Moonsorrow - Voimasta Ja Kunniasta (2001)

Finland

met Häpeän Hiljaiset Vedet

5. Aurinko Ja Kuu (8:14)
  6. Sankaritarina (13:50)
avatar van Halloween
Ik noem deze band wel eens het zoontje van Finntroll, wand het heeft er wel veel weg van alleen zijn de sounds meestal wat duisterder dan dat van Finntroll.

Toch een goeie band, en live ook niet verkeerd .

Het zoontje van Finntroll ?
Moonsorrow werd al in '95 opgericht terwijl finntrol maar pas in '97 werd opgericht

En als ik eerlijk mag zijn vind ik Moonsorrow beter dan Finntroll
Heb dit album enkele maanden geleden gekocht, en hij staat hier nu nog steeds geregeld op !

ik vind dit 1 van de betere albums van moonsorrow

avatar van dennisrammstein
Heerlijk album om op de achtergrond op te zetten, sleept je echt mee in de muziek zeg

avatar van kramerdude
in mijn mening kan finntroll op geen nummer in de buurt komen van moonsorrow. Epic en heerlijk catchy, prachtplaat!

avatar van Norre
Wat een plaat, meest epische muziek die ik al gehoord heb, zeker en vast het beste uit dit genre tot zover ik weet. Zeker een plaats in mijn top 10 waard.

avatar van Norre
Dit album geeft het woord episch een nieuwe dimensie!
Een meesterwerk, niet meer of niet minder. Spijtig genoeg nog maar 15 stemmen.

guess who
komaan, nog 3 stemmen en dan kan deze (volledig verdiend) erg hoog in de metal toplijst komen te staan

guess who
toen ik deze plaat voor de eerste keer beluisterde, kon hij me niet echt bekoren (op kylän päässä na dan. toen ik hem later echter nog eens beluisterde, was het plots een heel andere beleving. na een paar keer luisteren is dit uitgegroeid tot een van de beste platen ooit!

Want wat is dit episch zeg! lang uitgesponnen nummers die constant weten te boeien. de topper vind ik sankaritarina, waarschijnlijk het meest epische nummer dat ik ooit gehoord heb. een topmoment is ook de intro van kylän päässä, dat zwaardgekletter erbij heeft echt een heerlijk effect

de conclusie is simpel: 5*

leander?
guess who schreef:

Nog 2

avatar van Tha)Sven
Toch grappig, want ik zie dit album (op Suden Uni na) als het minst goede. Toch nog 4,5 sterren he

avatar van Quatellica
1 woord: Episch! Meer heb ik er niet over te zeggen! 5*

nr. 1 in de toplijst van Finland
nr. 1 in de metal toplijst
nr. 1 in de toplijst van de jaren '00
nr. 1 in de toplijst van 2001

avatar van crosskip
Heel lang zal dat waarschijnlijk niet meer duren

avatar van freitzen
Hij staat er toch al bijna drie weken in.

met nog een stem erbij voor opvolger Kivenkantaja hebben we straks zelfs twee keer Moonsorrow bovenaan in de toplijsten

avatar van jasper1991
Tjongejonge, blijkt maar weer hoe die toplijsten nergens op slaan. Je kan beter bij rateyourmusic kijken.

Ik heb dit voor de eerste keer gehoord en ik vind het niet slecht. Af en toe is het geluid wat te vol en ik vind het een beetje eentonig. De melodieën en instrumentatie zijn hier en daar wel mooi, het is allemaal wel sferisch.

Toch raak ik 'vermoeid' tegen het einde van het album, ik hoop maar dat dit verandert bij de komende luisterbeurten.

avatar van lennert
Suden Uni voelde toch over de gehele linie een stuk spannender aan. Voimasta Ja Kunniasta is nog steeds een heerlijk melodieus pagan/folkmetalalbum, maar het duurt even tot Aurinko Ja Kuu voor het goed op gang komt. De afsluiter is meteen het mooiste nummer: slepend en melodieus, met een opzienbarende solo die ik eerder op een powermetalbum zou verwachten. Productie is verder prima voor dit soort muziek en de afwisseling met die akoestische gitaarpartijen en mondharp zal altijd leuk blijven klinken. De vorige was gewoon net wat meer bijzonder.

Voorlopige tussenstand:
1. Suden Uni
2. Voimasta Ja Kunniasta
3. Tämä Ikuinen Talvi

avatar van RuudC
Hmm, dit voelt toch een beetje aan als een stap terug. Nog altijd schudt Moonsorrow sfeervolle viking metal uit de mouwen, maar de klik ontbreekt eigenlijk. Pas op de afsluiter Sankaritarina springt de vonk over. Het klinkt overal wel lekker, maar er zijn weinig stukken die echt goed zijn. Moonsorrow is hier echt de ietwat duistere en uitgesponnen broer van Finntroll. Sowieso volwassener, maar eigenlijk mis ik de gekke capriolen wel. Desondanks een bovengemiddeld album met een sterke afsluiter.

Tussenstand:
1. Suden Uni
2. Voimasta Ja Kunniasta
3. Tämä ikuinen talvi

avatar van Maarten0402
Dit album is meer jodelend (is dat een officieel woord?) Ik bedoel meer funny. Als het dat al niet is.
Nog steeds een dijk van een album verder.