My Morning Jacket - Acoustic Citsuoca (2004)

Rock / Folk
Label: ATO

1. The Bear (5:13)
  2. Sooner (5:41)
  3. Bermuda Highway (3:39)
  4. Golden (5:59)
  5. Hopefully (5:04)
Ik zou het haast resoneren noemen, wat deze EP met mij doet. Iedere keer dat ik hem luister weet hij mij te raken zoals bijna geen andere plaat dat kan.

Prachtige live EP inderdaad. Met band, zonder band, alle nummers staan als een huis. Jim James die haast in de lach schiet als hij per ongeluk een refrein teveel inzet. De dronken meisjes die door het publiek tot rust gemaand worden. Het zijn die kleine details die een dergelijke EP zo leuk maakt. Een prachtig document van een bijzondere avond en verplichte kost voor elke MMJ liefhebber.

avatar van VanDeGriend
Eindelijk toegevoegd. Werkelijk schitterende EP die mij telkens weer weet te ontroeren. MMJ is hard op weg mijn favoriete band te worden. En dan moet ik de hoog aangeschreven cd's Tennessee Fire en At Dawn nog uit de verpakking halen.

Waarom , o waarom duurt dat ding maar 25 minuten

Dit kwam laatst op een Pearl Jam forum langs. Jim James die alleen met zijn gitaar het nummer Steam Engine speelt:

avatar van LittleBox
Dankzij MuMe op deze live EP gewezen. Wat is dit VRESELIJK MOOI! Au au au! Er moet je niets iets ergs overkomen zijn als je m.n. The Bear beluistert want je jankt je de ogen uit je kop bij die stem. Schitterend!

avatar van De Geu$
Wat een geweldige EP; moest er wel even maar wennen, maar het is echt een pareltje; verhoogd naar 4,5*

DonDijk
Tja...

De eerste cd die ik van hun had was At Dawn. Een zéér aangename verassing was het, hier moest ik meer van hebben.
Aight, Tenessee Fire belandde in mn huis..maimaimai wat een tegenvaller, veel te uitgesponnen nummers naar mijn mening en nooit pakte deze cd mij. Inmiddels ook al verkocht aan iemand hier.

Ok, ik ben iemand die niet snel opgeeft he moeten jullie weten, dus...Okonosos, welkom in huize Dijk. Kijk zie je wel, die jongens kúnnen het echt wel. Zeer boeiende live-plaat.

En nu dus deze...tja...Ik weet niet precies wie die Gordon is voor wie dit feestje werd gegeven maar ik was er graag bij geweest. Desnoods vermomd als Geer. Voor iedereen die naar Werchter gaat: mis het niet!

avatar van thelion
Dit is dus een geweldige ep..... kan niet anders zeggen.....

My Morning Jacket op z'n aller best........Jammer dat het maar een krap half uurtje duurt *zucht* gelukkig zit er een replay knop op de cd speler.........

avatar van feestan
The Bear.....

avatar van wouter8
My Morning Jacket heb ik eigenlijk pas ontdekt op Rock Werchter vorig jaar. Ik had al gelezen dat de band best wel prima muziek maakte en was eigenlijk wel nieuwsgierig. Na dat concert, wat ik overigens érg goed vond, zag ik deze voor bijna nop (zoals normaal ) op cdvriend.nl staan. Ik kon niet anders dan deze kopen op basis van wat ik op Werchter had gehoord én het immens hoge stemgemiddelde natuurlijk. Naast deze EP ken ik eigenlijk bitter weinig van de band. Ik heb wel een aantal pogingen ondernomen, maar ik denk dat ik gewoon tot de conclusie moet komen dat ze het allemaal niet bij deze halen. Want hij is werkelijk prachtig.

De EP is opgenomen op een besloten feestje, en oh, had ik dáár maar bij kunnen zijn. De sfeer die het album uitstraalt is er eentje van puur genot. Eentje van intimiteit en eentje van vredigheid. Deze sfeer wordt meteen neergezet bij de opener, The Bear. Ik word wel gedwongen mee te zingen tijdens
It's a bad idea, to go down to the pier by your self after dark.
It's a bad idea, cause they're down on their luck and they've lost touch

en ik heb er eigenlijk maar een woord voor: prachtig!
Hier sluit Sooner dan min of meer naadloos op aan. Het heeft natuurlijk precies hetzelfde geluid. Er komt natuurlijk en onbewerkt over. Gewoon een bandje dat voor vrienden staat te spelen op een feestje, niets meer maar vooral ook niets minder. Het enige verschil met de bandjes die ik in zo een setting hoor spelen, is dat dit van magistrale schoonheid is. En weer, diezelfde sfeer waar ik kippevel van krijg! De sfeer die niet te omschrijven is, nu komt er het woord ´rustgevend´ in me naar boven, over 5 minuten zal het vast wel weer iets anders zijn. En toch hetzelfde. Magisch gewoon.
Dat magische komt misschien wel op Bermuda Highway het beste naar voren. Als het nog beter kon, dat is dat bij deze gedaan. Bermuda Highway overtreft namelijk alles wat ik nog had kunnen bedenken en doet zo veel met me dat ik niet eens meer weet wat ik er over moet schrijven. Niets en gewoon genieten denk ik.
Golden dan is bij mij een beetje een ondergeschoven kindje. Dat heeft er eenvoudigweg met de ongelukkige plaats op het album te maken. Alles wat na Bermuda Highway komt, zal ik minder vinden, gewoon omdat het voorgaande geniaal is. Golden staat daarentegen erg goed zijn mannetje en weet me naarmate het nummer vordert steeds meer voor zich te winnen. Totdat het
People always told me. that bars are dark and lonely
And talk is often cheap and filled with air.
Sure sometimes they thrill me
But nothin' could ever chill me.
Like the way they make the time just disappear

stuk komt. Dan weet ik namelijk dat ik wederom met een ware parel te maken heb.
Zoals al meerdere hebben gezegd, duurt de EP maar een klein half uur. En dat betekent dat ik al weer bij het laatste nummer ben aangekomen. Met een passendere titel hadden ze niet af kunnen sluiten, namelijk Hopefully. Het nummer is wederom prachtig en ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet zeggen. Het is namelijk allemaal al voorbij gekomen.
Ik wil mijn review daarom ook afsluiten met een stukje uit de tekst, aangevuld door mezelf:
Hopefully it occurs to me
that I'll find another record that is as beautiful as this one.

avatar van RensZ
Dit is toch wel een uitstekende EP hoor, verdorie. Het opent al geweldig met een prachtige versie van The Bear, het einde vind ik zo mooi met die gitaar. Een ander hoogtepunt voor mij is Bermuda Highway, dat is toch wel een bijzonder nummer. Dat is typisch zo'n nummer die je uren achter elkaar kunt luisteren zonder dat het ook maar één seconde verveelt, fantastisch. Zoals Wouter al zei, alles wat na dat nummer komt zal ik minder vinden, desalniettemin zijn die nummers daarna ook prachtig maar toch.

Dat besloten concert moet een geweldige ervaring zijn geweest, prachtig.

Welverdiend, 4.5*

avatar van Germ
Germ (crew)
Wat is dit mooi!

Ik kende deze band aanvankelijk alleen van naam. Toen ik deze EP zag liggen voor (een zeer schappelijke) 7,- EUR puur op de gok gekocht en zeker geen spijt van.
Intense akoestische nummers, schitterende zang (die hier en daar aan een jonge Neil Young doet denken) en een fantastische sfeer.

Ik ga op zoek naar meer van deze band!