Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (2015)

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Death with Dignity (3:59)
  2. Should Have Known Better (5:07)
  3. All of Me Wants All of You (3:41)
  4. Drawn to the Blood (3:18)
  5. Eugene (2:26)
  6. Fourth of July (4:39)
  7. The Only Thing (4:44)
  8. Carrie & Lowell (3:14)
  9. John My Beloved (5:04)
  10. No Shade in the Shadow of the Cross (2:40)
  11. Blue Bucket of Gold (4:43)
avatar van catchup
Na veel herhalingen is het eigenlijk wel een prettig album, het lijkt 1 lang nummer. Hoewel, als je wat beter luistert en nu ik wat meer teksten ken, is de vergelijking met hoofdstukken beter. Al vaker gedraaid dan Illinoise, ik kan maar niet begrijpen wat men daar nu aan vindt. Minder dan Age of Adz en All Delighted People. Ik hou meer van complex en veel toeters en bellen bij hem.

Ik ben altijd goed in kuilen graven voor mezelf, waar ik zelf uit kan klimmen. Maar ik graaf steeds dieper, en ben er laatst echt nipt uitgekomen.
Maar heb er nu 1 zo diep gegraven, dat ik het in mijn 1tje niet red om er uit te komen.
Maar gelukkig stuit ik op dit album.
En helpt Sufjan me klimmen.
En ben ik niet meer alleen!
Bedankt Sufjan.
Prachtig album.

avatar van Cannabooze
Tell me what did you learn from the Tillamook Burn or the fourth of juli?
Vond de datum van vandaag reden genoeg om dit prachtalbum weer eens te draaien.
Gezien de zomer nog steeds achterblijft, doet deze treurige plaat het nog goed.

avatar van namsaap
Gisteren deze op vinyl aangeschaft. De kwaliteit van de persing is werkelijk dramatisch en de LP is ook nog eens off-center.

avatar van Zoute Popcorn
We zijn inmiddels bijna twee jaar verder. En man, wat luister ik deze plaat nog vaak. Ik ben jaren geleden betoverd door het geweldige Illinois en heb altijd stiekem de hoop gehad dat hij ooit nog een album van dat kaliber zou maken. Dat lukte, in de vorm van Carrie en Lowell. Waar de pracht en treurnis van af druipt.

Class is permanent, zo blijkt.

avatar van Mausie
2 jaar verstreken en een terechte plaats in de top 250! Hopelijk gaat ie nog stijgen de komende jaren

avatar van meneer
Ik heb iets met de lente en onze Zwaardstrijder Sufjan Stevens. Dan draai ik zijn albums en komt alles beter binnen. Misschien omdat zijn muziek voor mij altijd een ontluikende ontdekkingsreis blijft waar de frisheid van nieuwe muzikale ervaringen mij blijven boeien.

Ik zat eens naar de tekst van het wonderschone 'Death with Dignity' te luisteren en kwam deze site tegen: Sufjan Stevens – Death with Dignity Lyrics | Genius Lyrics Klik eens op een tekstregel en zie wat er gebracht wordt. Hier kom ik de diepere betekenis tegen van wat Sufjan vanuit zijn eigen cultuur brengt. Is mooi.

Tevens ervaar ik steeds meer, bij het outro van het nummer, de herkenbaarheid van een Bon Iver samenzang.

Van mij mag de Lente nog wel even blijven. Daarna draai ik Stevens weer met Kerstmis.

Illonois vind ik beter, maar dat is ook een meesterwerk van jewelste.
Maar Carrie & Lowell is beladender.
Niet niks om een conceptalbum te maken over je overleden moeder waar je niet bepaald goede herinneringen aan hebt.
Sufjan heel breekaar en puur.
Ik draai 'm bij voorkeur 's avonds, in alle rust.

Nog een album uit 2015 dat de volle mep krijgt. Voor mij persoonlijk het beste muziekjaar tot nu toe.

avatar van itbites
Prachtig album, heel intiem en emotioneel.
Should Have Known Better is mijn favoriet, gevolgd door Fourth of July.

avatar van Bill Evans
De eerste 8 nummers vind ik echt heel mooi/goed/bijzonder/enzo. Echter, de 3 die dan volgen, doen me weer veel minder. De magie is na Carrie & Lowell (#8) ineens weg, zo lijkt het. Jammer.

avatar van johannesA
Bill Evans schreef:

Dan komt juist het mooiste nummer, John My Beloved. Die is zooooo mooi.

avatar van TornadoEF5
Mooie muziek, zeker en vast. Maar niet echt mijn stijl. Te rustig en te veel leunend op de tekst.

avatar van hrmnbstr
TornadoEF5 schreef:
Als ik naar jouw lijst kijk, is de elektronische muziek van Sufjan Stevens misschien meer iets voor jou? Die is zeer onrustig.

avatar van TornadoEF5
hrmnbstr schreef:

Dat zal ik dan eens luisteren. Misschien was dit wel het verkeerde album om mee te beginnen. Het is zeker en vast goede muziek trouwens dit album, dat misschien wel beter wordt naarmate ik het meer beluisterd, en in het algemeen meer muziek beluisterd zal hebben. Eigenlijk is in dit album van Sufjan Stevens een beetje de niet-etherische en mannelijke versie van Nicole Dollanganger, maar zoals ik al zie bij de genredefinieringen van ieder album bij Stevens is het iemand die enorm varieert in stijl van album tot album. Enjoy your Rabbit en The Age of Adz moet ik dus eens luisteren!

Fedorr
In 2015 was ik nog geabonneerd op muziekblad Oor en zo kwam ik ertoe om deze nummer 1 van jaarlijst 2015 te gaan luisteren. Moest eerst wel ff wennen, maar uiteindelijk gekocht op cd. Mooie rustige en indrukwekkend album!

Innerlijke rust!!!

Fedorr
Mijn persoonlijke nummer 1 album. Hier op dit moment op plaats 152 in de Top 250. Mag van mij wel minstens 100 plekken opgewaardeerd worden....

Dolfo
Kende de man niet, zijn muziek ook niet, maar na 2 maal beluisteren van dit album ben ik positief verrast. Bedankt voor de tip Spraylt!

Heb voorliefde voor rustige, sferische, met gevoel gebrachte muziek. Meneer Stevens' zangstem zou ik sprookjesachtig willen noemen.

Album besteld. En dat doe ik nooit vaak. Laatste was die van Wende, Mens.

avatar van Fathead
Dolfo schreef:

Album besteld. En dat doe ik nooit vaak. Laatste was die van Wende, Mens.

Dan kun je sowieso Michigan en Seven Swans - de rustige Sufjanplaten - ook blind aanschaffen

Ik ken het album al jaren en luister er vaak naar. Vandaag voor het eerst de tekst opgezocht.
Zit weer te huilen. De teksten zijn zo puur, zo liefdevol.
Zonder twijfel één van de beste albums ooit gemaakt.