Petite Noir - The King of Anxiety (2015)

Zuid-Afrika
R&B / Electronic
Label: Domino

1. Come Inside (5:01)
  2. Chess (6:27)
  3. Shadows (3:55)
  4. Till We Ghosts (4:03)
  5. The Fall (3:20)
Naar deze ben ik wel benieuwd

Een duidelijke belofte deze Petite Noir (Yannick Iluga) uit Zuid-Afrika (Nakhane Touré vertelde me dat ie uit Cape Town komt) : jaren '80 wave met wat electro, pop, post-punk en heel lichte Afrikaanse invloeden.

Zo klinkt opener Come Inside een beetje als Blur wat zeker niet verkeerd is. Een broeierige opener de gelijk al de toon zet.

Single Chess heeft iets dreigends in zich. Telkens denk je 'nu gaat het komen' maar er blijft een onderhuidse spanning hangen. Onderkoeld zingt hij zich met falsetto stem door dit nummer heen. Heel in de verte hoor ik een jaren '80 Bowie echo.

Shadows daarentegen doet me denken aan Wild Beasts. Dezelfde falsetto en muzikale inkleuring.

Till We Ghosts klinkt een beetje als jaren '80 Tears for Fears totdat er wat lichte Afrikaanse ritmes in gegooid worden (neem dit begrip ruim, want we krijgen geen tromgeroffel voorgeschoteld).

The Fall is net zo broeierig als de rest. Een warm bad dat helaas al weer vroeg verlaten moet worden.
Vijf nummers is veel te weinig natuurlijk, maar ja, het is dan ook een EP.

Erg lekkere EP, absoluut, dat doet uitkijken naar een volwaardig album!

avatar van jassn
Ah hij leeft nog. Je zou de man bijna vergeten. Nu bijna iets meer dan een jaar geleden live gezien en volgens mij had hij toen al een uur materiaal aan songs.

Wat is Chess toch een fantastisch nummer. Deze EP zal hier wel nog af en toe gedraaid worden.

Till We Ghosts heb ik al gehoord dacht ik maar het klinkt wel wat anders nu, niet direct een idee of ik het beter vind of niet.

avatar van crosskip
Ha toevallig, Tears for Fears was ook een naam die bij mij wel eens door mijn hoofd spookte tijdens het luisteren van de ep. Vindt zijn stem in de verte ook wel wat weg hebben van die van Orzabal. Fijn eptje in ieder geval met Chess en The Fall als uitschieters

avatar van Rhythm & Poetry
Grappig Eric, ik dacht bij de eerste track direct aan Gorillaz. Verder een heerlijke plaat van een groot talent. Geweldige en veelzijdige stem die heerlijk danst op de spannende producties waar de electronic vaak subtiel is.

avatar van philtuper
Hoor ik nou Daughn Gibson zingen bij Chess?

avatar van peterjames777
Haha de zang in Chess lijkt idd erg veel op Daughn Gibson. Moest ik ook gelijk aan denken.
Heb de man net ontdekt. Zijn debuut is heerlijk. Deze EP doet er niet voor onder. Come Inside (ook ik hoor hier Damon Albarn in terug), en Till We Ghosts zijn prachtig. We gaan nog veel van deze beste man horen denk ik.