Black Rebel Motorcycle Club - B.R.M.C. (2001)

Label: Virgin

1. Love Burns (4:05)
  2. Red Eyes and Tears (4:00)
  3. Whatever Happened to My Rock 'N Roll (4:38)
  4. Awake (6:12)
  5. White Palms (4:55)
  6. As Sure as the Sun (7:27)
  7. Rifles (5:29)
  8. Too Real (4:55)
  9. Spread Your Love (3:45)
  10. Head Up High (5:35)
  11. Salvation (6:06)
  12. At My Door * (3:32)
  13. Screaming Gun * (4:43)
  14. Tonight's with You * (5:33)
  15. Loaded Gun * (6:09)
Wat dacht je van Spread Your Love en Spirits in the Sky van Norman Greenbaum?

herman schreef:
Wat dacht je van Spread Your Love en Spirits in the Sky van Norman Greenbaum?

Ja, zit er ook in. Nou ja, 3 in 1 dus.

I fell in love with a sweet sensation
I fell in love with a simple chord
I gave my soul to a new religion
Whatever happened to you?

B.R.M.C. verwoordt zelf heel goed wat dit album met je kan doen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Redelijk tot goed rock album maar kan mijn aandacht niet de volle lengte vasthouden.
Eenvormigheid ligt op de loer, dat is het gevoel wat ik bij dit album heb.
Hoogtepunt vind ik het met een Oasis sausje overgoten nummer Awake.
Ook de opener, Red Eyes & Tears en Rifles vind ik sterk, daarentegen doen nummers zoals Too Real & Salvation mij weinig tot niets en vind ik Spread Your Love & Whatever Happened To My Rock & Roll aardig maar meer ook niet.

Nieuwstad
BRMC is voor mij nou typisch zo'n band waarvan ik de naam al meerdere malen voorbij heb horen komen in het verleden. Maar daar bleef het dan ook bij. Dat is achteraf erg stom geweest. Aan de andere kant heb ik nu weer een leuk bandje om te ontdekken. Want wat er momenteel qua nieuwe albums op ons afgevuurd wordt.. schraalhansch is keukenmeeschter

OK terug naar dit debuut, want daar draait het nu om. Ik zal het kort houden, verdomd lekker album! Mijn favorieten na 2 luisterbeurten zijn Love Burns, Red Eyes And Tears, As Sure As The Sun en Spread Your Love (die mondharmonica!). Wat me vooral aanspreekt is dat smerige geluid. En de melancholie in bijv. een Head Up High. Echt verdomd sterke songs hier en daar. Echter.. soms ligt de eentonigheid op de loer, daarom een voorzichtige 3,5*.

En nu op naar Take Them On , On You Own!

avatar van Flipman
Damn, ik wil deze graag op LP hebben! Heb je 'm en wil je 'm kwijt? PM me dan, AUB!

avatar van iHateDolphins
Ik denk dat dit zelfs een van m'n favoriete albums is. Dit album heeft voor mij alles. Zal wel eens een uitgebreide recensie schrijven,zit nu op de iPad. Anyway dit album is echt een klassieker.

avatar van Luca Brasi
Voor mij het beste album ooit....10 pareltjes (vergeet Too Real). Kan niet uitleggen wat er door mij heen gaat als ik het hard hoor.
Rifles, Awake en Salvation zijn van een ongekend niveau.

avatar van Tempel
Dat "smerige geluid" van Nieuwstad is een mooie omschrijving... Alsof het zoontje van Seasick Steve wat instrumenten in elkaar heeft geknutseld in het schuurtje van zijn vader... Geen idee of hij een zoontje heeft, maar diegene die de gitaren van Seasick Steve hebben gezien snappen wat ik bedoel... Black Rebel Motorcycle Club gezien op Rock Werchter ... Erg lekkere rock en live erg goed....

avatar van Ernie
Waarom hoor ik pas vanavond hoe goed deze BMRC is?

Had hem al een hele tijd liggen maar ik vond hem veel minder indrukwekkend dan Howl dat echt een onderschatte schijf is. 2 totaal verschillende albums qua geluid want deze rockt echt wel veel harder dan de met gospel en soul doordrenkte 4de.

Nr 1,2 & 6 zijn favoriet tot nu maar nu ik deze herontdek zullen andere nummers mss wel anders gerated worden.

Van 3,5* naar 4*

Volle 5 sterren. Wat een plaat is dit. Zo goed zijn ze nooit meer geweest maar dit klopt van begin tot eind. Op too real na vind ik alle nummers werkelijk geweldig. Er hangt zo een donkere sfeer op dit album. Soms lang en traag soms wordt het gaspedaal ingetrapt.
Begint twintigers waren het nog maar het klinkt zo volwassen. Uitschieters voor mij Awake, Salvation, Rifles en love burns, maar ook WHTM Rock en Roll. En alle andere nummers

avatar van jorro
Destijds werd dit album de hemel in gerecenseerd. En ook ik liet mij overtuigen. En daar heb ik beslist geen spijt van. Ik draai dit album niet zo vaak, maar als ik het draai is dat nog steeds met veel genoegen.
Met de opvolgers van dit album stelde BRMC mij zwaar teleur. En het is ook nooit meer goed gekomen. Zonde!
Whatever Happened to My Rock 'N Roll en Salvation hebben van mij een blauw sterretje ontvangen.

Wat een briljante plaat is dit toch! Ik heb 'm nu ook op 2LP met 4 bonustracks op een uitstekende persing van MOV.

avatar van Poles Apart
west schreef:

Mooi, die had ik laatst ook op de korrel, maar uiteindelijk toch een andere LP gekocht. Zal er tzt wel van komen, het is een album waar ik nog regelmatig naar terug grijp.