Gov't Mule featuring John Scofield - Sco-Mule (2015)

Jazz / Rock
Label: Evil Teen

1. Hottentot (11:07)
  2. Tom Thumb (11:06)
  3. Doing It to Death (12:08)
  4. Birth of the Mule (15:35)
  5. Sco-Mule (9:17)
  6. Kind of Bird (18:13)
  7. Pass the Peas * (10:21)
  8. Devil Likes It Slow * (13:03)
  9. Hottentot [Alternate Version] * (11:41)
  10. Kind of Bird [Alternate Version] * (18:18)
  11. Afro Blue * (23:04)
totale tijdsduur: 1:17:26 (2:33:53)
avatar van Metalhead99
Opgenomen tijdens optredens uit 1999 als ik het goed begrepen heb. Ter viering van deze release gaan ze op (Amerikaanse) tour met Scofield als special guest. Het is nog niet bekend of ze daarmee ook naar Europa gaan.

Ozric Spacefolk
Dat deze er aan kwam, wist ik.

Gebaseerd op de track Sco-Mule van Gov't Mule en Scofield op de Deep End plaat.

avatar van Supersid
Leuk, maar een hele zit! De deluxe versie telt 11 nummers waarvan slechts 1 onder de tien minuten, en vier boven het kwartier... Daar moet je klaar voor zijn, me dunkt!

Ozric Spacefolk
Ik ken alleen de eerste 3 songs niet. Ik weet ook niet of ik gek ben op Scofield. Al heeft hij wel al vaker met the Mule meegespeeld.

avatar van Metalhead99
De deluxe versie duurt maar liefst 2,5 uur. Daar mag je inderdaad wel even voor gaan zitten...

Ozric Spacefolk
Waarvan 30 minuten Afroblue van Mongo Santamaria. Die staat ook op Live,... with a Little Help.... Dat resulteert vaak in een lange, jazzy/fusion jam.

avatar van Denzradio
Dit is niet mijn ding behoorlijk langdradig en saai.. Pingel pingel ... Deze ga ik niet nog eens proberen. Jammer

avatar van Mssr Renard
Geweldige jazzrock van deze van oorsprong southern bluesrock-band. Hier laten Allen Woody/Warren Haynes/Matt Abts hun liefde voor de jazz, fusion en funk blijken.

Al op Dose stonden de songs Birth of the Mule en Sco-Mule, twee erg tegen de jazz aanleunende jams. Op de debuutplaat stond al de jazz-rocker Trane en op Dose stond bovendien ook de jazz-instrumental Thelonious Beck.

The Mule speelde in de liveset ook de jazzrocker Kind of Bird (geschreven voor Allman Brothers door Dickey Betts en Warren Haynes).

Scofield en Haynes waren al bevriend, en de band had al vaker gasten tijdens hun shows (zie: Live... With a Little Help from Our Friends) en wilden ook wel een hele show doen met Scofield.

Deze plaat is het resultaat. Opgenomen in 1999, dus nog met Allen Woody. Twee nummers van James Brown (Doing It To Death en Pass the Peas), twee nummers van Mule zelf (Sco-Mule en Birth of the Mule), een Wayne Shorter-song (Tom Thumb), een Scofield-song (Hottentot) en Kind of Bird (18 minuten!!!) sieren mijn dubbel-lp.

Vooral kant 2 is erg fijn. De gitaarduels tussen Haynes en Scofield zijn erg bijzonder en een genot om naar te luisteren. Matt Abts speelt ook wat drumsolo's en de dikke baslijnen van Allen Woody zijn uiteraard ook hoogstaand. Als toetsenist is Dr. Dan Matrazzo van de partij.

Voor iedereen die de jazzkant van the Mule wil ontdekken, is deze plaat echt een must. Maar voor Scofield-fans is deze plaat ook erg interessant. De plaat is overigens geheel instrumentaal.