Carl Craig - Landcruising (1995)

Electronic / Dance
Label: Blanco Y Negro

1. Mind of a Machine (9:20)
  2. Science Fiction (8:04)
  3. A Wonderful Life (6:27)
  4. Technology (7:07)
  5. They Were (5:59)
  6. Landcruising (3:36)
  7. Einbahn (5:22)
  8. One Day Soon (5:03)
  9. Home Entertainment (6:43)
avatar van John Doe
Dit vind ik een heel goed techno album. Vooral de eerste 4 nummers en de afsluiter zijn geweldig. De tussenliggers zijn wat minder en beginnen te ad hoc. Over het algemeen bevat het album beats met veel kick, A Wonderful Life is echter een nummer dat één van mijn favoriete ambient nummers aan het worden is

avatar van Antie
Ik heb ongeveer 95 % hetzelfde gedacht over dit album als jij.
Alleen.... Ik vind "landcruising" ook 1 van mijn favorieten en vind ook dat dit nummer wat langer had mogen duren.
Is zo een liedje dat je in the flow blijft
Goed album zeker voor zijn tijd, want er komen veel elementen
terug in hedendaagse tijd.
Maar ja dat gebeurt nu wel heel regelmatig met de elektronische muziek van nu.

avatar van dj maus
Dit album opent fantastisch met de eerste 3 geniale nummers. Daarna wordt het toch wel wat teveel gefreak.

thejazzscène
Ik ben het met je eens Maus; naar het einde toe verwaterd het wat en heb ik wel zin in iets nieuws. Mind of a Machine blijft wel echt een mooie opener. Het heeft een heel aangename combinatie tussen de synthesizer en de tikkende percussie/beats.

avatar van John Doe
Ik begin voor het eerst de tweede helft van dit album ook wel te waarderen, hoewel ik de afsluiter ''Home Entertainment'' altijd al heerlijk vond. Deze nummers zijn zoals dj maus het zegt nogal gefreakt inderdaad, maar nu ik het zachtjes heb opstaan heb ik er meer overzicht over en vind ik het ineens ook heel mooi klinken. Toen ik het harder luisterde was het me te chaotisch. En ook te overwelmend omdat de nummers meteen druk van start gaan met een hoge pitch en met nauwelijks enige opbouw. Deze nummers gaan eigenlijk heel erg richting idm, als je idm beschouwt als de ritmisch en melodisch meer trippende, freakende, opgefokte of 'complexe' vorm van techno. Het titelnummer ''Landcruising'' vind ik bijvoorbeeld nu net als Antie heel erg mooi, en ik heb nog nooit zo van het gehele album genoten. Halfje erbij maar.

avatar van John Doe
Het album luistert een stuk beter weg voor mij met volgende trackvolgorde: 1, 2, 3, 9, 4, 6, 7, 5, 8.

Track 4 t/m 8 beginnen muzikaal echt hopeloos hectisch (in de standaard volgorde vooral) voor een fijne track-tot-track flow. Met deze nieuwe volgorde zet je het denk ik minder snel af. Dan komen de positieve eigenschappen van de muziek meer naar voren. Aanrader voor luistersessies als alternatief om iets beter in de wereld gecreëerd door de muziek op dit album te vertoefen.

avatar van RogerV
De eerste paar tracks zijn fenomenaal goed. Maar daarna zakt het helaas wat in. Niettemin een uitstekend album van meneer Craig.

avatar van Noere
Alleen met nummertjes 5 en 8 kan ik niet zo veel, verder een geniaal album eigenlijk wel. Afsluiter is inderdaad ook heerlijk.

avatar van RogerV
Ik krijg de laatste tijd geen genoeg van dit album. Iedere keer dat ik het opzet glijdt het weer in razend tempo voorbij.Wat een geniale melodieconstructies maakt Carl Craig. Leuk is dat hij eenwelhaast unieke brug weet te maken tussen Amerikaans en Europees dancegeluid.

Ook de tweede helft van het album is me goed gaan smaken. Dus hij gaat naar de vijf nu.

avatar van trebremmit
A Wonderful Life

Het hele album vind ik wel wat wisselvallig, en naar het einde toe wat minder, maar misschien wordt dat nog beter als ik wat vaker luister.