Ash - 1977 (1996)

Label: Infectious

1. Lose Control (3:36)
  2. Goldfinger (4:31)
  3. Girl from Mars (3:30)
  4. I'd Give You Anything (4:31)
  5. Gone the Dream (3:29)
  6. Kung Fu (2:17)
  7. Oh Yeah (4:45)
  8. Let It Flow (4:42)
  9. Innocent Smile (5:52)
  10. Angel Interceptor (4:04)
  11. Lost in You (4:19)
  12. Darkside Lightside (16:47)
avatar van titan
titan (crew)
Die kotsscene op het eind had voor mij niet gehoeven, maar voor de rest is dit album smullen geblazen. 4,5*

Mja, er zijn wel een paar nummers die ik erg goed vind (Goldfinger, Oh Yeah, Girl From Mars), maar verder vind ik er over het algemeen weinig opstaan dat bovengemiddeld interessant is...

Die kotsscene op het eind had voor mij niet gehoeven

Konden ze live ook aardig wat van. Het concert dat ik gezien heb liep ternauwernood goed af voor meneer de bassist die zijn maag ook bijna (of deed ie het nou toch ?) stond te legen. Toch een leuk plaatje dat 1977

avatar van titan
titan (crew)
He, volgens mij waren we bij hetzelfde concert (in Nighttown) .

Dat moet haast wel he

avatar van Eddie
Heerlijke plaat (en dat voor een echte metal head als ik, is eigenlijk wel heel fout) Vooral nummers als goldfinger, geweldig

avatar van otherfool
Het begint met een geluidje uit Star Wars (1977, nietwaar) en eindigt met de hier genoemde kotsscene. Tussendoor? 12 bloedmooie songs waar het enthousiasme werkelijk vanaf *spat*. Prijsnummers voor mij zijn Girl from Mars, Kung Fu (een ode aan Jackie Chan en consorten, kom er maar eens op) maar *vooral* het bloedstollend mooie Oh Yeah. Precies de goeie titel voor precies het goeie nummer voor iedereen die wel eens verliefd is geweest, en wie is dat nu niet

4,5 sterren.

Ink
Ik vond zag ze afgelopen jaar in Budapest, erg goeie show en Girl from Mars is nog altijd leuk...

avatar van Tekh
Goed ceedeetje,in het begin vond ik girls from mars en goldfinger erg leuk maar hoevaker ik hem geluisterd had vond ik toch darkside lightside,angel interceptor en innocent smile de betere nummers.

Oh Yeah en Goldfinger zijn de leukste nummers. Dit zou de grote nieuwe belofte worden, aldus de popjournalisten.
Ik geloofde er ook in; viel helaas toch tegen na dit album.

Ash
Heerlijke plaat. Een briljant opener met aan het begin het geluid van een Tie-Fighter, wat mij als Star Wars uiteraard niet ontgaat, gevolgd door het briljant Goldfinger. Deze plaat is vanaf het begin tot het eind een genot. Enige misser is Lost In You.

avatar van Obscure Thing
beste plaat ooit gemaakt.
Begint met het harde lose control en eindigt met een briljante kotsscene. nog steeds goeie band al mis ik de sound van dit album toch een beetje. Favo nummers: Lose control, Oh yeah en natuurlijk Girl from Mars en Goldfinger. eigenlijk vind ik alles super.

De singles die voor deze plaat uitkwamen vond ik echt geweldig: Girl from Mars, Angel Interceptor, Kung Fu, Goldfinger.
Dat bleken ook de beste nummers te zijn van de cd, de overige nummers heb ik nooit echt bijzonder gevonden.

avatar van timhardt
Je vergeet lost in you en nog een handvol nummers...

Lost in You is nooit een single geweest volgens mij. Er waren nog wel andere singles die voor deze plaat uitkwamen, maar die stonden dan weer niet op dit album. O.a. Jack Names The Planets, een van mijn favoriete Ash-liedjes.

avatar van starsailor
Petrol vind ik de beste.

avatar van timhardt
herman schreef:

Van mij ook. Samen met 'a life less ordinary' het beste dat Ash gemaakt heeft.

De titel 1977 staat volgens mij voor het geboortejaar van de bandleden, jonge gastjes dus toen deze plaat in 1996 verscheen. En ze werden op handen gedragen, bewierookt en de hemel in geprezen. De Engelse muziekpers had weer een nieuwe oogappel, maar ik hoor nog steeds niet wat Ash zoveel beter maakt dan al die andere gitaarbands. Eerlijk gezegd vind ik Amerikaanse collega’s zoals The Posies en Fountains Of Wayne beter en origineler. Goldfinger had zelfs een Posies-song kunnen zijn en Girl From Mars lijkt wel een cover van Fountains Of Wayne. Of is het andersom? In ieder geval brak Ash wel door en The Posies en Fountains Of Wayne bleven underground. Kwaliteit hoeft niet altijd een graadmeter te zijn voor succes. Maar 1977 is natuurlijk geen slechte plaat, ik moet niet overdrijven. De onstuimige punkpop van Lose Control en Kung Fu nodigt op z’n minst uit tot een voorzichtige pogo, Gone The Dream en Oh Yeah zijn aanstekerballades uit het boekje en bij Angel Interceptor worden al deze ingrediënten nog eens op heerlijke wijze versmolten. Vul dit aan met een leuke verzameling B-kantjes en je hebt een vrij goeie plaat. Maar een meesterwerk?

avatar van otherfool
Wauw, vanavond Ash eindelijk eens live kunnen bekijken spelen ze gewoon de helft van dit album (Lose Control, Goldfinger, Girl From Mars, Kung Fu, Oh Yeah, Angel Interceptor)... wat een heerlijke plaat is dit toch bedacht ik me...

avatar van Tekh
In de Melkweg afgelopen jaar speelde ze ook al veel ouwe nummers en dat ging er best in bij het publiek.Vanavond naar Waterfront/Rotterdam kijken of het weer zon heerlijk avondje wordt.

Mojo Pin
Je refereert aan het laatste nummer zeker?

avatar van Lepel
Zit het cd-boekje even door te bladeren. Het hoofd van de zanger op de foto's herken ik nog wel. Maar die blonde gast die op menig foto staat en dus een bandlid zal zijn... haha. Wat een hoofd. Ah, het is de drummer.
Dit album destijds in Londen gekocht. Was toen inderdaad the next big thing. 'Goldfinger' kan er nog altijd mee door. 'Oh Yeah' ook. En het enthousiasme dat hoorbaar is op de rest van de nummers is misschien prijzenswaardig, maar het beklijft toch weinig. Wat mij betreft een doorsnee gitaarrockband, wiens album veilig wordt opgeborgen in de cd-kast om er de komende vijf tot tien jaar niet uit te worden gehaald.

Ik vond dit anders wel een zeer goed resultaat. Goldfinger en Oh Yeah zijn echt heel mooi.
Maar dat stuk op het eind, met dat braken hoefde van mij dus ook niet zo nodig.

avatar van dj maus
Vooral de singles zijn leuk, maar Innocent Smile is ook altijd een favoriet geweest.

Op de vinyl-uitgave hebben ze dat bonusgedoe gelukkig weggelaten.

avatar van royals
Prachtige rockplaat met catchy melodieën. Helaas kennen mensen deze volgens mij te weinig. De songs op Free All Angels waren misschien nog iets sterker maar ik vindt dit album toch meer consistent. Angel Interceptor is mijn favoriet. Knap resultaat als je bedenkt dat die gastjes toen nog 17 waren. En dat kotsen op het einde zegt misschien iets over wat ze zelf over de 'slechte' momenten van de cd vonden. Misschien waren het perfectionisten.

avatar van BenZet
Dit album verveeld echt heel snel. Eerste indruk was wel aardig, maar na drie keer komt het je strot uit. Nee, vind er niet veel aan..

De titel 1977 staat voor het geboortejaar van de bandleden, jonge gastjes dus toen deze plaat in 1996 verscheen. En ze werden op handen gedragen, bewierookt en de hemel in geprezen. De Engelse muziekpers had weer een nieuwe oogappel, maar ik hoor nog steeds niet wat Ash zoveel beter maakt dan al die andere gitaarbands.

Eerlijk gezegd vind ik Amerikaanse collega's zoals The Posies en Fountains Of Wayne beter en origineler. Goldfinger had zelfs een Posies-song kunnen zijn en Girl From Mars lijkt wel een cover van Fountains Of Wayne. Of is het andersom? In ieder geval brak Ash wel door en The Posies en Fountains Of Wayne bleven underground. Kwaliteit hoeft niet altijd een graadmeter te zijn voor succes.

Maar 1977 is natuurlijk geen slechte plaat. Een aantal songs steekt ver boven de middelmaat uit. De onstuimige punkpop van Lose Control en Kung Fu nodigt op z'n minst uit tot een voorzichtige pogo, Gone The Dream en Oh Yeah zijn aanstekerballades uit het boekje en bij Angel Interceptor worden al deze ingrediënten nog eens op heerlijke wijze versmolten.

Vul dit aan met een leuke verzameling B-kantjes en je hebt een vrij behoorlijke plaat. Maar een meesterwerk?

Na enkele luisterbeurten toch moeten constateren dat 1977 wel degelijk iets meer in z'n mars heeft. Vier sterren lijkt me fair.

JolkiPalki
Goh ik was helemaal vergeten dat ik deze plaat ook heb. Geen idee meer hoe het klinkt...