplin).
Herkenbaar als altijd en daardoor wat minder verrassend wellicht weet Cohen toch weer een schitterend album toe te voegen aan zijn toch al niet verkeerde discografie.

Aanrader!

avatar van oolong
Sinds ik ze heb leren kennen heb ik met Avishai Cohen en z'n trio een beetje een tweeledige verhouding. Voor mij heeft hun muziek namelijk steeds twee gezichten. Het ene gezicht is het klassieke, dat hoor je vooral in de trage nummers waarbij Nitai Herskovits uitblinkt in schoon klassiek pianospel, zachtjes begeleid door Cohen en drummer. Neem bijvoorbeeld 'Almah Sleeping' op dit nieuwe album. Voor mij dus inderdaad een beetje om bij in slaap te vallen. Die esthetiek doet mij blijkbaar niks. Het gaat gewoon langs me heen. Ik kan helaas heel weinig met klassiek georienteerde muziek.

Dan is er bij Cohen gelukkig aan de andere kant de jazz. Die komt juist perfect bij me binnen. De gewaagde, complexe ritmes, het onnavolgbaar snelle samenspel, de groepsimprovisatie als duidelijke basis. De sterke, soms hypnotisch repeterende melodieën. De bijna dierlijke overgave die je hoort (en ziet) in z'n solo's op de contrabas. Neem op dit album het titelnummer of het nummer Amethyst, of Chutzpan op het album Gently Disturbed uit 2008. Heerlijk!

Bovengenoemde twee kanten zijn altijd samen in Cohens muziek aanwezig, maar meestal heeft er eentje de overhand. Zo was ik afgelopen najaar hun concert best wel teleurgesteld, omdat ik het grootste deel van de tijd meende naar een soort kamermuziek te luisteren die niet aan mij besteed was.

Op dit album overheerst tot mijn tevredenheid de speelse, jazzy kant. Er ligt veel nadruk op ritme en avontuurlijk samenspel. De klank van Cohen z'n bas is heerlijk, en de nummers hebben een diepgang en complexiteit die je oproept om ze keer op keer op te zetten. De nummers zijn kort, waardoor de wat meer klassiek georienteerde stukken een prima rustpunt vormen, zonder dat ze gaan vervelen. Heerlijk album!

avatar van Bardt1980
Erg leuke ontdekking dit. Vooral de live versie van C#- valt meer dan goed in de smaak. Ik ga nog een paar leuke zomeravonden tegenmoet vermoed ik zo

Bardt1980 schreef:
Erg leuke ontdekking dit.

Dit album of Avishai Cohen?

avatar van Bardt1980
aERodynamIC schreef:

Dit album of Avishai Cohen?

In eerste instantie dit album. Maar heb er inmiddels een avondje live materiaal op youtube op zitten (Nu Nu ) en mag gerust zeggen dat ik inmiddels lichtelijk fan begin te worden van deze artiest. Jij bent ook al een behoorlijke tijd liefhebber zie ik bij de overige albums?

Bardt1980 schreef:

Al een aardige tijd ja. Ook live vind ik hem goed.