Scorpions - Return to Forever (2015)

Duitsland
Label: Sony

1. Going Out with a Bang (3:46)
  2. We Built This House (3:53)
  3. Rock My Car (3:20)
  4. House of Cards (5:05)
  5. All for One (2:58)
  6. Rock 'N' Roll Band (3:55)
  7. Catch Your Luck and Play (3:33)
  8. Rollin' Home (4:03)
  9. Hard Rockin' the Place (4:06)
  10. Eye of the Storm (4:28)
  11. The Scratch (3:41)
  12. Gypsy Life (4:52)
  13. The World We Used to Know * (3:51)
  14. Dancing with the Moonlight * (3:42)
  15. When the Truth Is a Lie * (4:27)
  16. Who We Are * (2:33)
  17. Delirious * (2:58)
  18. Crazy Ride *
  19. One and One Is Three *
  20. Delirious *
avatar van RuudC
Van mij mag het ook wel stoppen. Het is een heel sympathieke band met veel goede platen op zijn naam en ook anno 2015 komt het nog heel redelijk voor de dag, maar de glorie is wel vergaan. Toch heb ik inmiddels heel wat albums gehoord van bands wiens piek al ver achter hen ligt en dan doet Scorpions het eigenlijk nog best goed. Er zit nog steeds wel wat energie in. Het 'niks moet'-gehalte is vrij laag. Ik heb echt het gevoel dat Meine en co nog graag willen scoren. Een nummer als House Of Cards is een prima ballad. Het snellere werk doet me een tikje minder. De meezingers kunnen me ook wel gestolen worden. De rustigere stukken vind ik eigenlijk nog wel mooi. Doet me wel eens aan Queen denken in de nadagen. Het is een betere afsluiter dan Sting In The Tail

Eindstand:
16. Unbreakable
17. Pure Instinct
18. Eye II Eye

avatar van lennert
Een album dat vooral bestaat uit left-overs vanaf de jaren '80 zal natuurlijk nooit zo goed zijn als wat er in de hoogtijdagen werd geschreven. Je merkt het ook wel qua diversiteit (lees: willekeurigheid) van de totaalsound, aangezien het album niet consistent over komt en je som weer wat klassieke (jaren '80)-Scorpions hoort (Rock 'N' Roll Band, een erg leuk up-tempo nummer) en daarna de minder geinspireerde jaren '90-sound (We Built This House is weer teveel Bon Jovi). Dat een compleet nieuwe song als Rollin' Home die Bon Jovi/soft rock vibe voort zet geeft voor mij ook wel aan dat het misschien geen ramp is dat dit het laatste album zou zijn.

Het is verder geen vervelend album. De band klinkt wat mij betreft nog enthousiast genoeg en het verbaast me nog steeds hoe goed Meine op zijn hoge leeftijd klinkt. Een beetje sleet, maar nog steeds een flink bereik. Beduidend beter dan wat een Osbourne of zelfs een Halford nu nog doen. Sowieso denk ik dat de stroom kwalitatief hoogstaande albums vanaf het begin echt iets zegt over hoe belangrijk en invloedrijk Scorpions als band genoemd mag worden. Een uitzonderlijk fijne verrassing deze marathon, ik heb weer een hoop aan te schaffen en zal de live-albums ook eens proberen.

Eindstand:
17. Pure Instinct 3*
18. Unbreakable 3*
Gemiddelde: 3,94*

avatar van richiedoom
Leuk om jullie 'reis' door de hele discografie van Scorpions te lezen, RuudC en lennert!
Ik ben daar zelf ook van, een band/artiest vanaf hun eerste album chronologisch te beluisteren. Het is tof om de ontwikkeling te horen die een artiest doormaakt. Ik zou het meer mensen willen aanraden.

avatar van ricardo
Heerlijke plaat dit, en dan vooral de geweldige productie ervan. De kroon op de hoes suggereert naar de kroon op het werk, en waarschijnlijk hun laatste album. De nummers die de jaren 80 albums niet haalden zijn wat bijgeschaafd en opgewaardeerd en voorzien van een moderner geluid wat erg goed uitgepakt is. Ik vind het een hele fijne plaat geworden, die lekker wegluistert van begin tot eind

avatar van B.Robertson
Destijds een deluxe-editie gekocht en aan familie weggedaan en hier geen bericht achtergelaten wegens gematigd enthousiasme. Nu de standaard-editie om de collectie enigszins op peil te houden. Ik vind het wel prettig dat Going Out with a Bang alles wegblaast en Rock 'n' Roll Band ook een vette rocker is. House of Cards is verder nog goed maar met de rest heb ik overal aanmerkingen op de koortjes, 'whohoo's, refreinen e.d. Productie is top en aan energie ontbreekt het niet. Compositorisch komt het geheel wel eens over als een allegaartje van ideeën, wat te verwachten valt met restjes. Naar verluidt is er een nieuw album in de maak.