Fifty Shades of Grey (2015)

Label: Universal

1. Annie Lennox - I Put a Spell on You (3:30)
  2. Laura Welsh - Undiscovered (2:53)
  3. The Weeknd - Earned It (Fifty Shades of Grey) (4:10)
  4. Jessie Ware - Meet Me in the Middle (5:08)
  5. Ellie Goulding - Love Me Like You Do (4:10)
  6. Beyoncé - Haunted [Michael Diamond Remix] (5:08)
  7. Sia - Salted Wound (4:30)
  8. The Rolling Stones - Beast of Burden (3:29)
  9. AWOLNATION - I'm on Fire (2:34)
  10. Beyoncé - Crazy in Love [2014 Remix] (3:46)
  11. Frank Sinatra - Witchcraft (Remastered) (2:51)
  12. Vaults - One Last Night (3:19)
  13. The Weeknd - Where You Belong (4:57)
  14. Skylar Grey - I Know You (4:58)
  15. Danny Elfman - Ana and Christian (3:24)
  16. Danny Elfman - Did That Hurt? (2:54)
avatar van Emile93
1,5
Love Me Like You Do is BY FAR het beste nummer op dit album. Wat is het toch een lekker nummer! Salted Wound van Sia is werkelijk prachtig!
Verder is de rest alles behalve interessant.
1,5* voor Love Me Like You Do en Salted Wound!

avatar van Reijersen
Eerst was er het boek en die heb ik niet gelezen. De kans dat het er ooit van komt is minimaal. Nu is er dus ook de film en die heb ik niet gezien. Een bioscoop zal ik er niet voor gaan bezoeken en of het thuis ooit op komt te staan is een kans van 0,01%. Maar gelukkig voor mij is er ook muziek en daar ben ik dus wel geïnteresseerd in. Mede door de berichten van een Bo Saris die in de film te horen is met She’s on Fire en die single van The Weeknd die me goed beviel. Die eerste horen we niet terug op deze soundtrack, die tweede wel en nog wat meer. Welke woest aantrekkelijk slaapkamermuziek staat er op de original soundtrack van Fifty Shades of Grey?

Er staan in ieder geval artiesten op van naam. Waarvan de prachtige stem van Annie Lennox opent. Zij zingt haar versie van Screaming Jay Hawkins’ I Put a Spell on You. Wellicht kennen de meesten deze beter van Nina Simone. Lennox brengt het er met haar versie prima vanaf. Dat komt vooral op de conto van haar vocale prestatie. Van Laura Welsh moet haar debuutalbum dit jaar nog uitkomen. Met Undiscovered neemt ze in ieder geval een leuk popnummer op haar schouders. Nog niet de echt de sfeer die ik van de soundtrack had verwacht, maar prima songs.
In de periode die nu volgt werd ik een stuk blijer. Earned It van the Weeknd is ijzersterk en bijzonder sfeervol en Jessie Ware brengt het speelse Meet in the Middle. Erg jammer is daarna de interruptie van Ellie Goulding. Deze is erg populair tegenwoordig, maar heeft mij persoonlijk nooit kunnen boeien. Ook hier niet. Datzelfde valt te zeggen over Beyoncé, maar ze verrast me hier positief met het broeierige Haunted.
Hierna doet Sia met in slaap vallen, brengt AWOLNATION een matige versie van I’m of Fire en is die nieuwe versie van Beyoncé’s Crazy in Love niet mijn pakkie an. Waarom zo’n catchy nummer tot zoiets saais remixen? Ik begrijp het niet.
De toevoeging van Sinatra is wel raak, want om zijn stem kan je niet heen. Ook de Vaults brengen een aardig nummer, mede door de mooie violen. En waar The Weeknd eerder overtuigde doen ze dat een stuk minder met het saaie Where You Belong. Wat we dan nog krijgen is een aardig popliedje van Skylar Grey (leuk zo’n achternaam met zo’n film) en twee echte filmmuziek stukken van Danny Elfman.

Een vrij wisselend succes dus, deze plaat. The Weeknd en Beyoncé overtuigen één keer wel en één keer niet, Jessie Ware is weer prima en Annie Lennox heeft een prachtige stem. Het boek en de film laat ik links liggen. De muziek leg ik ook niet volledig rechts, op een paar songs na dus.

(bron: Opus de Soul)