Survivor - Vital Signs (1984)

Label: Scotti Bros.

1. I Can't Hold Back (3:59)
  2. High on You (4:09)
  3. First Night (4:17)
  4. The Search Is Over (4:13)
  5. Broken Promises (4:01)
  6. Popular Girl (3:39)
  7. Everlasting (3:52)
  8. It's the Singer, Not the Song (4:34)
  9. I See You in Everyone (4:26)
  10. The Moment of Truth * (3:46)
Beste AOR album tot nu toe

Melorocker schreef:
Beste AOR album tot nu toe

die eer komt wat mij betreft aan het debuutalbum van Foreigner toe, maar dit is ook beslist een fijne

avatar van itbites
Tsja, heb een keer een tijdschrift gelezen (weet helaas niet meer welk, volgens mij WATT of zo??) waarin dit album het beste AOR-album aller tijden werd genoemd.
Melodieën zijn bij vlagen fenomenaal, maar ik irriteer me toch soms een beetje aan die houthakker van een drummer. Gaat toch wel een ster of anderhalf vanaf daardoor.

avatar van Snakeskin
Erg goede plaat. Met de hit "eye of the tiger" had men enig krediet opgebouwd zodat met de productie van deze plaat extra tijd en extra geinvesteerd is. Het betaald zich driedubbel terug. Ik had niet verwacht dat men er toe in staat zo'n plaat af te leveren.

Empyrium
Beste AOR plaat is een beetje overdreven, vind bijvoorbeeld Night Ranger stukken beter. of Foreigner, om maar wat bands te noemen.

Vital Signs is wel het beste wat Survivor ons te bieden heeft, The Search Is Over en I Can't Hold Back zijn en blijven klassiekers in het wat lichtvoetige hardrock genre.

itbites schreef:

Nou ja, het is inderdaad geen werelddrummer, maar anderhalve ster aftrek vind ik wel wat veel. Vooral ook omdat ik denk dat het genoemde euvel wellicht voor een groot deel veroorzaakt wordt door de voor hedendaagse begrippen gedateerde productie, waarbij de ritmesectie er sowieso bekaaid vanaf komt wat het "laag" betreft. Er is bijvoorbeeld nauwelijks een basgitaar te horen.

Maar qua songmateriaal (en ook qua zang en gitaar) hoort dit wat mij betreft wel tot het beste dat AOR te bieden heeft. Er is geen zwak nummer te bekennen en bijna elk nummer bevat een dijk van een refrein.

Overigens heeft de WATT inderdaad een keer een AOR-special gehad waarbij deze plaat hoog genoteerd stond. Dankzij die special heb ik ook Time to Burn van Giant en Loud and Clear van Signal aangeschaft - nog twee onvervalste AOR-toppers.

avatar van itbites
Hm, je hebt gelijk hoor. Anderhalve ster is wat veel, maar deze CD heeft me nooit zo gegrepen als When Seconds Count.
Toch maar halfje erbij dan.

Goed zo jongen!

merkwaardige term toch, AOR. Op mijn 17e was ik dol op dit soort muziek, terwijl het me nu, 25 jaar later en een stuk volwassener, niet zo veel meer doet. Niettemin erken ik de kwaliteit van dit album, composities en uitvoering zijn uitmuntend. In zijn genre een topper, zullen we maar zeggen.

avatar van Metal-D78
Broken Promises & I see you in everyone ..... briljant. Beste plaat met en van Jimi Jamison.

avatar van Metalhead99
Erg goeie plaat van de mannen die achter Eye of the Tiger en Burning Heart zaten. Dit album is door het succes van deze twee nummers in de vergetelheid geraakt en dat is eigenlijk wel jammer, want persoonlijk vind ik deze plaat beter als EotT.

avatar van Metal-D78
Dan zal When seconds counts je ook wel bevallen. Daarna hield het met deze prima band wel op. Op Too hot to sleep staan nog 2 of 3 aardige nummers, maar op die LP maakt Survivor een uitgebluste indruk.

Metal-D78 schreef:

Precies de twee tracks die ik als favorieten heb aangevinkt

avatar van vielip
Iedereen lijkt dit maar het beste van Survivor te vinden maar daar doe ik niet aan mee. Toegegeven; er staan geweldige nummers op maar Popular girl en Everlasting vind ik niet super. De rest is natuurlijk top! Nee toch niet, de produktie is zwak. Zoals hierboven al gezegd; totaal geen bas en diepte in de drums. Jammer want ik had deze weleens met de produktie van bijv. Too hot to sleep willen horen! Die plaat knalt je speakers uit.

avatar van Metal-D78
Hier staan de beste nummers. Qua productie ben ik het met je eens: Too hot to sleep klinkt lekkerder, maar de nummers daarop zijn over behoudens 2 a 3 tracks van beduidend minder niveau, ondanks dat het meer rockt. Maar ja, als je echte rock wilt horen zou ik niet direct naar Survivor grijpen...

avatar van vielip
Nee maar op Too hot to sleep doen ze dat dus wel vind ik! Over die 2 of 3 songs ben ik het niet met je eens

avatar van Rinus
Erg goede plaat, met de nieuwe zanger. Alle nummers zitten toch sterk in elkaar geschroefd, en deze ligt nog wel eens op de draaitafel (want op vinyl).

avatar van ChiefRocka
Ik ben het er wel mee eens dat dit mogelijk toch wel het beste album van Survivor is. Vooral omdat het album een hoger aantal goede nummers bevat dan enkele van de andere albums. Het niveau van het album is wat constanter dan andere albums in mijn ogen. Hierdoor draait het album als geheel toch wel erg lekker weg.

Dit is een mindere plaat dan when seconds count die in mijn ogen perfect is.
Hij komt natuurlijk wel in de buurt van de 5 sterren

avatar van vielip
Godsamme, lees ik net dat Jimi Jamison afgelopen zondag plotseling is overleden aan de gevolgen van een hartaanval!
Weer een topper die veel te vroeg van ons heengaat....pfff.
En 8 oktober zou ik ze dan eindelijk eens live gaan zien in Hedon in Zwolle. Al is dat natuurlijk het minst erge aan de hele situatie besef ik me terdege.
R.I.P. Jimi en bedankt voor je prachtige nalatenschap!!

@Vielip: inderdaad doodzonde dat zo'n dijk van een zanger ons ontvalt. Vital Signs is echt een album dat ik als puber (hoewel ik was 17 eindexamenjaar mavo, waar is de tijd gebleven...) grijs gedraaid heb, samen met Boston, REO Speedwagon, Foreigner en bovenal Journey. Ik kan nooit kiezen tussen VS en When Seconds Count, voor mij de 2 beste van Survivor en 2 toppers in dit genre. Hij duurt ook lekker kort, tegenwoordig moet het minimaal 12 - 15 nummers zijn waarbij er dan altijd een paar fillers door slippen. Hier niet, 9 kneiters van tracks.

stans schreef:
Hier niet, 9 kneiters van tracks.

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat bonustrack The Moment of Truth er ook bijhoort, dus dan zitten we op 10. Die staat hier niet eens vermeld, dus ik zal even een correctie indienen.

Voor mij is dit wel met afstand Survivors beste en überhaupt een van de beste AOR-albums ooit.

Casartelli schreef:

Die staat anders niet op de oorspronkelijke LP. En ook niet op mijn cd-exemplaar. Hoort eigenlijk bij de soundtrack van The Karate Kid. Was ook een losse single van. Staat in elk geval los van Vital Signs.

Edwynn schreef:
En ook niet op mijn cd-exemplaar.

Nou, wel op het mijne.

Enfin, ik ben meestal ook vrij puristisch als het om bonustracks gaat, maar deze heb ik indertijd als download onbewust al met bonustrack leren kennen en voor dat soort gevallen maak ik graag een uitzondering. Ik houd er per saldo tien i.p.v. negen sterke nummers aan over (en ja, de consistente kwaliteit is voor mij toch de grootste succesfactor bij dit album; vaak vind ik AOR-albums, de oorspronkelijke betekenis van de afkorting ten spijt, betrekkelijk wisselvallig van kwaliteit).

avatar van Edwynn
Dat kan en is ook mooi natuurlijk. Maar dat rechtvaardigt wmb geen correctie.

Op latere releases van When Seconds Count is bijvoorbeeld ook Burning Heart toegevoegd. Maar was destijds exclusief voor Rocky IV gemaakt.

Edwynn schreef:
Maar dat rechtvaardigt wmb geen correctie.

Ah... ik heb hem allicht ook enkel als bonustrack toegevoegd
En voor zover Burning Heart niet met een sterretje bij When Seconds Count vermeld staat, zou daar wat mij betreft hetzelfde moeten gebeuren.

avatar van Edwynn
Bij When Seconds Count klopt het allemaal. En hier ook.

Guitars & Wings
Casartelli schreef:
Ah... ik heb hem allicht ook enkel als bonustrack toegevoegd

De japanse versie had die bonustrack, maar de reguliere versie niet.
enne, RIP jimi jamison. Weer een rock icon verloren gegaan.

Ozric Spacefolk
Ik was (nog) helemaal niet zo bekend met de muziek van Survivor. Wel met Peterik, en dan voor als componist.

Daarom valt het me zo op, hoe veel Survivor en 38 Special op elkaar lijken.
Dat komt natuurlijk omdat Peterik één van de belangrijkste songwriters voor 38 Special is (en ook Van Zant en Lynyrd Skynyrd).

avatar van Edwynn
Peterik is verantwoordelijk voor veel van de klassieke Survivornummers. In die zin jammer dat hij niet meer bij de huidige incarnatie betrokken is.
Pride Of Lions is een ander, meer recent, geesteskindje van hem. Ook heel mooi maar dat ken je vast al wel.