Fennesz - Mahler Remixed (2014)

Oostenrijk
Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Mahler Remixed 1 (19:04)
  2. Mahler Remixed 2 (17:10)
  3. Mahler Remixed 3 (18:06)
  4. Mahler Remixed 4 (10:38)
avatar van John Doe
Geweldige liveset opnames (daterend uit 2011) waarbij symphoniën van Mahler gesampled zijn. Ik las ergens z'n 10e symphonie, die hij zelf graag z'n 9e noemde zodat hij niet net als Beethoven dood wilde gaan tijdens z'n echte 9e. Tijdens het maken van z'n 10e is 'ie wel overleden. Die 10e symphony is door een musicoloog afgemaakt en vaak uitgevoerd sindsdien, waardoor Fennesz het heeft kunnen samplen. En Fennesz kennende kan hij prachtig met samples spelen. Heel mooie stukken hier ook. En een vroege versie van Liminality die op Bécs bij mensen nu aan het indruk maken is.

neo (crew)
John Doe
Die 10e symfonie is nooit werkelijk afgemaakt. Overigens zijn er meerdere mensen die zich er aan hebben gewaagd. Weet jij welke opname Fennesz heeft gebruikt? Kan dat nergens terugvinden.

avatar van John Doe
neo schreef:
John Doe
Weet ik niet, als ik het tegenkom laat ik het nog weten. Door hem niet werkelijk afgemaakt idd (tijdens het maken van z'n 10e is ie overleden typte ik daarom). Kan wel flink in een ander daglicht zijn gezet, maar veel stond ingevuld lees ik. Bevalt de plaat je? Samen met Celer en Stars of The Lid/A Winged Victory For The Sullen hoort dit voor mij bij het beste van ambient met klassieke invloeden.

neo (crew)
Ik hou erg van klassieke muziek en probeer zo nu en dan eens uitvoeringen/bewerkingen van klassieke werken die (een beetje tot behoorlijk) afwijken van de traditionele versie. Brian Eno - Discreet Music (1975) is voor mij daarvan het ultieme voorbeeld. Alleen is dat dat dan wel een voorbeeld van een uitvoering die relatief veel meer raakvlakken heeft met een traditionele uitvoering dan wat Fennesz hier doet. Deze remixed versies word ik niet warm of koud van.